Bråk i råttburen
För tillfället har jag tre honråttor från olika kullar och åldrar, de två yngre skiljer på några veckor men de var i samma bur när jag köpte dem. Sen har jag en äldre som är runt 1,5 år gammal.
För någon vecka sen märkte jag att den yngsta hade vad som såg ut som ett bit märke under hakan jag avvaktade och några dagar senare så hade hon en annan blodskorpa. nyligen nu så hade den näst yngsta råttan ett smalt och avlångt sårskorpa som sträcker sig över nacken.
Så då tänkte jag den äldre råttan är den som har bitit särskilt eftersom hon kan vara aggressiv mot mig. Men nu har hon massa små blodsår på kroppen och även på hennes framtassar vilket gör att hon undviker att använda dom.
Jag tror nu att det är den näst yngsta eftersom hennes sår ser inte ut som ett bit märke. Jag kan också vara helt fel och att den äldsta har skabb men jag tycker inte att hon borde ha sår på tassarna då.
Just nu är den yngsta sår fri. Vill punktera att jag har inte sett dem bråka men min mamma har hört dem skrika mycket. De myser och sover med varann men när jag kommer hem från skolan för leka med dom brukar den äldre inte vara i samma hus som dom och i ett annat.
Så jag undrar, om det är så att det bråkar vad ska jag göra åt saken, är det dåligt eller överreagerar jag bara (det är ej djupa sår)
Det jag tänker på när du skriver att det är massa småsår (På äldre råttan) är parasiter. har du bild? Skulle inte räkna bort skabb bara för att den har sår på tassar. ser det ut typ som bilden som visas under skabb här?
https://rattor.ifokus.se/discussion/1039593/ohyra
Om det liknar det hade jag tagit råttan till veterinär så dem får ta ett skrapprov & tejpprov för att se om det är skabb, så råttorna kan få behandling, skabb är väldigt otrevligt för råttorna, och behöver isåfall behandlas.