Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 396 ggr
Saltlakritsråttan
0

Mina råttor låter konstigt varför??

Min ena honråtta har börjat låta lite konstigt idag, de låter ungefär "peuw peuw peuw" från buren men jag förstår inte vad det kan vara. Hon låter sådär i några minuter sen slutar hon ett tag sen börjar de igen och hon nyser litegrann men inte så jätte mycket, jag hade fönstret öppet med gardinen för så de inte skulle blåsa på dem men kan de vara att hon låter så för att de kan ha kommit drag in till buren ändå? Den ena råttan nyser inte eller låter konstigt så jag undrar varför just en gör det? Behöver hjälp om ni vet vad det kan vara. tack^^

Mymlan&Vifs
0

De är något i luftvägarna som irriterar - detta är i princip alltid fallet när det piper, kuttrar, eller rosslar när råttan andas. Det kan vara en tillfällig förkylning som går över av sig själv, men det kan också behövas medicinering. Oftast när råttorna börjar få problem med luftvägarna så är deras miljö en faktor.

Ha buren ren - plocka bort alla råttbajsar som hamnar utanför toaletten varje dag. Om de har papper i buren som de kissar på, byt ut det regelbundet. Byt ut träinredning och rep med jämna mellanrum om de inte går att göra rent. Tvätta hängmattor och annan tyginredning regelbundet.
Testa att byta strö - testa att byta till t.ex. millamore premium eller liknande, typ asp- och alspån.
Mat - testa att ge färska blåbär och svalt roiboosté med honung i några dagar.

Om du inte ser någon förändring inom 3-5 dagar kan du boka tid hos en veterinär för luftvägsbesvär.