Livslängd största problemet
Hej. Har I flera år funderat på att skaffa råttor då jag tycker de är extremt trevliga djur. Har haft andra djur men inte råttor ännu. Det som hindrar mig mest, även om det kanske inte låter som ett problem för de mer erfarna är att jag tycker de lever alldeles för kort tid. Speciellt med tanke på hur intelligenta de är, att fästa sig vid ett sånt djur och sedan inte få ha kvar det så länge hade varit jobbigt. Veterinärkostmaderna ovanpå det då de verkar ha mycket anlag för cancer hade i så fall varit ett problem i samband med kort livslängd. Nu har jag lite olika funderingar pga detta. Dels undrar jag om det finns andra djur ni vet med liknande intelligensnivå som passar som husdjur? Som lever längre. Fåglar skippar jag helst då det för mig känns elakt när de är gjorda för att flyga (vet att många är av annan åsikt vilket är ok). Chinchilla verkar inte alls lika smart vad jag förstått det. Iller verkar mer problematisk i allmänhet än en råtta även om de lever längre. Har sett vissa stora råttor utomlands som lever upp till ca 7 års ålder, men jag är tveksam till att man får ha såna här. Kanin är som bekant inte i närheten vad gäller intelligens även om det är väldigt trevliga husdjur. Man får ut något helt annat när de är på samma nivå som en råtta, en hund eller till och med en gris. Getter är för krävande vad gäller utrymme. Sedan undrar jag, beroende på var man får råttan ifrån, finns det något underlag för att man kan få en råtta med garanterad längre livslängd? T. Ex en uppfödare som prioriterar det? Eller är det mer en chansning. Åsikter som kan få mig att inte se detta som ett så stort problem hade också varit väldigt uppskattat. Jag förstår att det ändå kan vara värt det trots kort tid med dem, men jag hade föredragit lite längre tid mellan sorgerna. Tacksam för alla tankar och synpunkter.
Det är några som kämpar med att försöka ha koll på släkt, livsålder, uteseende(storlek, vikt, fettmassa osv). Försöka öka livsåldern.
Men niten är att vi har teoretiskt sett noll koll om vad råttor går bort av i förtid eller med hög ålder. Även om de är tumörer osv kan det va annat som gör att de avlider. Ska man få en bra koll på sin uppfödning och varför råttorna går bort. Då det sällan ens är hög ålder bakom. Utan mer hjärtat inte orkar jobba, nerver i kläm, njursvikt, fetma, osynlig fetma, skelettet urkalkat och en helt hav med orsaker bakom som till slut är grund att råttor inte orkar mer.
Utan att obducera i princip alla avkommor från en uppfödning när de avlider. Är det totalt omöjligt veta på varför de gått bort mer än gissningar. Även om de rosslar så är det svårt att utreda virus. Lite enklare med bakterier. Men utan obduktion så vet man inte om det är själva rosslet som gjort att råttan avled eller fick avlivas. Eller om det är som sagt tumör i kroppen man inte ser, njursvikt, hjärtsvikt, blödning.
Att dokumentera allt vi kan hjälper bara en mindre del i jobbet mot bättre hälsa och livsålder.
Sedan är det många köpare/nya hem som drar ner livsålder pga skit mat de tror är bra. Många råttor dör av inre problem och hälsoproblem som är skapade av dålig kost. Att ge en råtta lite onyttigt gott ibland kan skapa nergång.
Saker som vi har rätt mycket av i våran mat är salt. Råttor tål inte mycket salt alls. Det höjer blodtrycket. Där kan du ser ökad risk för stroke, hjärtfel mm.
Salt kan ge hjärt och kärlsjukdomar samt stora skador på njurarna. Och råttor är kända att få njursvikt. Speciellt med ålder. Man tänker inte på att mat vi äter ofta innehåller liten till stor del salt.
Sedan samma med fetter och kemikalier i maten. Bidrar till ökad risk för övervikt, extrahud och med det stor risk för att utveckla tumörer som inte ses på samma sätt hos sunda slimande syskon.
Sedan ytterligare problem som kan ge hälsodefekter är ohygenisk miljö, andra djur som drar med sig virus/bakterier, medel i och gifter i miljön t.ex tyflon, giftiga växter mm.
Och obalans i mineraler, vitaminer, för hög halt protein osv. Många blandar eget foder. Det kan verka bra första året. Men ju äldre råttorna blir kommer fel kost synas mer. De blir sjuka enklare, svårare hålla vikt eller övervikt. Tumör risken ökar, immunförsvaret sjunker.
Förr var det fult att ta från grossister, men många hade råttor som levde länge och var sunda. En stor grej till varför. Kan va kosten. De fick ofta labb pellets som borde varit anpassat till råttor. Troligen fick de aldrig smaka mat vi lagar och med det inte fått i sig något mer onyttigt. Även ofta mer skyddad miljö, de köper sällan in nya djur lika ofta. andra uppfödare köper oftare in nya djur, kör knappt nått med karantän övh. Riskerna ökar markant bara där med ny bakterieflora, nya djur som kan sprida och ingen karantän utan direkt in i hemmer. Ofta intro första dagarna med.
Där har du en hel rad med brister som kan ge minskad livsålder och stora problem med hälsan som tumörer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack zickan för utförligt svar. Några av de grejerna hade jag nedskrivet för att göra mitt bästa för att förlänga livet på potentiell råttvän men misstänker att det också ofta handlar om tur/otur och kanske utifrån det spelar även gener stor roll, precis som med människor. Däremot tror jag verkligen på en så sund kost som möjligt så det är ju ett bra steg att ta. Kanske får jag någon gång helt enkelt testa skaffa ett par råttor och se hur det känns. Blir det för jobbigt med för kort livslängd får det väl helt enkelt räcka efter de första.
Det där angående labb pellets, bör det inte finnas liknande på djuraffärer då? Eller vart får man i så fall tag på sådant. Om man i så fall håller sig till en väldigt strikt kost med till exempel en sådan pellets kanske det kan förebygga till viss del.
Ja precis. Det är så mycket som spelar in på hur länge råttor lever.
Från uppfödaren: Genetik, om utsatt för nån bakterie/virus, Mammans kost och hälsa under dräktighet, problem med födsel/dräktighet. Bra kost för de små under uppväxt. Hälsosam stressfri sund ren miljö. Tillgång till rätt viaminer/mineraler. Tillgång till sol/d vitamin eller tillskott osv.
Ägaren: Miljön, stressen, renlighet, påverkan av damm o partiklar utifrån. Utsatt för virus/bakterie via växter utifrån, andra husdjur som drar in något. Eller om hemmet har höns/kanin osv kan det ge smittor. Nya/gamla råttor, beg tbh.
Bra balanserat foder och inte för mycket onyttig mat bara för att kunna ge dom något gott då och då. Giftiga växter. Drag. Os från tyflon/hårspray mm är farligt för andra djur, vet inte hur mycket råttor behöver för att reagera.
Det finns foder som är färdigt för råttor utefter deras behov. Pellets form av selective rat. Mycket poppis foder. RM1 är ett labbfoder populärt i bla norge. Och harletekland nånting sånt har varit pooulärt i sverige och utlandet men inte så lätt få tag på.
Men som sagt, följer man bara de tips som finns att blanda foder och sätter sig in i det så går det. Annars går det köpa bra mixar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.