Råttor iFokus

Råttor

Etikettråtthjälpen
Läst 450 ggr
spanis
0

Hanar eller honor?

Hej! Jag har funderat på att köpa råttor men då uppstår frågan om det ska vara honor eller hanar? Har tidigare haft 2 honor när jag var liten men funderar nu på att köpa 2 hanar nu istället? Vill helst ha en lugn råtta och vad jag har förstått är det vanligare att hanråttor är lugna. Men sen har jag läst runt och då verkar det som att många har fått aggressiva råtthanar och jag undrar är det vanligt?

StinisL
0

Jag tror om du köper från djuraffär är det mer chans att det blir en aggressiv, men om du köper från uppfödare så kan du ju fråga om deras temperament.

cacsaw
0

Det är mycket vanligare med hormonella problem hos hanar än hos honor. Men som ovan skriver så köper du ifrån en seriös uppfödare (ingen byb) så är det väldigt ovanligt, individerna från en seriös uppfödare är mycket trevliga! Så köp inte från djuraffär då du dels inte vet hur dina råttor kommer bli plus att du bidrar till grossistavel vilket är hemskt. Så rekommenderar starkt och varmt att skaffa från uppfödare, alternativt adoptera omplaceringar från Råtthjälpen!

fuffe
0

jag skulle rekomendera lite äldre (ca 1år) om man vill ha lugna gospellar för upp till runt året tycker jag de är superaktiva och mest vill fara runt, komma och kolla om man kan få ett par klappar, eller sno en godis ur fickan på mattes tröja för att sedan fara vidare i 180