Akut hjälp
Jag köpte två råttor från en zoo affär för en vecka sedan. Den ena kommer fram och är jätte lugn och snäll, men så fort jag ska lämna mat kommer den andra fram och hugger tag i min arm. Jag har sår över hela händerna. Tanken var att introducera dem till mina två hanar som är hur snälla som helst, gör inte ett dugg. Valde att låta dem nya hanarna få springa lite runt mina hanars bur men det slutade upp med att den högg efter och fick tag på en tass genom gallret. Han mår bra som tur är, hann inte riktigt greppa tag hårt! Men jag vet inte vad jag ska göra! Har ringt och kollat med zoo butiken om detta är normalt bland deras råttor, dem säger att ge det tid. Men efter att dem högg efter min snälla hane har jag tappat lusten att integrera med dem. Det hade kunnat sluta riktigt illa

Läs på ordentligt om introduktion av råttor samt bitande råttor. Sök i trådar här inne och googla. Du kommer att hitta massor av tips. Man ska tex aldrig låta nya råttor träffas genom galler.
Precis som Alwyn säger, man ska inte introducera råttor med galler emellan. De blir bara rastlösa.
Vad gäller bitande råttor så beror det sällan på aggression hos råttor, utan mer på osäkerhet/rädsla. Du måste anpassa din approach mot råttorna så att du låter dem komma till dig istället för tvärtom. De flesta bitiga råttor kan lära sig att sluta bitas om du lockar dem med mat. Barnmat på fingrarna är ett bra sätt att få sådana råttor mer handtama.
Att köpa råttor från zooaffär är generellt sett inte en bra idé eftersom det inte är affären som fött upp råttorna. De har i de flesta fall noll koll på råttans bakgrund/stamtavla. Men de har rätt i att du ska ge det tid. För många husdjur tar det 1-2 månader att vänja sig vid ett nytt hem.
Hur har det gått?Mvh Mia