Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 357 ggr
rasmussonsara
0

Bygga egen bur

Jag har en bokhylla (Billy) från Ikea jag planerar att bygga om till bur, det blir alltså 5-6 hyllplan i på 28x80cm. Är det för smala hyllplan för dom? Har läst runt & hittat minimått på minst 0,18m2, alltså 30x60, så är ett hyllplan på 28cm för smalt? Vill att dom ska ha det så bra som möjligt, så annars köper jag en ny bur, men tänker att återanvändning av möbler jag inte ska ha är bra :) I så fall, fleece på hyllplanen + toaletter + ett hyllplan för spån till grävande, funkar det? Eller vad är era erfarenheter till spån respektive fleece?

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Chinesecrestedlover
0

Hej! #0 

Det blir för smalt ja. Minsta måttet på kortaste sidan måste vara 30 cm enligt L80 (jordbruksverkets regler). 

Tänk på att hyllplan/våningsplan inte räknas in i ytan ett djur minst måste ha. Dvs. Har du ex. en bur med två hyllplan så får dessa inte tillsammans med bottenytan bli minimåttet. Bottenytan ensam måste uppfylla kraven. Det spelar ingen roll om du i stället ex. har en två meter hög bur…den är fortfarande för liten, om bottenytan är mindre än vad L80 säger…även om råttor älskar att klättra och vill ha en hög bur (och buren egentligen är mycket större än ex, en 30 cm hög bur med godkänd bottenyta…ibland blir det "lite" tokigt när de bestämmer reglerna). 

L80: Finns tabeller över arters utrymmeskrav, långt ner i dokumentet. 

https://jvdoc.sharepoint.com/sites/sjvfs/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2Fsjvfs%2FShared%20Documents%2F2019%5F15%2F2019%2D015%2Epdf&parent=%2Fsites%2Fsjvfs%2FShared%20Documents%2F2019%5F15&p=true&originalPath=aHR0cHM6Ly9qdmRvYy5zaGFyZXBvaW50LmNvbS86Yjovcy9zanZmcy9FVExoNHQzRjNMdElscDZOOXVYdngwd0JZU3B0SnhmejhoektubDlJbVJ0Z2F3P3J0aW1lPW0yVWw1VmJMMTBn

Du måste ha minst så stor yta som lagen kräver för råttor (det antal du ska ha) med strö. Du kan ha fleece i övrigt, men de måste ha motsvarande minimimåtten med strö (räcker inte med ex. en toalåda bara). 

Mvh/Chinesecrestedlover

rasmussonsara
0

Tack! Funkar fleece bra eller suger det åt sig mycket lukt? Så mycket frågor! :)

rasmussonsara
0

Tack! Funkar fleece bra eller suger det åt sig mycket lukt? Så mycket frågor! :)

Chinesecrestedlover
0

#2 och #3 För att det ska fungera  optimalt så krävs att man har något som suger upp under samt att man "behandlar" fleecen innan man börjar använda den. Så att det blöta sjunker in snabbt och inte bildar pölar ovanpå. 

Detta görs genom att tvätta fleecen (varmt…mer än ehm…vad som står på tvättrådet, brukar köra 60 grader) i tvättmaskinen med ättika  och medel (efter ett par gånger kan man köra med bara ättika) flera gånger. 

Det tar olika lång tid/kräver olika antal tvättar beroende på om det är "kvalitetsfleece" (sybutik) eller fleecefiltar har jag märkt. Gått mycket fortare att få det att fungera med tunnare billiga fleecefiltar, men beror säkert på märke osv. också. 

Brukar rekommenderas att man använder "anti-pill fleece" eller "polar-fleece". 

Låt det torka mellan tvättarna när du "behandlar" fleecen och använd vad du gör inte sköljmedel (det gör att "lagret" man försöker tvätta bort när man "behandlar" fleecen återkommer typ.). I princip "förstör" man fleecen och det gör att det fungerar bättre i djurburar och låter kisset passera igenom till det absorberande lagret. 

En nackdel med fleece…det går att tugga på och många av mina råttor älskar att tugga fleece. Mina marsvin (där jag har merparten av buren i fleece, har nakna marsvin så det blir mysigare för de små än strö) gnager inte på sin fleece så där håller fleecen längre än hos råttorna. Man kan även ha dörrmattor i buren för råttorna (billiga finns ex. på ikea)…samma nackdel där dock….många av mina gnager sönder sina mattor. 

Har man fleece/mattor så krävs mer "spot cleaning" än om man har mer "traditionellt" strö i buren.  Kan bli "luktfälla" om man har djur som kissar väldigt mycket på fleecen/mattorna så det underlättar ju om de gör i alla fall merparten av sina behov på ytan man har med strö för att inte få byta ut fleecen/mattorna "stup i kvarten". 

En stor fördel som jag ser det (speciellt med marsvinen = större buryta) är att det går åt mindre strö vilket underlättar om man som jag bor i lägenhet. Blir tillräckligt mycket skräp att slänga ändå.