Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 917 ggr
Banankaka320
0

Dumbo/rex/naken råtthona sökes.

Önskas köpa en Dumbo/rex/naken råtta, Helst hona eller kastererad hane. Den kommer bo i en stor bur med två andra honor som är jättesnälla, och aktiveras varje dag.

wild_child__
0

Varför nakenråtta?

Finns ju dubbelrexade om man nu måste ha någon naken, men dom har ju iallafall lite päls…

Banankaka320
0

Varför inte? Tkr dom är fina.

wild_child__
0

Jag tycker inte att man skall köpa hel nakna bara, jag har haft dubbelrexade men inte hel nakna, tror att det finns fler som kan ge dig bra anledningar till att inte köpa nakna…

Banankaka320
0

Jaha okej. Vad är det för fel på dem? Har läst att de har sämnre immunförsvar och sådant. Mennar du att jag inte borde stötta avlandet? Då har du väl rätt…

gulzebra
0

#2: Du har möjligtvis inte tänkt på att pälsen finns där för en anledning?
Pälslösa råttor har kasst immunförsvar, nån av sorterna saknar thymuskörtel, de har inget skydd mot klor och bett, inte ens en normal förbränning har de. Varför stödja avel på såna djur när det enda man får ut av det är en råtta vars utseende man gillar? Är utseendet verkligen det viktigaste när man skaffar råttor?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Banankaka320
0

J-a-g v-e-t Ledsen

wild_child__
0

ja de  är ju delvis det, att dom har sämre immunförsvar, men jag kan ju inte säga til folk som vill ha dom att dom inte får köpa dom. Men jag tycker inte att man skall stödja aveln av just helt nakna råttor pga olika anledningar.

Läs på forumet under  namnet : Nakenråttor är såå underbara…

där står de en massa om dom då folk diskuterar dom.

Om du inte redan gjort det då =) Jag tycker du skall sikta på dumbo eller rex istället ;)

Banankaka320
0

Jo jag har läst det. Har en nakenhund och hon är också lite speciel :s (Psyckiskt) Vet ni något hur nakenkatterna blir?

wild_child__
0

om du vill veta om katter så tycker jag att du skall gå in på någit forum som har med katter att göra och fråga dom där =)

Då får du nog väldigt många svar där

Mischa
0

nakenhundar/katter kan inte jämföras med råttor dom har inte samma problem.

≧◔◡◔≦

Grodan
0

maria92, är det fortfarande aktuellt?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Banankaka320
0

Ja, Vadå?

dorkey
0

Men sluta klaga, vill hon ha en naken så vill hon. Visst det är fel att stödja avel på råttor som inte mår bra, men han ni inte glömt en sak? de lever inomhus, de har värme, mat och allt de behöver. Har man en nakenråtta kan man undvika att ta den utomhus och ha varmare än vanligt och ge nyttigare mat.. Är det verkligen så himla synd om den då?

Då tycker jag också att vi kan disskutera allt angående djur överhuvudtaget, hur snällt är det att ha en newfoundland på sommaren? och en nakenhund på vintern? med en naken råtta så kan man ändå reglera temperaturen och maten så det passar den! Och på så sätt är det inte fel. 

Det är för h*****e inte synd om en nakenråtta inomhus om man vet hur man tar hand om dem.

gulzebra
0

#13: Att de lever inomhus spelar nog inte råttorna någon roll när 70% av de dör av njurfel vid 2 månaders ålder (eller om det var 5 månader, minnet sviktar), om man ska ta sämsta varianten som exempel.
Annars kvarstår ändå faktum att de tex inte har skydd mot klor odyl som pälsade råttor har.

Två fel gör inte ett rätt, så nakenhundar och new foundlands är bara onödigt att dra upp… Det är som om jag skulle gå och misshandla ett djur med gott samvete för att andra gör det.

Jag ser ärligt talat ingen vettig anledning alls till att skaffa nakenråtta, helt enkelt för att det inte är vettigt att prioritera utseende och "coolhetsfaktor" före råttans hälsa och välmående. Okej om det är en omplacering i akut behov av nytt hem där uppfödaren/säljaren inte tjänar på det, men det är liksom allt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

dorkey
0

#14, det har du rätt i.

Men angående njurfel och liknande, det beror ju ändå på dålig avel. Avlar man på "rätt sätt" så kan ju sjukdomarna minska, tycker inte man ska skylla det endast på att de är nakna.

Så du menar att du aldrig köper en råtta för att den är snygg? eller det är ju iof sant.. man kan ju avla fram snygga OCH friska råttor. Men då borde man kunna göra samma sak med nakna?

Banankaka320
0

Är inte det lite Råttrasism?

LeTigre
0

#15 MIn åsikt: Man ska inte avla främst på utseende utan det är liksom en "bonus" därför jag ser inget fel i att man väljer den råtta man tycker är sötast i valet mellan flertalet likvärdigt friska och vänligt sinnade individer. Men då är ju utseendet inte någonting som påverkar råttan medan nakenhet i sig är ett utseende som råttan inte mår bra av. Det är om inte plågsamt så iallafall handikappande att inte ha den skyddande pälsen och hur frisk en nakenråtta än är så är den ändå naken.

Jag förstår inte logiken, varför vill man främja något som uppenbarligen inte är helt bra och rättfärdiga det med att säga att det kanske skulle kunna bli bättre i framtiden - om man avlar mer…?

gulzebra
0

#15: Njurfelen beror väl på just den nakengenen i sig som jag har förstått det. varför ska en massa råttor behöva dö av njurfel för att vi vill få fram nakenråttor öht? Kan vi inte bara nöja oss med de som har päls? Nu finns ju visserligen en till nakengen som inte har njurfelen men även de har ju problem (som inte kan avlas bort, exempelvis känslighet för rivsår odyl). Och så dubbelrex förstås, men det är ju samma sak där.

Jag köper inte en råtta för att den är snygg nej. Däremot kan jag gott och väl välja en snygg istället för en "ful" enbart baserat på utseende om båda är tex kullsyskon och jag inte har träffat de. Då väljer jag dock inte snygghet som drabbar råttan negativt. Nakenråttor är skitsöta tycker jag men inte köper jag en sån för det liksom.

#16: Vilket är råttrasism?

Grodan
0

Jo, Maria92, jag har en hona här. Skcikar Pm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LeTigre
0

#16 Jag tycker inte illa om nakenråttor som individer, jag har bara svårt att förstå att man vill ta fram råttor som är så onaturliga. Snart nog lliknar det andra sorts djuravel där man tar fram "raser" som knappt kan andas (plattnosade katter tex), föda sina egna ungar (bulldog) eller riskerar att ögonen ska ploppa ut ur huvudet osv. Jag blir bara ledsen och våt i ögat när jag tänker på hur vi misshandlar naturen, that's all.

Med det sagt hatar jag ingen för att de äger en nakenfis och älskar den eller bara tycker naket är snyggt. Alla djur som lever förtjänar bra hem och kärlek, jag hoppas bara att folk kommer på bättre tankar i framtiden och inte tar ungar på de djur som har alltför grova människoskapade fysiska defekter. Men det är väl idealistiskt önsketänkande antar jag :(

Nicciz
0

Jiippiiee!!!! *ironisk* Ännu en uppläxningstråd med noll fakta bara folks åsikter.

Har någon funderat på vad hon menar istället för att mäta kunskaper inför blinda?

Vet ni för övrigt hur många true hairless det existerar i Sverige?  ;)

LeTigre
0

Hehe, uppläxning är nu inte alls detsamma som åsiktsvädring - i min åsikt dvs. Flört

Jag tror faktiskt det är omöjligt att inte vara öppen för lite åsikter och inte endast hårda empiriskt bevisade fakta på öppna forum som dessa.  Speciellt när det handlar om ämnen där åsikterna om vilka fakta som är korrekta går isär. Huvudsaken är väl att ingen är onödigt otrevlig eller kör med personangrepp. Sen är det säkert alltid någon som tar åt sig ibland, men då får man klappa lite och trösta Skrattande

Förresten vet vi ju att trådens författare fått napp på sitt inlägg redan. Om folk alltid skulle starta nya trådar så fort konversationer utvecklades så skulle 90 % (den siffran är dock ej vetenskapligt bevisad) av trådarna här få splittas.

Mer peace, love and ÅSIKTER to the people! Kyss

Allamej
0

jag vet av 3 åtminstone… eller 2 eftersom den 3:e avlivades

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor