Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 582 ggr
Grodan
0

lika värda/olika värda?

I tråden "4 råttbebisar, hanar." har en intressant diskussion uppkommit. Är råttor lika/olika värda?

Daydreams skriver i inlägg #34 bland annat

om man resonerar som er så borde ju folk bara registrera råttor som ska avlas på. Jag tycker väldigt illa om när folk tar mer betalt för tex rexade, dumbos, nakna råttor än "vanliga" råttor. 

Det här är en het fråga som förtjänar en egen tråd! Vad tycker ni?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LeTigre
0

priset borde väl reflektera arbetet som står bakom råttan. Det är på det viset ingen reflektion av råttans egenvärde utan av uppfödarens förarbete. Sunt bondförnuft borde dock gälla.

Köparen har sen också ett ansvar eftersom så länge folk är beredda att betala mer för råttor som endast utseendemässigt skiljer sig från andra, billigare men mer "vanliga", individer kommer det alltid finnas de som säljer dessa dyrare.

Nicciz
0

Jag gör ingen skillnad på dem råttor som bor hos mig.. det gör alla andra istället… Förvånad

Uppfödarråttor med stamtavla är ju det man ska sträva efter att skaffa om man vill bli accepterad som råttägare i dem inre kretsarna..

Och zooråttor ja dem ska man dränka i ohyresmedel bara man tittar på dem och försäkerhets skull spetsa dem med antibiotika…

min uppfattning… och jag orkar debattera om det i evigheter…

Jag vet en "uppfödare" som köpt in grossist råttor och förfalskat stamtavlor tex….

Jag vet oxå en tjej som ville ställa ut sin zooråtta men blev diskad i friskhetskontrollen pga ohyra… som inte fanns.. men tjejen gick iaf till veterinären och ja dem skrattade lite lätt åt henne och skickade hem henne och råttan med ett friskhetsintyg

Så visst är råttor olika värda.. vare sig vill ha det så eller inte..

LeTigre
0

#2 Olika värda i vissas ögon då. Men så där är det ju inom alla "djurklubbar" tyvärr :(

Allamej
0

Jag håller med Daydreams i den här frågan…

Jag reggar alla råttor som bor hos mig, hemuppfödda hos någon annan, uppfödda hos mig, omplaceringar och zooråttor. För mig spelar inte ursprunget någon roll… Ok, jag erkänner att jag har några råttor som jag "bara måste ha" pga. deras linje är från en känd uppfödare med väldigt bra inriktning som jag stödjer helt och fullt.

Sen har jag några där jag bara känner till föräldrarna. Men jag gör ingen skillnad på dom, dom är precis lika mycket värda för mig som om jag skulle köpa från en uppfödare som hållit på i massor med år.

Alltså reggas alla individer eftersom jag tycker att dom har lika värde.

Att anse att en kull har mindre värde för att den kommer från en ormmatsuppfödare… Näe… Hon räddade livet på den enda lilla bebis som överlevde. Hon är en hjältinna och hon och hennes ungar borde få samma respekt och tillgivenhet som hennes egna.

Min åsikt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Daydreams
0

#4 du fick väl en bonuskull på en av dina första råttor, reggade du bebisarna då?

Allamej
0

Nope, jag var inte så involverad i SRS och vad man skulle göra så kullen i sig blev inte reggad men de 2 hanarna som jag behöll blev det  :) Ungarna var ju redan födda när jag blev medlem på Sollentunamässan.

Jag frågade om jag skulle regga dom och svaret jag fick var spelar nog ingen roll… Jag reggade alla jag hade i oj oj… några månader efter att jag blev medlem :)

Reggning kändes i början inte så frestande, jag var ju i fullständig shock över att ha blivit råttmormor så fort… Det var efter diverse nätdiskutioner som jag beslöt mig för att sälla mina råttor till de reggades skara och jag kommer att fortsätta med det.

Vaddå, får man en kull kan man ju börja direkt, man ser hur många det blev, efter ett tag ser man vilka färger och teckningar dom har och könet, sen är det ju bara att skriva in informationen som en daglig rutin, ser det inte som ett problem :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

Jag kan nog tänka lite faschistiskt och rasistiskt ibland, måste jag erkänna.

Allamej
0

#7 hur menar du då?

Nicciz
0

Jag kan erkänna att jag suckat många djupa suckar över att "behöva" registrera omplaceringsråttor där jag inte vet ett dyft..

Ex. namn: Molly kön: hona Född: 2006.00.00 Färg: ? roan Uppfödare/inköpsställe: okänd Föräldrar: okända

Skitkul… näe det känns som slöseri med papper och porto just då men samtidigt känns det ändå som att det är ett steg i råttans nya liv. En identitet, ett papper på dess existens. Därför jag reggar även dem.. Sen att registratorn säkerligen sitter och svär struntar jag i.. det gjorde ju jag med innan jag tänkte utanför pappret..

Grodan
0

#8 Att jag kan tänka att råttor faktiskt visst är olika värda. En råtta som är mycket värd i mina ögon är gammal, genomsupersnäll och frisk, gärna över 2 år, har frisk långlivad stam (och dessa känner jag till!!!) och många bra avkommor som nedärvt hälsa och temperament.

En råtta som är mindre värd i mina ögon har dåligt temperament, eller är sjuk eller defekt och kanske ingen känd stam eller genomtänkt avel bakom.

Grodan
0

#9 Gillar det tänket… en identitet

Terato
1

Hmm..

Det finns olika värden. Tre, egentligen, tycker jag.

Så här tycker jag:

Det finns ett sällskapsvärde. En snäll råtta har högre sällskapsvärde än en elak t.ex. Alltså har inte alla råttor samma sällskapsvärde.

Sen finns ett avelsvärde. Här finns väääldigt mkt saker att värdera. Alla djur är inte avelsmaterial, det är vi väl överens om? Alltså har inte alla råttor samma avelsvärde.

Men alla råttor är lika inför lagen! :)

Lika värde= samma rättigheter

En råttas rättighet är att få må bra, ha ett stimulerande liv, bra mat och artfränder(om det nu går) och det gäller dumma, snälla, friska, sjuka, fina och fula råttor. En riktigt elak råtta kanske mår bäst av att avlivas. Det är råttans rättighet att få må bra. Men ingen tamråtta har rättigheten att få para sig. Jag vet att många tycker det..

Alltså. Alla råttor har samma rättigheter. Oavsett avels- eller sällskapsvärde. På det sättet är alla råttor lika mycket värda.

Därför bör också alla råttor registreras. Det är ett värde. Och håller med Grodan och Nicciz om det där med identitet. Dessutom vet man inte vad som händer med ens tjuvparningskull som det inte ska avlas på. Är olyckan där kan det kanske vara skönt för "uppfödaren" att ha liite papper på syskon och föräldrar iaf. Och vem vet, någon av dem kanske får en bebbe som är aldeles utmärkt ur avelssynpunkt.

Ordentlig registrering ökar ju chanserna att hitta bra avelsdjur med stam. Sen är det ju intressant att leta upp defekter i stamtavlor också. Skulle vilja ha en databas med alla stamtavlor inlagda där man kunde leta bland en massa föräldrar och syskon osv.

Nej, jag vill säga REGISTRERA ALLA RÅTTOR! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Babbett
0

För mig kan olika råttor ha olika högt värde, fast alla har rätt till ett gott liv oavsett. Så även fast jag har en råtta hemma med något lägre värde (för mig personligen) så får den allt vad den behöver (ex. bra och nyttig mat, sällskap, omsorg, utrymme, aktivitet).

Bullerbytjejen
0

Huvudsaken tycker jag är att man sköter dom som man ska,

sen om man väljer att ha papper på dom eller inte,

det e mer för att ha koll på dom, inte för att råttorna ska må bättre.

Terato
0

..Fast i längden mår råttorna bättre av det. De får högre status vilket leder till att man inte köper en råtta hur som helst. Registrering av råttor hjälper till i avelssammanhang och det blir lättare att hitta bra avelsdjur.

Det kanske inte hjälper den enskilda roanhanen som det inte ska avlas på.. Men alltså på längre sikt hjälper det tamråttan. Och jag tycker att även den enskilda roanhanen bör registreras för säkerhets skull! (det har jag redan förklarat varför)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se