Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 2062 ggr
Babbett
0

4 råttbebisar, hanar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 4 små grabbar här hemma som vill flytta till nya, bra hem om ca. 4 veckor.

1 black hooded
1 silverfawn hooded
2 silverfawn eubk

Dom har tyvärr inte stamtavla och de kommer inte att registreras i Srs.
De kommer dock att säljas enligt Srs rekommendationer (säljes tidigast när dom är 5 veckor och väger minst 90 gram och inte som ensamråttor)

Den här kullen var inte planerat och mera info ges vid intresse!

Pris: 100/st.

Babbett
0

Bild på black hoodisen.

Babbett
0

Ny bild:

Lollo86
0

Vilka sötnosar :D

Babbett
0

Ja, de är riktiga sötnosar!

(var är gulliga tomten som fixar med korten??)

Lells
0

ååh, jag fasta för en silverfawn! men jag vet inte om jag kan ha mer än två i den bur jag har nu =/

Babbett
0

*putt*

LeTigre
0

åh det kliar i fingrarna på mig! Jag ska dock vänta tills efter nyår eftersom vi åker bort i jul. Men de där sötnosarna kan du säkert hitta hem åt! Skrattande

Grodan
0

åh, de så fina när pälsen är så där nyutvuxen, kort och bara blänker… mums vilka puddingar!

ale kanske vill ha en sf eubk?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babbett
0

#8 Jag har annonserat dom även på zoonen och där hänger ju Ale ibland. Hon har inte sagt nåt :-P

Nu är bara silverfawnhoodisen kvar att tinga!

Grodan
0

aha, kanske vill hon inte ha toppörat utan stamtavla…

Babbett
0

#10 De är bara 10 dagar unga och det är endast en som inte är tingad så jag oroar mig inte…

Sen när 2-veckorsbilderna kommer så smälter alla!!

(tack till tomten förresten)

Grodan
0

ja, det är ett effektivt sätt att kränga djurbäbisar - sätta upp söta foton på dem! Flört

meilin
0

Silverfawn hooded! Mums i hjärtat…

sussa08
0

Ge mig din bebis <3 SÅ SÖT!!! ;)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Grodan
0

#13 mums i hjärtat… haha så snuttigt

LeTigre
0

Babbett, hur gick det för minstingen då? Överlevde han..?

Bullerbytjejen
0

grrrrrr att det va hanar då *surar lite*

Daydreams
0

Är dessa bebisarna från din hona eller från den du hämtade från zoo stället eller vad det var?

Och hämtade du en hona som precis höll på att föda?

Babbett
0

#18 Hade de varit efter min hona så hade de haft stamtavla och de hade registrerats i Srs.

Vi plockade ut en hona som såg ut att dia….det var därför jag åkte till Uppsala för att hämta hem 2 råttor hos en ormmatsuppfödare.

Att hon hade 4 bebisar i magen kunde jag inte veta då…även fast det bara var ett dygn kvar… Hade ett av kullarna som fanns i buren hon kom från i Uppsala varit hennes så hade hon inte kunna föda så snabbt efter ankomsten hos mig…

#17 Du har ju även plats för killar hemma hos dig ju!!!

#16 Lillkillen lever och har börjat lägga på hullet bättre, han är son till min egen hona och enda överlevande av 17 st. Igår vägde han 18 gram…imorgon blir han 2 veckor. Han är mycket mindre än de andra 4 men har som sagt börjat sätta fart äntligen, nu ökar han 2-4 gram per dygn mot 1 gram per dygn tidigare.

Tråden är dock en annonstråd för att jag ska hitta nytt hem även till den sista av de fyra killarna, silverfawn hoodisen…

sussa08
0

jag skulle gärna ta killen om jag visste mer om tempramentet :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

Fast det är svårt att veta nu :P

Daydreams
0

Hur kommer det sig att du inte tänker registrera dom i SRS? Trodde du var medlem där och ansåg att man registrerar sina råttor om man är seriös? Eller är dom mindre värda råttor för att mamman togs från ormmatsuppfödaren?

Babbett
0

#22 Om jag ansåg att dom är mindre värda, varför skulle jag då bry mig om att leta nya hem åt dom? Jag har möjlighet att lämna tillbaks både mor och ungar…

Att jag inte reggar dom är mitt och ev. köparnas problem…

Daydreams
0

#23 Tycker det är intressant att försöka förstå resonemanget, om man registrerar alla sina råttor och anser att det är viktigt, varför då dessa små inte ska få registreras.

Babbett
0

Jag är en lat, egoistisk kärring helt enkelt!!

Daydreams
0

#25 Jo iofs sig kan du nog ha rätt i det

[Devo]
0

# 26 Person angrepp !!

Har du vaknat på fel sida ?

Oroa dig mer ifall jorden går under imorgon eller om Jultomten finns eller inte…….

Lells
0

babetts bebisar (dom här) kom ju från en misslyckad kull..hon kanske helt enkelt inte känner för det? inte är dem mindre värda för det!

Nicciz
0

#26 det där var väl bara onödigt… Babbett har inte på något sätt hymlat med vad som hänt! Jag ser det bara #22 och #26 inlägg som ren hetsning…

Fundera på vad hon gör istället för vad hon inte gör. Och om det är så viktigt att hitta fel hos andra så kan du PM:a Babbett istället så slipper vi läsa om det i en annonstråd.

Och om du nu tycker att det är viktigt att ta upp som ett resonemang till ev. köpare så kunde du gjort det på ett mycket snyggare sätt och innan 4 av 5 ungar var sålda….

(min åsikt) som jag lika gärna kunde ha hoppat över att skriva men kunde inte låta bli att påpeka trollingen…..

[Devo]
0

Lells : precis vad jag tänkte skriva.

Hon reggar ju ungar från sin uppfödning. Dessa ungar är ju inte från hennes uppfödning.

Farbror polisen behöver ju inte hytta med näven mot Babbett för att hon gör ett undantag.

Daydreams
0

Nej jag har inte gjort ngt person angrepp. Jag har frågat varför just dessa små inte ska registreras, för mig är det helt obegripligt om man registrerar alla andra råttor som man säljer, oavsett om dom kommer från en planerad kull eller ej. Jag har inte någonstans anklagat Babett för något utan stilla undrat. Däremot skriver Babett själv i # 25 ngt som jag läser som ett svar på min undran och kan ju bara hålla med då det är enda förklaringen jag fått.

Om man tar en hona oavsett varifrån hem till sig, mitt under dens pågående graviditet? för att den ska ta hand om ens egna kull istället för att ta hand om sin egen så borde väl både den honan och dess ungar behandlas likvärdigt som ens andra råttor.

Om man inte reggar några ungar så struntar jag i det, men att regga alla andra kullar och inte dessa tycker jag talar sitt tydliga språk.

Lells
0

#31  Ärligt, jag tror inte råttorna bryr sig om om dom är reggade eller inte, bara för sakens skull.

Hon kanske inte hade tänk sig att dessa ungar skall gå vidare för såkallad avel eller utställning. Det är ju främst darför man reggar sina råttor i SRS? …

Bullerbytjejen
0

hon reggar väl dom hon föder upp i egen avel för köparnas skull, och för att ha koll på dom och dom djuren kostar ju också mer, nu säljer hon dom här billigare då det inte är några uppfödarråttor som är föräldrar, då kan man ju som köpare registrera dom själva om man vill det..

Tycker det låter ganska vettigt ändå..och man vet inget om bakgrunden på råttorna, så jag ser ingen vits med att regga dom för babbet som bara hjälpt dom på traven. Det är ju kanske inge råttor som man har avlat fram för fortsatt avel eller för utställning osv. Så varför regga som uppfödare, då kan ju köparen få det valet om man vill regga eller inte :)

Daydreams
0

#27 tycker det är lite roligt med folk som gör nytt nick bara för att skriva i en tråd.

#32 33 Jag anser att alla råttor man har ska behandlas lika. Skulle inte drömma om att göra skillnad på mina "fina" råttor som kommer från seriösa uppfödare och tex Milda som är en omplaceringsråtta från åkello. Och om man resonerar som er så borde ju folk bara registrera råttor som ska avlas på. Jag tycker väldigt illa om när folk tar mer betalt för tex rexade, dumbos, nakna råttor än "vanliga" råttor. 

Har man hämtat hem en råtta har man ansvar för den, att man "skulle kunna lämna tillbaks den och ungarna" är enligt mig absurt. Som att säga att råttans enda funktion var att se till att mina bebisar överlevde och när det inte blev så, så kan den lika väl bli ormmat som den var tänkt till från början.

De råttor som jag tar in får stanna här och ha det bra tills dom dör oavsett varför dom flyttade hit. 

Är man förespråkare för att folk ska registrera råttor och dömmer ut såna som inte gör det, blir det här lite kasta sten i glashus.

Grodan
0

#25 men… varför skriver du så?

wintermynta
0

När det gäller reggisteringar så underlättare det om man reggar alla i en kull och inte enstaka syskon. Kan bli ett jäkla strul sen. Om man går provår så är man skyldig att reggistrera alla sina råttor annars så bryter man mot srs rekomendationer samt grundreglerna.

Nicciz
0

#36 fast problematiken här ligger ju i att fostermamman troligtvis är mamman till dessa fyra.. alltså inte kullsyskon med den enda som överlevde Glad

och att hon bara vet kön och färg på mamman men inget mer pga av mammans ursprung. Så jag förstår om man mitt uppe i den här kaos"kullen" inte orkar bry sig hela vägen (förlåt uttrycket)

Man har ändå lagt ner så mycket tid, känslor, och förhoppningar i en väntad kull så att när allt det slås i spillror (vilket självklart alltid kan hända) och inget går som planerat har man kanske inte samma glädje och ork till att ta itu med det på ett konstruktivt och för andra självklart sätt.

Vi har ju trots allt inte samma känslor som Babbett och hon är inte heller provårsuppfödare med alla regler det innefattar så jag förstår inte varför andra (inklusive jag själv) egentligen lägger oss i detta. Det är trots allt så att det är hennes beslut och vi kan inte göra något åt det.. förutom då att forumsenligt klaga och tycka och tänka och lägga oss i.

Jag kan bara säga att det finns ofta en förklaring bakom någons handlingar sedan att den inte faller massorna i smaken kan man inte göra något åt.

Daydreams
0

#37 Men lägger man ut allting som hänt i flera trådar på ett forum får man ju vara beredd på att ta både positiv och negativ kritik.

Nicciz
0

#38 självklart… men det finns ju olika former av uttrycknings sätt och på internet framförallt formuleringssätt även för att framföra sin kritik ;)

Konstruktiv kritik gör bara gott, men att bara kritisera utan specifikt syfte resulterar sällan i att den kritiserade blir mottaglig även om kritiken vore sann…

om du förstår min trötta logik…

(pratar för sig själv.. ännu en sak att skriva bok om.. Skrattande)

Och för att internet förklara mig själv.. Jag tycker inte att du gjorde fel i att fråga. Felet enligt mig låg i hur frågan fördes..

nu ska jag gå och lägga mig… Oskyldig

Grodan
0

#39 wow en blivande moderator Räcka ut tungan

Nicciz
0

#40 Du behöver oxå sova.. KyssSkrattande

Daydreams
0

#39 men kan inte du skriva om #22 då åt mig, i pm om du hellre vill det, på ett i dina ögon snällare sätt men med samma frågeställning?

wintermynta
0

37 Det är bara ursäkter, så svårt är det inte att fylla i papper.

Grodan
0

Hm… men antagligen resonerar väl Babett att hon enbart lånade en oreggad hona för att rädda livet på sina bebbs - vilket hon, enligt mig, gjorde absolut rätt i!!! jag hade blivit så ledsen om ungarna inte kunnat få den chansen! - som hon inte tänkte behålla. Varför regga ett djur som man inte tänkt äga? Att jag gör det är för att jag är korkad och tycker att det är lätt, men alla har inte lätt för att fylla i stamtavlor.

Babbett
0

Jag citerar:

"Har man hämtat hem en råtta har man ansvar för den, att man "skulle kunna lämna tillbaks den och ungarna" är enligt mig absurt." …slut citat.

-Jag har inte vid något tillfälle funderat över att lämna tillbaks varken mor eller ungar…fast om jag är så okänslig som du påstår så hade jag haft möjlighet att göra det!

Citiat igen:

"Som att säga att råttans enda funktion var att se till att mina bebisar överlevde och när det inte blev så, så kan den lika väl bli ormmat som den var tänkt till från början." …slut citat.

Sen har du fel, det lyckades…att sedan bara en av Gonduls 17 ungar överlevde är trist. Fast en är långt mycket bättre än ingen!

-Att jag ska drabbas för att vissa har ett motstånd mot Srs (och tydligen ett behov av att spy ut sin frustration på någon lämplig) har jag svårt att acceptera dock, vi är väl vuxna människor som kan ta egna beslut. Jag har inte heller dömt ut dom som väljer att inte göra det…som det uttalas längre upp.

-Att ta emot frågor, postiv och negativ feedback har jag inget emot…. Fast jag tycker inte jag har plikt att förklara allt för alla. Dom flesta som rör sig här inne är för mig fullständigt likgiltiga (untantag finns det några av och jag tackar för ert stöd!!!) och jag lägger inte ut allt om mig själv, mina känslor och handlingar på ett internetforum.

OCH i tillägg vill jag säga att det här är en annonstråd!! Som Daydreams påpekade så finns det andra trådar med samma ämne där den här diskussinen hade passat bättre!!

(Det är även beklagligt att en uppfödare väljer att ställa sig i ett sådant ljus, dom flesta har bra minne och det påverkar ofta ens beslut när det handlar om att köpa eller sälja råttor!)

[Devo]
0

DAYDREAMS : Ursäkta mig ?!

Har jag gjort ett nytt nick för att skriva ett inlägg till dig ?!?

Jag skriver inte mycket på denna sida därav har jag inte många inlägg gjorda.

Men du kanske är van vid att bli påhoppad då du inte verkar tänka före du skriver !

Daydreams
0

#45 Du har poängterat nu ett par gånger att du har möjlighet att lämna tillbaks mamman och ungarna. Det får mig att undra vad du vill att man ska tycka om att du INTE gör det. Är du en hjältinna då för att du inte skickar tillbaks råttorna? Det jag försöker säga är att det är väl självklart att dom inte ska tillbaks, dom är ju ditt ansvar nu och borde behandlas likvärdigt med dina andra råttor.

Det här har ingenting med vad jag anser om SRS att göra. Du är ju inte ens registrerad uppfödare eller under provår så om jag ville hoppa på SRS skulle du vara ett dåligt val.

" (Det är även beklagligt att en uppfödare väljer att ställa sig i ett sådant ljus, dom flesta har bra minne och det påverkar ofta ens beslut när det handlar om att köpa eller sälja råttor!)"

Du jag oroar mig inte överhuvudtaget för att jag skulle ställas i dålig dager bara för att jag anser att det är dålig etik mot råttorna att resonera som du gjort i detta fallet. Istället för att ta 2 digivande honor från deras kullar, varav en mitt under födsel kunde du ha lämnat över ungar till uppfödare som hade kullar. Det fanns flera stycken inte särskilt långt från dig.

Babbett
0

Jag tycker du har gått för långt nu, du vill inte läsa vad jag skriver du ser det du vill se och inget annat. Jag är benägen att hålla med dom som skrivit att du letar fel på andra och har tagit på dig någon slags råttpolisroll. Hoppas du får utbyte av det, det får inte jag…

Vad gäller uppfödare som redan hade kullar så var jag i kontakt med några av uppfödarna i Stockholm som hade kullar…

Daydreams
0

Har läst allt som du skrivit och visst vill du och din vän Devo tycka att jag leker polis är det ju upp till er. Det är väldigt många som har reagerat på den etiska aspekten av din handling men jag är väl en av dom få som faktiskt säger det rakt ut istället för att bara diskutera det bakom din rygg.

Lells
0

blablabla

nu får det faktiskt räcka? har du inte försvarat dig nog nu? :s hoppar du på någon annan får du fan ta det att bli påhoppad tillbaka

Allamej
0

Hmm… jag har hållit mig ifrån diskutionen pga. att slippa bli kallad spambot… (internt "skämt")

Men som det nu ser ut så tog Babbett in en hona som räddade livet på en unge som annars skulle ha gått samma öde som sina syskon till mötes. Hon gav dessutom den ungen syskon så att den inte behöver växa upp ensam, vilket är positivt även det.

Sen tänker hon inte behandla surrugatmammans ungar som sina egna…. hon tar ifrån dom rätten att bli registrerade som dom egentligen borde ha iom. att dom föddes hos en människa som är med i SrS och som registrerar alla sina råttor.

Största skillnaden mellan uppfödarråttor och ormmatsråttor är väl att uppfödarråttorna blivit hanterade från dag ett. Babbett har nu chansen att se till att dessa ungar blir lika fina som hennes andra ungar genom åren.

Bevisligen så är ju surrogatmamman en väldigt god mor, som tog hand om bebisar innan hon ens hunnit föda själv. Hon och hennes biologiska bebisar borde bli behandlade därefter.

Så, om jag hade varit i Babbetts skor och haft samma problem, en hona som fullständigt struntar i sina ungar, vad skulle jag göra?

Hitta en som tar hand om mina bebisar som sina egna och jag skulle behandla henne som en drottning. Alla hennes ungar skulle bli reggade och älskade på samma sätt som om dom vore mina egna.

Linjen som jag försökt avla på skulle avslutas omedelbart. Bevisligen så duger inte den i avel och ska så icke vara heller. Och jag skulle antagligen sparka mig själv hårt för att jag tagit så fel när det kommer till lämpligt avelsmaterial….

Men, kontentan av allt är… Ungar och surrogatmor skulle jag betrakta som små hjältar och dom skulle få allt dom möjligen kan förtjäna. Reg. bevis om inte annat.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

#43 Nej det är inte svårt att fylla i ett papper… Glad men vad jag sa om än vääldigt indirekt kanske hon har en anledning som vi inte vet om. Och att man ibland måste respektera människors handlingar även om man personligen har en annan åsikt.

Och nej såklart ska man inte acceptera brottsliga handlingar, Men det är ju knappast brottsligt att inte registrera sina råttor i SRS.

Och Wintermynta.. bara för att överförtydliga mig… inlägget är inte riktat till dig utan till allmänbetänkande… så du inte läser det som om allt var riktat till dig…. det gällde iofs #37oxå…

Vilya
0

Alltså, jag förstår inte vad som är det stora problemet.. Babbett ville inte regga de här ungarna av olika anledningar. Vad spelar det för roll? Som sagt så kan man ju regga råttorna i efterhand och deras liv står inte och faller med att inte bli reggade just nu- speciellt som de med största säkerhet inte kommer gå till avel.

Alla har inte exakt samma uppfattning om vad som är rätt och fel, ska det vara så svårt att acceptera? Så länge det inte handlar om någon form av djurplågning ser jag ingen anledning att dra upp det här som veckans största nyhet. Daydreams har sin åsikt om vad man ska göra i den här situationen och Babbett har sin. Inget av besluten påverkar råttorna negativt så varför inte bara lämna det där?  

Ursäkta att jag lägger mig i men den här diskussionen är verkligen bara löjlig (och borde defenitivt tas någon annanstans vilket redan nämnts).

Lells
0

Aja ni kan ju tjafsa på

Babbet gör endå som hon själv vill och behöver absolut inte ta åt sig av någon här inne!

Lexi
0

Alltså……… får man inte göra precis vad F-N man vill med sina djur pappersmässigt??? Måste folk förklara sig för varandra? F-N heller.

Hon vill inte regga sina råttor, varför? Därför. Klart. Slut.

Alltså herregud vilka nötter det finns ute på internet.

Babbett
0

Alldeles för mycket snack…här kommer lite kort istället:

Babbett
0

5 på rad…

Nutiz
0

Gaaah, helt underbart sötaa… Men jag ska inte ha några mer råttor utan dokumenterad bakrund *upprepar för mig själv några gånger*

Vilya
0

Ååååh <3 Det är så man smälter!

TienMu
0

ååå jag vet exakt vad ja skulle döpa nummer 2 från vänster….*le*

Babbett
0

Jag kan idag med glädje berätta att alla är tingade Skrattande

Ladyinred
0

Ohhh grattis :)

Bullerbytjejen
0

#41, jag tror inte råttungarna bryr sig speciellt mycket om dom blir reggade eller inte, deras rätt ?

Och jag tror hon behandlar "bastarderna" precis som vilka råttungar som helst, jag tror inte hon ger dom mindre än vad hon gör sina egna råttungar bara för att hon inte väljer att regga dom.

Babbet: dom e gudomligt vackra, och va härligt att dom fått nya hem allihopa..såklart som ormmat och till småbarnsfamiljer, då man inte alls behöver bry sig vart dom hamnar..eftersom dom inte reggas Räcka ut tungan

Nicciz
0

men bullerby.. nu yrar du Räcka ut tungan

i #41 står det #40 Du behöver oxå sova.. KyssSkrattande

Babbett
0

He hee….ja dom är så söta att man bara vill äta upp dom *mohahaha*

Bullerbytjejen
0

Haha ja det såg jag ju sen, menade 51, så skulle jag ändra så hittade jag ett fel som jag ändrade, så glömde jag bort vad jag skulle ändra från början HAHAHA ja så kan det gå, hehe, nu har jag sovit lite iaf Räcka ut tungan