Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 522 ggr
Rattack
0

HJÄLP MED INTRODUCERING!

Hej! 

Efter att den ena råttan gick bort i mitt älskade lilla råttpar blev min lilla Freja på  2 1/2 år ensam kvar. För att inte hon skulle behöva vara ensam tog jag emot 2 andra omplaceringsråttor, Ester och Elsa, på ca 1 år. Freja kommer superbra överens med Elsa. De nosar på varandra och har till och med somnat ihop. Ester och Freja däremot är en svårare kombination. I början när jag introducerade dem markerade Ester tydligt att hon var den dominanta och höll på att ruffas och skuffas medan Freja lät sig köras med. Numera kan damerna inte ens mötas på neutral plats utan att Ester går till attack, utan att direkt påvisat aggressivt beteende till att börja med. Freja har låtit sig bli sniffad på och har inte försökt springa därifrån och Ester blir trots detta mer aggressiv och attackerar. Jag upplever nästan att attacken numera kommer tidigare och tidigare ju fler gånger jag provar.

Har provat både med och utan vaniljpulver på råttorna. Med och utan godis runt omkring. Jag har provat en och en och alla tillsammans. Burarna har stått bredvid varandra i två veckor och de har mötts varje dag på neutral plats.

Finns det någon med erfarenhet av att ha introducerat råttor i detta ålderspann tidigare? Och påvisar detta beteende att de kanske helt enkelt är en dålig kombination av individer? 

Tacksam för hjälp!