Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 951 ggr
jojjobojjo123
0

Bruten tass!! Vad göra nu?

Upptäckte för någon timme sedan att min ena råtta stukat/brutit tassen. Den är svullen och hon kan inte använda den, dock kan hon springa utan problem med de andra tassarna och hon är lika pigg som vanligt. Jag vet inte vad som orsakade skadan men jag är orolig över att min andra råtta lyckats skada henne, hon är ofta på henne och de bråkar en del som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Dock aldrig så att någon skadats med sår eller liknande. Jag har byggt ihop en ”bur” av en skåpslåda som inte är hög och utan klätterinredning så planen är att hon ska få ta det lugnt där (när hon inte skuttar runt på golvet). Problemet med detta är att min andra råtta är kvar i den vanliga buren så dom är nu ensamma. Vet inte om det är på gott eller ont att det är så nu. Och vet heller inte ens om jag kommer våga att låta dom bo ihop igen. Hur lång tid brukar det ta för en sådan skada att läka? Ska jag åka till veterinären eller avvakta? Och gör jag fel i att ha särat på dom? Har så många tankar och är verkligen stressad över detta.

Emouse
1

Veterinären kan inte riktigt göra någonting åt så små ben, så det du behöver göra är att låta råttan ha ett annat boende där den inte kan klättra eller skada sig ännu mer. 

Råttor är superbra på att läka sådana skador själva så det kommer förmodligen bli helt bra inom kort. De får vanligtvis inga problem med att använda tassen som vanligt efter att den är läkt ordentligt. 

Om den andra råttan är på henne så skulle jag särat under denna tiden och åter introducera dem igen efter. 

Lycka till och krya på!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

myismyname
0

Metacam (smärtstillande och antiinflammatoriskt) och en liten, låg sjukbur utan klättermöjligheter några dagar är egentligen det enda man kan göra :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus