HJÄLP! Mina råttor behöver nytt hem.
Såhär ligger det till. Jag har tre råttor (alla honor) som behöver ett nytt hem. Jag flyttade nyligen till en lägenhet där det inte var tillåtet med djur, oklart varför. Jag bestämde mig då för att lämna råttorna till en kompis men nu har han blivit sjuk och kan inte ha dem längre. Jag har kollat runt med vänner och familj men inget vill ha mina råttor, inte ens en kortare tid… Därför som sista utväg frågar jag här om någon kan ta dom.
Ifall någon vill ha dem så ingår det en bur, transportbur, hängmattor, mat, vattenflaska och andra tillbehör. Allt är helt gratis och det enda kravet är att man ska kunna hantera råttor, helst haft egna och är van. Vill bara att de ska kunna få ett bra hem!
Vart finns de?
Hjälper nog både dig och de som kanske kan öppna sina hem om du skriver ut var råttorna befinner sig, om de kan transporteras en bit, hur de är i temperament, hur de fungerar ihop, hur deras personligheter ser ut, etc.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
De bor för tillfället i Katrieholm, de kan transporteras till Stockholmsområdet, Göteborgsområdet, Småland eller andra närliggande områden.
De har varit handtama men eftersom jag inte kunnat vara med dem på ett tag nu har det blivit sämre igen. Råtta nr 1 (Sam) är den som är äldst, hon är svartvit, mest tam men kan bitas om hon blir trängd, krävs dock rätt mycket för att hon ska göra det. Råtta nr 2 (Alice) är vit och grå, hon är den som är mest nyfiken av alla och är oftast den som är framme mest för att se vad som händer. Hon var den som var allra lättast att få tam och har även lätt för att lära sig tricks. Råtta nr 3 (Nellie) är vit och ljusbrun, hon är väldigt försiktig av sig och lite skygg, men jättesnäll och brukar leka mycket med de andra råttorna.
Alla är runt 1 år gamla.
Nu lägger jag mig inte alls i om du behåller dem eller säljer vidare.
Jag vill dock ge dig information om att hyresvärdar inte har lagen bakom sig när de förbjuder djur. Det gäller bara om det är ett så kallat allergiboende.
Och eftersom många hyresvärdar är luriga så får dem det att låta som att de själv bestämmer, och förbjuder alla möjliga sorters djur.
Du FÅR således ha råttorna kvar.
Resten överlämnar jag nu till dig. Ville bara informera.
Jag vet att hyresvärden egentligen inte har något stöd i lagen, däremot stod det på avtalet så jag vet inte hur det väger in. Jag har även varit i kontakt med hyresgästföreningen men inte fått någon hjälp och de menar att jag kommer bli vräkt ifall jag har djur.
Jag har övervägt att ta risken att ha råttorna i lägenheten i alla fall men min sambo går inte med på det eftersom risken är för stor att vi blir vräkta.
Ni kan självklart inte bli vräkta :) Kontraktet kan kvitta om det inte finns stöd i svensk lag. Man kan ju knappt bli vräkt även om man har vapen och droger i hemmet.. Så djur är verkligen inget man blir vräkt över.
Men man kan ju förstås omplacera dem för att få ro i själen, det förstår jag. Jag dömer inte.
Det krävs rätt mycket för att man ska bli vräkt. I vårt hyreskontrakt står det att röker man inne blir man vräkt. Har en granne som bott här i 10 år och röker inne dagligen. ALLA vet om det, och nya grannar klagar alltid till hyresvärden när de upptäcker det. Hen bor här än.
Naturligtvis måste du ändå göra med råttorna som du och din sambo känner är bäst, men ville mest lugna er att säg att det dröjer några veckor tills råttorna får nytt hem så kommer ingen banka på er dörr om ni har råttorna hemma hos er och kräva att ni ska ut ögonaböj.
Jag ska ringa hyresgästföreningen imorgon och fråga dem igen! Har läst på lite och det verkar faktiskt inte som om hyresvärden har juridisk rätt att kräva att man inte får ha djur.
En hyresvärd kan ju ha egna regler, kanske inte som gäller lagligen men som i många fall får folk att tänka om eller attraherar den "grupp" som eftersökes - i detta fall personer utan djur. Men som sagt, finns det ingen juridisk rätt till att neka djur i er lägenhet så är det inte så mycket de kan göra. Dessutom drar råttor inte till sig lika mycket uppmärksamhet som t:ex hundar/katter, och så vida er värd eller vaktmästare går in i ert hem hur skulle de ens få reda på det? Och skulle ni behöva ta in t:ex vaktmästare akut pga att nåt är trasigt och denne ser råttorna så är det inte heller tillräckligt för att de ska kunna hota med vräkning.
Enkel lösning att säga "det är inte våra, vi har hand om dem över helgen åt en akut sjuk vän". En lögn de kanske enkelt ser igenom, men utan bevis finns det inget de kan göra heller.
Ack så många av mina studentkompisar förr som hade TV hemma och inte betalade licens och sa nej om de fick telefonsamtal om det men om en kontrollant hade råkat t:ex se TVn genom fönstret eller liknande hade de sagt "vi skaffade den idag, bra att ni kom så vi kan registrera det nu". Förmodligen var det nåt mååååånga kontrollanter hört men hur ska de bevisa att det är lögn? ;)
Hur går det med tjejerna?
Hörde av mig till hyresgästföreningen idag! De höll med om att det egentligen inte fanns några sakliga skäl till att jag inte skulle få ha råttor (så länge de inte gnager sönder något). Och ifall hyresvärden skulle försöka vräka oss skulle de gå in och då skulle hyresvärden med stor sannolikhet förlora :D
Vilket betyder att jag kan ha råttorna hos mig i alla fall :D :D :D
Tack så mycket, dynamitella, för informationen! Nu kommer jag kunna ha kvar mina älsklingar 😍
#12 Perfekt, gud så kul att höra! Grattis!
Superglad att vara till hjälp! :)