Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 634 ggr
Chinesecrestedlover
0

Hanar? När man redan har honor? Lite frågor m.m.

Hej!

Jag har i skrivande stund fem finfina rått-damer😍 och jag har länge drömt om att skaffa mig några (två till tre stycken..eller så) hanar också. 

Hade hanar (mina första råttor) för en massa år sedan och hade sedan ett långt uppehåll från råttor, innan jag skaffade mina första honor. Mina damer är såklart underbara små raringar men…jag saknar att ha stoora latmaskar ❤️, haha. 

Så ingen får för sig något och blir panikslagen eller så😉: Jag kommer naturligtvis inte ha de i samma bur, vill inte ha femtielva råttungar. 

Nu till några frågor:

1) Kan man ha de i samma rum/nära varandra eller riskerar jag att trigga igång bråk eller så då? Jag har aldrig haft råttor av olika kön samtidigt tidigare. Hade dock möss av olika kön för en massa år sedan och det gick ju fint…men hanen bodde ju själv, haha. Har också haft mängder med kaniner av olika kön samtidigt utan några som helst problem…men återigen hanarna (de som var fertila då, hade några kastrerade också som bodde i grupp) bodde ju ensamma. Så hur fungerar det med sociala djur som råttor, kan hanarna bli osams av att det är en massa väldoftande brudar i närheten😃? 

2) Om man kan ha de i samma rum, hur nära kan man placera burarna utan att riskera nåt? Bråk eller parning mellan gallren tänker jag på då. Kaniner kan para sig genom galler om man har otur…men så är ju kaniner…ehm…kaniner😉 och det krävs inte så mycket för en lyckad parning där, ett antal sekunder och sedan så kan det ploppa ut en massa (galet söta visserligen) ungar efter ca en månad, haha. 

3) Om man inte kan ha de i samma rum…hur långt mellan burarna krävs? Jag bor i en tvåa och kan tyvärr inte ha de på olika våningsplan eller nåt sånt, men jag har ett litet råttrum (kallat Råtthålet 🤪) och kan där stänga en dörr vid behov. 

4) Någonting speciellt man ska tänka på när man har råttor av olika kön under samma tak (inte bur såklart…men samma hushåll)? Alltså förutom att "lämna inte burarna öppna" och "låt inte råttorna leka med varandra", haha. 

Lite om hur jag tänkt hittills:

Om jag har burarna i samma rum (om det går och jag får plats, haha) så har jag inte tänkt rasta båda grupperna i samma rum (och turas om eller så); utan då kommer ena gruppen få vara kvar i rummet (Råtthålet) och den andra kommer få springa runt i badrummet (så de har "lektid" samtidigt men på olika platser).  

Några tankar kring detta? Vilken grupp är lämpligast att lämna kvar i så fall…om det har någon betydelse (tänker eftersom de råttor som är kvar i Råtthålet ju kommer klättra utanpå de andras bur osv.)? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ghostling
0

Det är individuellt. Jag har haft råttor av olika kön i varje våning av furet tower utan problem, medans andra har haft råttor som tuggat igenom buren på en natt och haft swingers party. Men jag skulle tro att om man köper ungar som vänjer sig direkt att de finns brudar i närheten som är off limit så blir de nog lugnare än att ta in äldre hanar som kanske aldrig sett en hona.

Chinesecrestedlover
0

#1 Haha, ska göra allt för att undvika att de har ett swingers party😂 

Ok, då kanske jag får vänta och se hur just de råttor jag skaffar verkar reagera helt enkelt🤔.  Till en början så kommer de ju inte vara i samma rum med tanke på smittorisken… så kanske hinner märka om just mina hanar verkar vara "Don Juan"  och "Romeo" 😉(eller inte) innan det i så fall eventuellt blir dags att placera burarna i samma rum. 

Kommer antagligen bli i alla fall lite äldre råttor med tanke på att jag helst tar hand om omplaceringar, så lär inte bli några veckor gamla bebisar i alla fall. Mina honor har alla varit minst ett år när de kommit hit.

Ghostling
0

Det går nog jättebra så länge råttorna aktiveras och mår bra :)