Råttor i sängen
Hej Min mamma vill inte att jag ska ha råttorna i sängen för att jag inte ska bli allergisk, så varje gång de hoppar upp så fyar jag dem och lyfter ner dem igen, men de bryr sig inte för fem öre utan hoppar upp igen sekunden efter. Går det att lära dem att stanna nere eller borde jag bara ge upp?
#0 Jag har då aldrig lyckats 😃 Tror du får satsa på att hindra dem från att komma upp alls i så fall.
Råttor i sängen är också fruktansvärt mysigt. Jag älskar när mina kommer upp och säger godnatt till mig på kvällen innan jag somnar😇😍
Du kommer inte att bli allergisk! Om du ursäktar att jag låter dömande så låter det snarare som att det är din mamma som ljuger för att hon inte vill hantera lakan som råttor har tassat på när det är dags för tvättstuga. Det finns alltid ett dolt motiv bakom varje ord som en mamma säger :P
Jag tror inte att hon ljuger, för det är inte ens hon som tvättar, hon säger bara att det är "ohygeniskt". Men varför tror du inte att det skulle kunna göra mig allergisk?
#2 och Ts Man kan absolut bli allergisk om man har djur i sovrummet eller sängen. Om man har "anlag" för allergi eller t.ex. är lite allergisk mot ex. ett djur och sedan har den där man sover så riskerar man att allergin bryter ut eller att man blir mer allergisk. Detta beror på att kroppen aldrig får möjlighet att vila från allergenerna (det som gör en allergisk). Mycket vanligt att man rekommenderar att man inte ha djur i sovrummet av den anledningen, speciellt om man redan kanske är lite allergisk mot djuret i fråga (eller rent allmänt, alltså har någon form av allergi). Det har inte att göra med en mamma som är dömande mot råttor eller inte vill tvätta…utan fakta.
Jag har personligen brutit mot denna regel många gånger (och gör så även nu, flera djur i sovrummet och hundarna sover under mitt täcke) trots att jag har allergi inom familjen och därmed riskerar att bli allergisk. Sen har jag ju i och för sig även hela lägenheten fylld av djur (hundar, råttor, marsvin, papegoja m.m.)…så lite svårt att komma undan allergenerna oavsett, haha.
Hade dock länge en regel att mina hundar inte fick gå in i mina föräldrars sovrum/vara i deras säng p.g.a. att min pappa är allergisk…Något som han sedan själv valt att bryta för flera år sedan…men risken finns alltid där att allergin (pappas alltså, jag är som sagt inte allergisk) blir värre p.g.a. detta…men det är ju sååå mysigt med hundar i sängen😃.
Tack för alla svar! Vi valde att göra en kompromiss så de får vara på sängen om jag har ett överkast över den.