Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 646 ggr
SSK
0

Nykomlingen nyser

Hej, jag fick hem ett par hanråttor för några dagar sedan (från en uppfödare). En av de har börjar nysa nu på eftermiddagen, särskilt runt 18 och kan då nysa kanske 2 gånger i minuten om inte mer. Har hört från flera att de kan nysa av stressen från de första dagarna i hemmet men är det då normalt att han nyser såhär mycket? De är inte helt säkra på mig än så kommer nog inte få plocka upp honom, han är också en Rex så kan inte kolla på pälsen så mycket. Som underlag använder vi alspån blandat med carefresh. Min fråga är då om det här är normalt eller om jag bör oroa mig

SSK
0

Kan ju också tillägga att han ser frisk ut, det kommer iallafall inget från ögonen eller nosen och han springer runt och utforskar när han är vaken

Grodan
3

Flytt stressar mycket mer än man tror och det påverkar immunförsvaret, så det är inte ovanligt att råttor som precis flyttat blir sjuka. Boosta på med supernyttig mat (råa, färska och naturliga råvaror som snabbt ger råttan näring och energi).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

SSK
0

#2 Okej, tar och ger extra med färskmat. Tack så mycket för svaret, är lite extra nervös då det är mina första råttor

Grodan
0

#3 ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan&Vifs
0

Bra att du frågar om det istället för att vifta bort det! Det kan vara så att han nyser för att han är ute och utforskar och upptäcker nya främmande dofter lika mycket som det kan vara att han har dragit på sig en förkylning.

SSK
0

Typ hur länge kan han fortsätta nysa tills jag ska ta honom till veterinären? Eller är det svårt attt sätta en tidsgräns på det?

tanglytails
0

Har du testat förkylningskur? Hur länge har han nyst nu? Hur gammal är han? Vad säger uppfödaren?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

SSK
0

#7 Gav de lite rooibos te idag, han har nyst sen i förrgår och så har jag gett de extra med färskmat. Han är typ 2 månader och har kontaktat upp uppfödaren men hon har inte svarat ännu

tanglytails
0

Hoppas din uppfödare svarar snart. Viktigt man ska kunna förlita sig på dom & få stöd. 

Det är inte jättelänge, vi kan också gå förkylda lite innan det ger med sig. Förkylningskur & nyttig mat är en bra start. Vilket roiboos ger du? Jag brukar ge immun + blåbär (blåbär är fullt med antioxidanter) & lite havredryck i (havre är antiinflammatoriskt). Skulle det inte ge med sig så kan man ge ex. echinagard eller kan jang i vattnet.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)