Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 624 ggr
Hanna00Lalla
0

Mammas råttor nyser

Mamma har haft en av sina råtter i ca 2 veckor och han nyser fortfarande. Han köptes från en djuraffär och innan hade mamma en annan råtta som hon åkte tillbaka med som med stor trolighet inte överlevde med liknande symptom. Dock är han fortfarand Jag berättade kan det kan bero på att han är nervös och på en ny plats, jag tror inte att det är något allvarligt men jag vill höra med er om det kan vara något annat.

[134643]
0

Vad har han för bottenströ? Använder ni tvättmedel eller sköljmedel som doftar? 

Några andra symptom, som att det är rött runt ögonen? Låter det när han andas?

Karmatarerskanise
0

Råttor från djuraffärer är tyvärr ofta sjuka. Hon har väl inte släppt in honom bland dom andra hon har?

tanglytails
0

Porfyrin runt ögon? Strö? Bomaterial? Hur gammal? Vad säger djuraffären till sitt försvar som säljer sjuka råttor ens?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Grodan
1

En boost med superduper nyttig mat kan göra råttan frisk. Jag rekommenderar bland annat rått/färskt hjärta, lever, grönkål, paprika, ärtor, babyspenat, lax, vetegroddar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan&Vifs
0

Be din mamma att boka ett veterinärbesök för att avgöra hur råttan mår samt ifall den behöver medicineras. Råttor tar ofta med sig besvär som de dragit på sig i butiken, tex förkylningar. Ströet och maten i djurbutikerna är många gånger torftigt och det mår inte råttorna bra av. Att lämna tillbaka råttan gör det inte heller lättare för råttan, då man sannolikt skickar tillbaka djuret till miljön som den blivit sjuk av.