Skaffa råtta?
Jag funderar på att skaffa en eller två råttor. Men jag läste för någon dag sedan att dom kissar hela tiden för att märka revir? Jag som tyckte det passa bra med råttor för då kan dom gå någprlunda fritt på sängen, soffan och min axel om den trivs där. Men det är ju inte så mysigt om dom kissar ner allt. Har också hört att dom ska lukta sjukt illa.. Stämmer det här eller är det bara en myt?
Lag på minst 2 råttor Sen så luktar råttor rätt mycket. Honor herrar jag hört luktar mindre, men kan inte svara på det då jag bara har hanar. Jag storstädar min bur minst 1 gång i veckan och den sista dagen luktar det rätt mycket (inte så det stinker, men man känner definitivt av att man har råttor i rummet). Ja, råttor kissar när de märker revir, men jag tycker inte det är så överdrivet. Sen beror det lite på hur illa råttan luktar och hur mycket den märker revir.
Okej Tack för svaret! :)
Mina två hanars bur luktar i princip ingenting, men då tömmer jag toalådorna varje/varannan dag, tar ut allt löst bomaterial varje dag och storstädar en dag i veckan. Ja, de kissar och kanske framförallt revirmarkerar mycket. Men det löser man ju rätt enkelt med att slänga en filt över sängen/soffan eller ha ett överkast. På axeln har aldrig mina kissat om det inte varit så att jag råkat haft med dem alldeles för länge - då orkar de inte hålla sig.
Våra töser kissar inte på oss. Ingen speciell träning de har bara aldrig gjort det. Men en filt över möbler och byte av toalådan ofta minimerar doft.
Och jag skulle säga minst tre råttor, de är flockdjur och trivs bättre så. Två är ett par så det blir inte samma interaktion och beteende som i en större flock. Vi har en flock på fyra honor, och en på fem. Mycket roligare än ett par. ALDRIG bara en råtta!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell