Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 557 ggr
Melden
0

Att ha råttor?

Hej igen, detta inlägg finns säkert redan men tar och frågar dessa frågor ändå. 1. Hur mycket kostar råttor om månaden, specifikt två råttor. 2. Är de djur som är svåra att ha och göra med. Tar de ex. Mycket tid att ta hand om alltså är de tidskrävande eller klarar de sig länge i en stor bur med leksaker medans man är borta och kanske kommer hem på kvällen. Eller kommer de dö av rastlöshet,? 3. Kan ni som har råttor bara säga utifrån era erfarenheter om de är svåra djur och om man inte ska ha råttor då jag kommer spendera mest tid med dom tidigt på morgonen och kvällen, ibland sen efter middag. Då jag har skola och så men kommer ju släppa ut dom både på morgonen och på kvällen. Tänker ju även att jag har leksaker i som aktiverar dom så de tar tid och så vidare. Vill ju som jag sa i mitt förra inlägg ha två små polare att ta hand om då jag inte längre kommer bo i storstan nära mina kompisar. Kommer vara mer hemma om man kan säga så:)

[134643]
0

1. Det beror på. Månadskostnaden tycker jag är relativt låg, betalar nog inte mer än 200-300 kronor för mina två om man slår ut det. Jag köper foder från ratrations.com som räcker ett halvår i taget ungefär - betalar ca 200 kronor för det. Beställer även bottenströ därifrån, ca 200 kronor för 15 kilos bal blir det med frakt. Räcker i några månader det också. Sen blir det lite filtar, godis, rep osv osv varje månad också. 

Det är starten och veterinärbesök som är dyrast. Min bur kostade 2500, plus en stor extrabur och en sjukbur för ytterligare 1500, köpa in att inredning till buren gick nog också på ett par tusen. Sen två råttor för 350 kronor styck. Senaste veterinärbesöket gick på ca 1000 kronor. 

2. Råttor är smarta. Enligt mig är de alldeles för intelligenta för att bara sitta i bur hela dagarna. Minst en timmes aktivering om dagen som vissa rekommenderar tycker jag är alldeles för lite. Självklart klarar de sig på det vissa dagar om det är något särskilt, men jag tycker inte att det ska vara standard. Normalt sett är mina ute en timme vid lunch och 3-5 timmar på kvällen. Tidigare har även buren stått öppen 24/7. 

3. Det går absolut att ha råttor och gå i skolan - råttor är anpassningsbara men rent krasst så är de nattdjur. Morgon och kvällar/nätter är oftast när de är som mest aktiva. Så att lämna de ensamt över dagen är helt okej, de sover oftast. 

För att jämföra kan jag säga att jag lägger ner mer tid på mina råttor än vad några av mina vänner gör på sina hundar. Med råttorna ska de både får vara ute varje dag och ha sällskap, men buren ska också städas. Storstädningen jag har en gång i veckan för mig kan ta flera timmar. 

Så visst får man räkna med att det är jobb, i alla fall om råttorna ska ha det så bra som möjligt. De är intelligenta, pigga och aktiva små djur som vill använda både kroppen och hjärnan dagligen.

tanglytails
0

Ett tips är att kolla Vanliga råttfrågor :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)