3 Frågor om beteende
Åh, jag har funderat så mkt över två saker
Först så gnisslar mina pojkar tänder, oftast när vi myser. Beror de på trivsel? Sen kan dom ligga och göra det i buren eller varsom helt plötsligt.
Sen så är Ozzy lite småkonstig. Han brukar gå över mina armar och händer i sängen och skvätter då alltid just på mig! Varför? Markerar han mig eller?
Han kan även få väldigt konstiga ryck, som om han hade en geting efter sig, och det bara i sängen också, mest när jag försöker klia honom. Är han bara väldigt busig och är det någon annan som har en råttis som gör så? Vet att kaniner kan få sådana ryck då dom hoppar runt helt tokiga.
Hoppas nån kan ge mig svar! 

Japp råttor slipar sina tänder när de myser. De kan även ploppa med ögonen samtidigt om de har riktigt mysigt. Slipa tänderna kan också vara ett hotbeteende, men då syns det på resten av kroppsspråket också.
Råttor har en tendens att revirmarkera där de går. Mina brukar göra det när jag har rena kläder, det luktar väl inte tillräckligt mycket råtta :P
Är dina råttor unga? Mina småråttor får också såna busryck, ser jättekul ut! :)

1. ja låter som dom har det supermysigt
2. Dom älskar dig alltså ska du lukta gott, dvs som dom luktar:P
3. Det är säkert lek, du får busa med honom, det kan också vara att du kommer åt "sexkörtlarna" (vet inte vad dom heter på riktigt) som sitter på ryggen precis innan svansen så han gör lite krumsprång av glädje pga det lol

Haha, jag höll på att skratta ihjäl mig första gången mina råttisar låg och ploppade med sina ögon samtidigt om de gnisslade tänder. Dom låg i en handduk i mitt knä i soffan. Men jag trodde alla hade fått fnatt, ser väldigt roligt ut. Men jag antar att de har det mysigt, ungefär som när katter spinner.
Mina råttor kör kör när dem ser mig. Alla gnisslade tänder och ploppar med ögonen. Och en av mina råttor blir fluffig så fort jag busar med honom (han e dominant). 
Ploppar med ögonen!? Haha. snälla förklara…

#5 här kan du se en rådis som ploppar med ögonen=)
http://youtube.com/watch?v=lFSUtaeE5Us&feature=related

Haha, ja precis sådär håller mina oxå på….ser heldumt ut. Men gud så sött….
Sjukt kul 

Sådär håller mina på me….så gulligt! speciellt morticia nu, hon börjar bli väldigt könsmogen av sej……så fort hon få va lös där grababrna vart före så blir hon alldeles stållig å skuttar runt som en liten ekorre å snattrar! verkar vara väldigt kul å sitta å snattra just i örat på en åxå *le* 

^^ tack för alla svaar, hahaa och den där med att dem ploppar ögon såg lite läskigt ut! mina har inte gjort så än iaf :p
låter som helt normala beteenden :)
gnisslar tänder *knastrar* gör dom när dom myser
skvätter gör mina killar också ibland
och damp får mina rått-tjejer ibland också speciellt när dom löper, tokryck, himla sött..

ja tycker att de ser lite äckligt ut när dom ploppar me ögonen…men de är kul att dom gör sånt för då ve man att dom upskatar de:D

wee när man pratar om trollen så :D båda mina började ploppa ögon i sängen nyss hihi!
Låter supersött! Får dem mycket tokspratt för sig? :)
Åhh.. kom precis på en fråga, 
Hur ändras Råttans beteende beroende på vilket kön den är? 
Är det stor skillnad?
Råttor är kittliga :) Ser mina råttor kittlar varandra och jag brukar kittla dem xD