Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 935 ggr
Taci
0

Hjälp med mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver en maaaassa tips nu! :) Jag lagar inte mat varje dag hemma, o har så svårt o veta vad jag ska ge råttsen för färskmat varje dag. Det blir ofta grönsaker, ägg, eller så kokar jag upp lite makaroner osv. Skulle behöva tips på mat man kan göra o frysa in i lagom portioner o bara tina upp o servera småttingarna :) Läste nån gång, tror det var Grodan som mixade ihop en massa till en sörja o frös in, det är liknande sådant jag menar :) Tyvärr har jag ingen mixer så det alternativet går bort ^^ Aja, ni fattar nog, shoot! :)

Slänger in en bild på en av grisarna när jag ändå e i farten (;

Ladyinred
0

Spagetti och köttfärssås, potatis och fisk (kokt), ris och kykling, finns massor. När det e färdigt skär du sönder det i så små bitar du kan, ungefär som om du skar upp maten till små barn. lägg lagom mycket i fryspåsar för att svalna…

Taci
0

Jaha, visste inte ens att det "gick" att frysa potatis tex. Där ser du hur lite jag kan om mat ;D

Ladyinred
0

Jo det enda som inte går att frysa är c-vitamin tror jag, för det förstörs då.

allobosia
0

om man inte orkar laga mat så kan man ju köpa barnmatsburkar det brukar mina rådisar få när jag är lat :D

Taci
0

Jo, de får barnmat ibland, men det vill man ju inte gärna ge varje dag, vill variera så mkt det bara går :) Lite roligare å göra maten själv också, så vet man precis vad dom får i sig o inte (;

Ladysoul
0

Men hur bra är barnburksmat egentligen? :/

allobosia
0

#5 jo det är ju bättre att göra maten själv men barnmaten är bra i nödlägen :P

#6 den är väll rätt bra vad jag vet, det borde den ju vara eftersom man ger det till bäbisar :P

Daydreams
0

Om råttor ska ha samma mat som vi människor BORDE äta så tycker jag barnmatsburkar är jättebra. Det är extremt höga krav på råvarorna i en barnmatsburk, betydligt högre än på annan färdigmat.  Dom är fria från salt och konserveringsmedel och innehåller mat enligt kostcirkeln.Sen är det väl lite olika vad folk anser att människan borde äta. Nuförtiden är väl kostcirkeln/kostpyramiden rätt ifrågasatt av många och då är ju frågan om vad man tror är bra för människan Om det nu  fortfarande är så att råttor ska ha det vi BORDE äta.

Det jag tycker är A och O i färskmaten till råttorna är bra proteinkälla, dvs inte färdiga köttgrejer som scans köttbullar, korv etc. 
Färska och frysta grönsaker och frukt. Sen kan man ju blanda det hur mn vill i alla olika kombinationer man kan komma på.

Bim
0

Ca hur mkt ska man ge en råtta varje dag? Hur mkt frukost tex gröt, välling. och hur mkt middag? Asså ungefär. :)

Lovelife
0

Men köp djuraffärrenas blandningar, dom är kanon ospeciellt pelletsen de gö dem fete så man snabbt kan ha dom in i avlingen..Kanon

Grodan
0

#10 shadd upp nu ditt lilla troll

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lovelife
0

Troll..? nä jag är wiccan… och fan vad du var otrevlig då Grodan.(hopp hopp).fniss

Daydreams
0

#9 Jag vet inte riktigt, en del säger att dom ska ha färskmat i samma storlek som deras huvud. Jag vill gärna att det finns mat kvar när jag tar ut skålen så äter dom upp all mat får dom mer nästa dag.

Bim
0

Okej tacktack

Grodan
0

#10 Räcka ut tungan 

#13 haha… vad gulligt! det var faktiskt min MAMMA som kom på det där med en huvuds storlek… fast eg var det ang musmatning…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daydreams
0

#15 LOL där ser du, du och tydligen din mamma också är levande legender. Alla myter (sanningar, uttalanden) kommer från er.

Bim
0

Okej men så man ska ha typ lika mkt mat som stooleken på råttans huvud? :)

Daydreams
0

Du kan ju måtte med det, men prova dig fram, lämnar dina råttor mer än hälften av färskmaten så har dom fått för mycket. Är där ingenting kvar så ge dom lite mer etc

Terato
0

Jag ger mer än de äter upp. För att inte riskera bråk kring matbordet. Har aldrig varit med om det med mina tjejer men är bara extra nojig efter att ha haft unga mushanar ihop som kan tjura till över halvtomma matskålar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

EmmaG
0

Att göra egna matgeggor i mixer är ju inte överdrivet svårt & dessutom billigare än barnmat i längden. Vi äter extremt sällan mat som råttorna kan/bör äta av..

Senaste matgeggan bestod av;
Pasta
Broccoli
Blomkål
Majs
Ärtor
Paprika
Kidneybönor
Rått ägg

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
0

Läste nu ditt inlägg lite nogare att du inte hade en mixer Generad
Men det går ju att hitta billigt lite här & där…Annars är det ju jul snart =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

zalda
0

måste man mixa all mat? Jag menar kan man inte bara hacka sönder i mindre bitar?

Fast ni vet ju bäst men bara undrar =)

Ninja
0

#22 Klart man kan hacka det, men med mixer går det snabbt och smidigt… :) Man behöver eg. inte finfördela maten alls, men det gör det svårare för råttorna att pilla ut det godaste och lämna annat som är nyttigt fast inte lika gott.

zalda
0

ok =)

zalda
0

ska man ge sina råttor frukost och middag, jag hade ju tänkt ut massa gottigheter till dom nu men av henne jag köpte råttorna av sa att jag inte skulle ge dom så mkt förutom torrfodret då, för dom hade så lätt för att bli feta?

Daydreams
0

#25 beror väl iofs på torrfodret men jag skulle absolut ge mina middag, frukosten är kanske inte så viktig. Sen beror det väl på vad man ger dom. Är dom överviktiga kan man ju göra lite nyttigare blandningar.

zalda
0

Jag tycker inte alls dom är tjocka, inte ens i närheten. Men då gör jag som jag tänkt och ger dom middag varje dag i stället för ngr ggr i veckan som den förre ägaren sa. Torrforet heter Xtra Vital Complete food , rats, med kalkon, är det ngt bra eller jag ska jag göra min egna blandning av recept som vissa har skrivit här?

Daydreams
0

Känner inte till just det torrfodret,men de flesta färdiga blandningar innehåller lite väl mkt fröer och nötter och konstiga artificiella saker. JAg gjorde nyligen en blandning som Grodan skrev ut, den var rätt kul och betydligt nyttigare än färdigt Torrfoder. (sök på grodblandning)

Bim
0

men kan ni inte skriva lite mer mattips! :D Har gjort en sida på microsoft world men rubriken "Bra råttmat! :D" Och Daydreams du skrev 1 del blabla och 4 dear blabla.. Ca hur mkt är en del?

Daydreams
0

#29 det är Grodans blandning. Tänk i deciliter tex, står där 4 delar vete så ta 4 dl det, usch kan inte riktigt förklara men byt ut ordet det mot deciliter så får du rätt blandning. Jag ska dock inte ha i linfrö nästa gång för jag är lite osäker på hur det är med blåsyra.

Bim
0

okej jag ska stryka linfrö jag också.