Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 748 ggr
ellenkantarell
0

Egenbyggd bur?

Någon som vill dela med sig av erfarenheter av att bygga egen bur till sina råttor? Jag har länge funderat på att bygga om en bokhylla till en bur. Men hur funkar det med trä som material, tänker om det finns chans att de gnager sig ut? Och man lär ju få måla hyllplanen med någon färg så det tål fukt. Finns det någon färg som är ok? Eller är det bättre att byta ut hyllplanen helt och hållet till något som tål kiss? 🤔

tanglytails
0

Min första tanke är: hur ska du få till bra klättermöjligheter i en bokhylla? 

Lacka, lacka, lacka för trä stinker snabbt & blir dessutom missfärgat.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

ellenkantarell
0

Genom att placera hyllplanen för att uppmuntra att klättra, samt krokar för att fästa hängmattor med mera. Trä går ju lätt att forma och fästa i.

tanglytails
0

Fast hur ska dom klättra till hyllplanen? Är det en öppet hylla utan väggar så du kan nästa alla sidor?

ellenkantarell
0

Ja, både att det är öppet mellan hyllplanen och att man har öppningar med olika ”stegar” ner. Det är ju enkelt att variera? Sen har man ju givetvis dörrar fram. Tänker mig en bokhylla med dörrar, mer som ett skåp. Och nej, det kommer inte vara glasdörrar och instängt. Sidorna kommer givetvis vara nätade.

tanglytails
0

Fast att ha stegar är inte klättermöjligheter, det gör inte så att dom klättrar på viset som i en gallerbur. Hade valt en helt öppen hylla mer eller mindre & nätat alla sidor samt haft nätluckor framtill.