Vad kan hon ha för nått?
Min älskade Tuva har haft en väldans massa problem med hennes kliande nu. Har varit med henne hos vetten flera ggr och de kan verkligen inte förstå vad som är fel och medicinerat henne flera ggr.
har dock läst nån gång att råttor som får i sig för mycket protein kan få klåda? Och eftersom hon alltid äter först har jag sett att hon gärna petar ut "proteinet" och äter det mesta själv.
Snälla hjälp! Vet inte vad jag ska ta mig till när inte ens vetrinären kan förstå vad sm är fel! 
Hej.
Att råttor kan få klåda av proteiner (främst animaliskt protein som det finns i ägg, kött, fisk etc) stämmer inte. Det är baserad på gammal okunskap samt fördomar.
Troligen är det skabb eller annan ohyra som Tuva har. Är det skabb ser du dock småsår lite varstans, och ibland även svarta prickar. Är det annan ohyra kan du ofta se det i pälsen också, även om de ofta är så små att det kan vara lätt att missa.

det är ju just det :( vetten har kollat henne för skabb 2ggr nu och hon har inga löss! ingen av de andra råttorna har heller de här såren och de får samma mat och så! eftersom hon haft det här så pass länge (även om det blivit bättre i perioder) så borde ju nån av de andra ha blivit smittade om det varit löss/skabb..

Skabb kan drabba en råtta som har sämre immunförsvar, mao kan en råtta få symptom medan det inte syns alls på resten av flocken. Jag har själv varit med om detta. Hugo hade klåda och sår, jag var hos vet och tog skrapprov men det visade inget. Han blev inte av med klådan så tillslut behandlades han mot ohyra för säkerhets skull. Och det hjälpte!
Så prova att behandla henne mot ohyra, behandla de andra råttorna också eftersom de också bär på ohyran i så fall.
Fast det är inte alltid som skabb syns på alla råttorna. Att det bara bryter ut på en eller ett par av dom kan bero på att den eller de råttorna fått sämre immunförsvar av någon anledning. Jag tycker att du ska prova behandla med stronghold och om hon blir bättre utav det. Det tar bort både inre och yttre parasiter dessutom. Tänk på att alla måste behandlas, även de som inte visar några symtom. Annars dör ohyran inte ut.

Mvh Stephanie 

#4 Ha ha, jag hann först! :)
Morr…
Vi skrev exakt samma saker också.

Mvh Stephanie 

men vetten medicinerade henne mot skabb eftersom hon inte kunde tänka sig att det kunde vara nått annat än det. och jag har badat henne i sånt där lössschampoo (och all de andra med)
Inget tycks ju hjälpa, det är därför jag tror det kan vara nått hon käkar. Såg att hon tuggar på burens plastbotten, kan det vara det måntro?

Okej, förstod inte att det var skabb hon blivit behandlad mot, då måste det ju vara något annat… Har du badat henne i nåt konstigt schampoo?
Kanske att hon har haft skabb, som dog av behandlingen, men att såren fortsatt att klia så hon hela tiden kliat upp dem? En kortisonsalva kan ta bort klådan tillfälligt iaf så det kanske är värt ett försök? Och klipp klorna också.
Tror inte det kan bero på burbottnen iaf, om de sväljer plast går det rätt igenom dem. Fast jag tror inte de brukar svälja såna saker?
Du badar henne inte för ofta då?
Är du säker på att hon verkligen kliar sig för mycket?

Att servera mat i metallskålar kan ge upphov till foderallergi hos andra djur. Ingen aning om det är så för råttor också men använder du matskålar av metall kan det ju vara värt att testa med att byta.

nej hon är livrädd för vatten så jag har bara badat henne då jag trodde det kunde vara löss. (vill ju inte stressa henne i onödan)
Metallskål har hon däremot haft ett tag och när jag tänker efter så satte jag in den när min andra råtta dog och hon blev ensam. sen så fortsatte jag med den även då jag fick de nya råttorna (tänkte att det kunde vara bra med två matskålar.
Tack för tipset Daydreams! ska genast ta bort den! Sen när sambon kommer hem ska han få hjälpa mig med hennes klor!
Tack alla som tog sig tid att läsa, uppskattas! :)