Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 641 ggr
Grodan
0

Tester på råttor

I tråden "Bra saker med råttor" skriver

Bild på demon_sid

demon_sid
2007-11-09
00:29

Det bästa med råttor är att de gör massa tester på dom. Så slipper vi människor bli testade vad som händer när de tar fram massor av nya MEDICINER på cancer etc…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Nackdelen där är väl mest att testresultaten inte är tillförlitliga iom att vi är så pass olika.
Sen testar man på människor också så inte kommer vi ifrån det heller.

Finns alternativa metoder som inte onvolverar djur öht utan bygger på tex cellkulturer, vilket ger ett 20% mer tillförlitligt resultat när det ska användas på människor sen.

Så, jag antar att demon_sid kan gå över till att inte gilla råttor till nånting :)

(Varning för troll, möjligtvis?)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

ja, testa på troll vore bäst

apropå troll, så skulle jag vilja se trolltyg i tomteskogen typ ny på en gång… åååååååååååååh

Terato
0

I framtiden kommer man med gentekniken kunna ta fram ett stycke kött, ett stycke öga, ett stycke hud att laborera med. Det kommer även att kunna fungera som mat. MEN det är ju mycket etik och moral kring det där med genteknik så det handlar både om vetenskap, politik och religion. Jag är för genforskning men med vissa begränsningar och tycker det är självklart med lagstiftning kring det.

Jag är kluven till testa-på-djur-frågan. Men rent principiellt är det samma sak som att äta kött eller äga husdjur. Där tar vi också makten över andra djur. Och hade någon nära till mig cancer så skulle jag gladeligen vilja att de testade mediciner på råttor. Men det är en svår fråga. Det handlar precis som med det mesta om rättigheter som vi människor tar oss. Fast de rättigheterna kan ju bespara både djur och människor i framtiden. Man kan väl försöka hålla djuren så bra i labbmiljön som möjligt iaf och se till att de får ett berikande liv. Jag kan faktiskt inte bestämma riktigt vad jag tycker.

Det kanske låter konstigt men jag är iaf stolt över alla råttor och möss som bidragit så mycket till forskningen!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Allamej
0

Ska man orsaka sjukdomar hos djur och sen skicka ut delar av dom som husdjur bör man fixa botemedel för all skit man slängt in i generna… Bara min personliga åsikt.

Sen går ju inte Trolltyg i tomteskogen att få tag på längre Gråter Att folk inte kan hålla reda på vad som är vems osv….

Troll kan man däremot forska duktigt på, så länge man vet att se skillnad på troll och tomte.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Fast djur som varit i labmiljö FÅR väl inte lämna labbet om jag fattat rätt?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

vad som är vems?

Allamej
0

Ingen har koll på vem som äger rättigheterna till filmen längre.. Han som hade den gick i KK och fogden tog rubbet men sen försvann rättighetspapperna i hela röran och nu går det icke att finna… Av den anledningen så får ingen se denna underbara film något mer om man inte var smart och spelade in den nåt att de många år den faktiskt gick…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

gulzebra
0

Trolltyg i tomteskogen har jag på VHS :D Om det är vad jag tror att det är iaf. Får googla lite ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Yes, det är den vi har :D <33333

Grodan
0

#7 men så utomordentligt dumt! den är ju så bra!

åh, gul_zebra… *flört flört*

TacoBelle
0

Trolltyg i tomteskogen har jag här i min dator! :-D Och jo den går att finna på nätet.

gulzebra
0

#10: Om jag hade en till video så skulle jag kunna spela över den på ett extra band åt dig ;) Men nu har vi bara en :P

Allamej
0

#12, jag har en video OCH en inspelningsbar dvd… Om du skickar upp bandet så lär jag mig dom funktionerna BARA för att Få filmen tillbaka till folket!!!

gulzebra
0

#13: ja det skulle ju funka. Jag får kolla med mamma, det är hennes film :P Och leta fram den… Har så sjuuuukt mycket inspelade program och alla är inte märkta. Vi har tom gamla Kalle Anka från julafton på typ 80-talet, gamla Disneydags och sånt Skrattande

Allamej
0

kalle och disneydags klarar jag mig utan men jag saknar Trolltyg så otroligt

Grodan
0

ja me… "Var ej Fjant? Här morsan!"

är det förresten nån som käånner den där nissen demonsid? han kladda nå dummit i min gästis för ett tag sedan

Nutiz
0

Demon_sid trollar runt på övernaturligt IF också

Elma_vip
0

Så ni tycker alltså att det är okej att testa på råttor? Eller djur överhuvudtaget? :O

Bim
0

NÄÄ! Det är helt fel att testa NÅT på djur.. Jag tkr att det felfelfel! :(

Daydreams
0

Jag har det jättesvårt i den frågan. Flera i min familj har fått allvarlig cancer under de senaste åren, min mamma är en av dom och hon fick cancer när hon var 42 år. Jag har alltid varit extremt mycket emot forskning på djur. Men som läget är nu så ja, kan dom komma på ett sätt att bota min mamma innan hon dör så får dom använda vad som helst i forsknings syfte, även mig om det hade hjälpt. Men fungerar stamcellsforskning så är det ju också ett alternativ, men är det inte svårt med material till det? Är inte den största källan till stamcellsforskning aborterade foster?

Allamej
0

Alla celler kan bli stamceller om dom utsätts för rätt behandling. Men stamcellsforskningen började på aborterade foster och det har färgat hela frågan otroligt negativt… Jag ser dock inte problemet… Om man väljer att göra abort, är det då inte en bra sak om något bra kan komma ur den situationen? Som ett bot mot cancer tex.

Elma_vip
0

#19 Okej, tur att någon tycker det, det verkade som att många var osäkra eller tyckte att det var okey att testa på djur! :/ Jag tycker att det är helt fel, testa på en människa istället, de är ju de som ska ha medicinerna sen.. Varför testa på försvarslösa djur? :S

gulzebra
0

Personligen tycker jag att det är skitbra att vi har det vi har även om det är tack vare djurtester (eller ja, ur hälsosynpunkt är det ju bra, jordens överbefolkning är jag lite anti). Men iom att det finns andra metoder som fungerar bättre och inte involverar djurförsök så blir djurtester plötsligt väldigt negativt. Det hade de iofs varit ändå, men iaf.

Kruxet är väl mest att det inte är lagligt att förlita sig på såna tester, som jag har uppfattat det. Den lagen borde ändras.
Det finns ett test vad jag vet som det inte finns ersättning för och där ser jag hellre att man lägger krutet på att utveckla ersättning.

Sen beror det ju på vad man definierar som djurtester också. Tom djur som finns på en skola där elever ska sköta de helt enkelt räknas som försöksdjur och det ser jag verkligen inget fel med, förutsatt att de lever bra liv förstås.

Innan någon säger något så kan jag för övrigt poängtera att vi inte förlorar ett skvatt på att sluta med djurtester. Folk verkar tro att allt försvinner men inte sjutton måste vi sluta framställa Alvedon och annat bara för att vi slutar testa skiten på djur… x)

annelie-h
0

det finns inget(!!) läkemedel på marknaden som inte testats på människor, både friska och sjuka.. det tar ca 10år från första test till färdigt läkemedel. många saker testas på även på cellinjer istället för djur.

#5 vissa djur får inte lämna labbet.. men jag vet att på göteborgs labb så omplaceras tex katter som använts för neurologiska studier.. inte heller får ett djur utsättas för mer än ett test, dels för djurets skull och dels för att det äldre testet kanske påverkar det senare.. ser ju heller ingen anledning att avliva en hund som bara använts för att testa tandläkar cementSkrattande

iallmänhet gäller, hellre skoskav på 100 råttor än artros hos 2.. för en råtta tänker inte, om jag lider mer så skonar jag polaren. alltså kan kanske fler ha obehag ist för få som lider.

men råttor används mindre än möss.. puh.. skönt för oss råttälskare..

Bim
0

Men det är synd om mössen ocks.. :(

Bim
0

Men det är synd om mössen ocks.. :(

Lexi
0

Det spelar väl för fasen ingen roll vilket djur det testas på? Råttfolk är väl inte så förbaskat insnöade att de tycker att det inte är synd om en hund som sitter på labb bara för att den inte är en råtta…

annelie-h
0

jo det är klart! blä.. hatar när djur lider… har inte vågat klicka på de där djurplågeri länkarna… kommer nog aldrig göra det heller

KickanW
0

Jag är för vissa sorters tester. Om man ska offra ett musliv för att rädda tusentals människor. Två saker är jag dock emot.

1. Kosmetika-tester. Det är ju åt helvete rent utsagt. Är noggrann med vad jag köper för kosmetika. (Ni andra som är emot djurtest, kollar ni sånt då ni köper produkter?)

2. Äckelföretag. Alla olika företag gör samma tester. De är konkurenter och kan alltså inte dela med sig av resultaten… Vilket leder till att hundratals djur får lida i onödan.

annelie-h
0

djurförsök för kosmetika är förbjudet inom EU.. och tyvärr måste tester upprepas av oberoende parter för att utesluta slumpmässiga resultat… så för det mesta delas det med av resultat.. annars skulle forskningen stanna av.. kolla typ pubmed.com

Lells
0

Nä dom får väl inte lämna labbet, men jag vet en som fick tag i en sådan råtta och den var enorm Förvånad Stor vit albino råtta! Å nu ljuger jag inteSkrattande

TienMu
0

*tår i ögat* hemskt…..Gråter

annelie-h
1

#31 nä, inte råttor iaf.. de använder bara vita albinohannar typ på lab.. de som användes för att undervisa vår klass (som inte hade något annat syfte än att visas för undervisning och hanteras) skulle avlivas efteråt.. det blir ju för stor smitt risk att ta in dom igen antar jag.. ville bara stoppa ner dom under tröjan och dra! de var några av de mest underbara råttor jag träffat:)