Ni som har ett djurrum.
Ja alltså ni som har ett riktigt djurrum där era djur får springa omkring massa, utan att ni behöver vara rädd om saker å ting, hur har ni gjort i ordning det? Jag har gipsväggar så jag har flera hål som jag har fått spikat för massa träbitar på.. inte kul :S (det har dock gpråttorna gjort och inte tamråttorna)
vad kan rekomenderas? jag har tänkt om man kunde skaffa någon slags metall som man kunde borra fast, från golvet till kanske en halvmeter upp, på väggarna.
vill gärna ha massa tips för det börjar bli lite frustrerande med massa fula träbitar uppspikat på alla hål i väggen :D

Jag har mer eller mindre ett djurrum. En del av rummet är avdelat till djurrum så där bor mina råttor och min kanin. kaninen släpper jag ut i några timmar och sen in i buren och då är det honornas tur och sen hanarnas. men medans honorna är ute så rullar jag ut buren från "djurrumet" och sen tvärt om etc.
Det enda jag gjort där inne är; sladdfritt och barnsäkert i uttagen. De gnager på golvlisten men det är alles. De rör inte väggarna och drar inte itu tapeterna som en katt gjorde förrut.
Du kanske kan köpa en träskivor (mer hållig och snygg än spånplatta) och sätta upp och måla. kanske fästa pinnar och lite kul i den skivan och sen fästa den mot väggen. Kan tänka mig att det är dyrt att köpa metallskivor och de måste vara måttbeställda med? isf är trä ett billigare alternativ, dock inte lika hållbart..

vi bor i en trea där vårat råttrum är delat med läsrummet (fast vi studerar aldrig därinne- låter mest bra) o där springer råtterna hela dagen o natten som de vill, buren är alltid öppen.
Vi har inte säkrat rummet mer än mot kiss=plastmatta och sen minimat med sladdar, vi har en som ligger o den har de inte rört hitills, mest våra papper som blir ned kissade, men vad gör det om hundra år?
tänkte höra- hur har ni gjort med säkerheten runt sladdar?
jag var "elak" en gång, eller engång /råtta- de som bet i sladden när de fick springa ute första gången fick en knäpp på nosen o sen om de sprang förbi utan att bita nästa gång fick de tonfisk. och det har verkat fungera!
Vi byggde om klädkammaren till råttrum. Dock får råttorna enbart springa lösa där inne under uppsikt eftersom både honor och hanar står där inne.

Jag har ett djurrum, de är dock inte bara råttornas rum utan även sovrum för katterna och ibland hunden. Honorna får vara ute på kvällarna/nätterna utan konstant tillsyn, dock är jag ju därinne mycket. Mina råttor gillar inte att springa omkring på golvet, utan har en massa olika burar som dom springer runt på och i. Hanarna vill inte vara ute, trots att jag öppnar buren så ligger dom snabbt i hängmattan igen. Så dom är mest ute och sitter på min axel. Jag har inga sladdar alls i råttrummet. dock är det ngn råtta som gnager på tapeten vilket jag är ledsen över och inte vet vad jag ska göra åt.
Mina råttor gnager inte någonting. Två sladdar (tunna) har rykt, annars är det noll skadegörelse.
Småbus hittar de ju på, blomkrukor och sådant lever ju farligt t.ex.

Bordtabletter kan väl funka. Om man köper en hel hög och sätter upp med kludd utmed väggen. Håller ett tag iaf och kan bytas ut en och en men kan nog bli dyrt om man har ett stort rum. Sen kan man ju välja om man vill ha plast eller nåt annat, beroende på vad dom tuggar mest på. *tänker högt*