Vilken färg har han?
Hej alla.
Jag har en råtta vars färg är lite diffus. Undrar ifall ni skulle kunna hjälpa mig. Tidigare ägare säger han är mink men jag tycker då han har en fööör lila aktig nyans för att vara mink. Kan han vara lilac?
(han kommer från en uppfödare från början dock vet jag ej vilka färger föräldrarna hade)
Tacksam för all hjälp.
Bild 1
tycker också han ser ut som en mink…
får höra vad dom andra säger
≧◔◡◔≦

Det är nog mink, ja :D

Ja han är lite mörkare än din mink. Mer brun/lila aktig.
Men det roligaste är att en mink skall ha silvrigmage och det har han inte utan hans mage är vit likaså tassarna.

nä det är self mink so ska ha det, vit mage och tassar är antagligen en european berkshire
så han är alltså en mi eubk ?
Men amerikansk berkshire har ju också vit mage och tassar.

på sista bilden ser det ut som en cinnamon

#7 en lilac ska oxå ha silvrig mage 

#9 kan inte säga om han är en eu bk eller am bk men menar att det vita handlar om teckningen och inte om färgen i övrigt

Enligt SrS standard Mink:
_Jämn gråbrun med en svagt blåaktig ton, utan övriga skiftningar, vita pälsstrån eller fläckar. Färgen ska gå ordentligt ned till rötterna
Magpäls gråblå
Tassar gråbruna
Ögon svarta
_

jo det vet jag. Tycker bara hans färg är sååå svår att bestämma. Kameran är ju inte den bästa heller. Men han är lite lila aktig, har silvrig nyans, hårstråna är silvriga vid rötterna och längst ut går dem mot en brun/lila färg med en del vita hårstrån i pälsen. Hela hans mage är inte vit utan det går som en vit bred linje från svansrot till framtassar på hans mage, hans framtassar är vita men inte baktassarna.

Jag uppfattar min cinnamon som lite grön/blå aktig i vissa ljus..
och tyvärr har jag inte sett så många minkar irl så jag vet inte hur mycket dem kan variera i färg beroende på avel och dyl.
Fast om råttan kom från en uppfödare så är det ju troligtvis så att den färgbestämdes utifrån vad som mer fanns i kullen och i släkten

en mink kan "rosta" dvs bli lite brunare med åren precis som svarta råttor kan. En mink kan också bli silvrig i pälsen, dvs tickad päls precis som svarta kan bli. Mink tillhör ju den svarta linjen så antar att det är därför.)
Jo. Dock fick jag upplysningar om att uppfödaren som han kommer ifrån från början hade parat sin hona med en 4 månaders gammal hane medvetet vilket oroar mig.

#19 lol tycker din ser ut som mink. Men oavsett så ser din råttis väldigt lik Essens färgmässigt så jag tror era råttor har samma färg, men kan inte cinnamon alls så kan inte säga att dom är det.

Eu bk är han iallafall

#19 På första bilderna tycker jag han ser ut som mink men på sista bilden tycker jag han ser ut som cinnamon. Hur ser hårstråna ut? Har de samma färg hela vägen? En cinnamon har minkfärg närmast kroppen och en orange tipp längst ut på hårstråna. En minks hårstrån har samma färg hela vägen, de kan vara lite ljusare längst in dock.
(Ursäkta ifall det var en lite flummig beskrivning)
Hans hårstrån är silvergrå aktiga vid rötterna men avtar sedan i en brun/lila aktig färg ju längre ut man kommer på hårstråna. Han har vissa inslag av vita/silvriga hårstrån på kroppen också.
han lutar mer åt Cinnamon men för mig tycks han vara för mörk för att vara Cinnamon.

#20 asgarvar… ja då är det ju inte konstigt att jag tycker Essens råtta ser cinnamonig ut…
Hur som helst är han reggad som ci av Ale´s/Arinellas alltså är det inte mina färgblinda ögon som har ordat om färgen..
Fast han är för ljus Irl för att vara mink… det är ju det som är lurigt med att färg bestämma råttor via foton… det är inte alltid det är en rättvis återgivning. Beror mycket på i vilket ljus det är taget osv…

nää, så ser hans päls inte ut men jag kollade upp lite färgvarianter på nätet och den jag hitta som påminner om honom och har samma nyans på färg är Coffé.
Utifrån denna text:
Coffee
To be a rich creamy caramel throughout, from tips of the fur down to the skin. Colour to be even as possible, devoid of dinginess, white hairs or patches. Foot colour to match top.
________
Det är precis så hans päls ser ut. crämigt brun med enstaka vita hårstrån.
Bild på Coffee färgad råtta.

http://Tilda08.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTExMzU2NDkxOCZ0PTExOTM1MjI0MDEmY3VycmltZz0w
Här är coffeeråttan Sven, (och jag
) ser din råtta också ut så?
JAAA!
Det gör han, nämen gud han är ju Coffee.. =)

Japp en jättefin sån, obs jag är inte hundra på hur en sån ska sr ut men jag tror.. Har han svansteckning?
nää hans svans har ingen teckning.