döpa om reggad råtta
Att man inte får döpa om en råtta som har ett uppfödarprefix är rätt självklart. Ex råttan Arinella´s Korv, den får du inte döpa om till Plutten. Du får kalla den Plutten och vad du vill. Men du får inte kontakta registratorn och be denna stryka namnet Arinella´s Korv och istället där skriva Plutten.
Däremot om jag tar över en registrerad och döpt råtta som inte har ett uppfödarprefix, som inte gått i avel, tycker jag att jag borde få döpa om den om jag vill. Speciellt om det är en råtta utan lång bakgrund, låt oss säga en zooråtta. Och speciellt om råttan har ett namn som jag anser stötande, ex Djävulen återvänder från mörkret.
Vad tycker ni?
Djävulen återvänder från mörkret… Låter som en Ladugårdens 

Mvh Stephanie 

haha… mja, det var ett exempel o utan uppf.prefix
Men men, jag kan hålla med dig. Visst kanske man vill regga om en råtta någon gång… Men var ska man sätta gränserna? En uppfödare som går provår till exempel. Då är det ju inget prefix framför namnet, men vad händer när uppfödaren gått klart provåret och är registrerad uppfödare?

Mvh Stephanie 

Jag anser att råttor som kullregistrerats av personen som döpt dem inte kan döpas om.
Vad råttan har för registrerat namn spelar ju egentligen ingen roll, enda gången man behöver bry sig om det namnet är ju när det är utställningsdags. Vad man sen kallar råttan hemma behöver ju inte vara samma sak.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Får man inte göra det??? Det trodde jag…
Jag kan ju säga att jag inte alltid är helt ok med att min sambo döper råttorna här hemma, detta får han för att jag ska få köpa dem.. men nu har jag en Satan och en Snut.. fast snuten är ju lite gulligt iaf.. Vi var ju med i tv för ett tag sen.. Då fick inte programledaren säga namnet på Satan… hehe…
Och sist vi var hos vetten och blev uppropade rodnade vetten när hon sa Satan och fuling
Kan väl tycka att det är strunt samma vad råttan heter på pappret sålänge man kallar den vad man vill, men visst, det blir lite kluvet, s
Ang uppfödarprefix håller jag md dig, man skall lätt kunna veta vart råtta kommer ifrån oavsett om det är en bra/dålig individ.
≧◔◡◔≦

Jag tycker inte det spelar någon roll vade som står på reg.beviset….gillar jag det inte så kallar jag ju råttan för något annat, som sagt…vad som står på pappret är mindre viktigt!
Fast om jag tar över en zooråtta eller en råtta som saknar uppfödare och döpts till något jag finner olämpligt vill jag faktiskt kunna få döpa om den på PAPPRET! Det var det frågan gällde! Enbart de råttor som inte är kullregistrerade, utan registrerade en och en eller i efterhand. Namnet på dessa råttor har bestämts av den person som köper dem, när jag sedan tar över råttan, så kan väl jag få döpa om den om jag vill - samt om den inte gått i avel. Ett visst problem kan uppstå om en råtta som gått i avel plötsligt byter namn… *fniss* så dessa får ej byta namn av förklarliga skäl.