Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 756 ggr
rattmamman
0

Spottar och fräser!

Min halvårsgamla råtthona har fått spunk. Hon är enkel att hantera utanför råttburen, men när hon sitter i buren vill hon inte alls bli upplyft. De senaste dagarna har hon "spottat och fnyst" så fort man närmar sig buren. Hon reser sig på bakbenen och blir jättestöddig. Hon är ilsk på sina burkompisar också.

Vad har hänt???? Jag fattar ingenting.

rattmamman
0

Kom igen nu, någon som är ruttinerad! Vad kan ha hänt? Varför är hon plötsligt så himla stöddig där innanför gallret? Hon har alltid varit lite försiktig när man ska lyfta upp henne och det har funkat bättre när man lyft upp henne då hon självmant kommit ut ur buren. Nu  spottar och fräser hon när man närmar sig buren. Råttan har inte gjort så här tidigare. Kan det vara någon slags dominansgrej eftersom hon har börjat spöa upp sina burkompisar också?

Muszimba
0

Hon har kanske kommit på att det är hennes hus och hem. Vill kanske vakta den med hull och hår. Mina gamla möss gick till bitattacck när jag var allt för nära burgallret. De lever tyvärr inte idag pga ålder och sjukdom.

rattmamman
0

Ja, kanske det. Har hon blivit en "alfa-hona" kanske? Flört Det har hon absolut inte varit förut, så hon kanske försöker ta igen allt nu?!

cosmonita
0

Jag är ju långt från rutinerad med tanken om revirhävdande ligger nära till hands. Även hennes nyväckta lust att bråka med burkompisarna tyder på att hon vill ta över ledarskapet.

Men undersök henne för säkerhets skull så att hon inte verkar ha ont någonstans. Djur som har smärtor kan reagera med att bli mer "aggressiva" på olika sätt.

rattmamman
0

Jag har kännt igenom henne och kan inte hitta något. Men du har en poäng där. Kanske något som inte syns eller känns ännu? Men hon är ju helt annorlunda utanför buren, så det skulle ändå kunna tala emot teorin sjuk elller ont.

cosmonita
0

Man tycker ju att hon borde reagera även utanför buren om hon har ont och inte vill bli tagen på…