Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 672 ggr
Mintie
1

Skaffa råttor

Hej! Jag ska kanske skaffa råttor senare i sommar:) Först ska vi åka utomlands bara och efter det ska vi kanske köpa ett par råttor eller gerbiler. Möjligtvist några andra gnagare men just nu lutar det starkt åt råttor och då skulle jag gärna vilja lära mig mer om dessa. Ni får gärna skriva för och nackdelar med råttor och ifall det finns någon annan sorts gnagare ni rekomenderar:) Hoppas jag kan få hjälp med lite här:) Först undrar jag vilket kön jag borde skaffa av? Jag vill gärna ha råttor som sitter med och gosar när vi tittar på tv eller liknande, alltså som tycker om att bli klappad. Men det kanske bara handlar om individerna?:) Och så undrar jag vilket antal som funkar bäst ihop? Jämna och ojämna antal, funkar de lika bra? Och så den sista, borde råttorna jag köper kastreras? Har läst att det finns en risk med det hela men att det ändå kan motvärka sjukdomar och gör så att jag kan ha olika kön tillsammans. Men vill ju inte riskera deras liv för det. Vad tycker ni? Hoppas ni kan hjälpa mig och tack i förväg, det kanske kommer fler frågor senare;)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Magrat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker du ska välja råttor av samma kön i alla fall. Ojämna antal är inga problem,  råttor är flockdjur och trivs i större grupper.

Kelighet tror jag beror på individerna. Vi har, tyvärr, djuraffärsråttor och några av dem är jättekeliga, andra får man bara klappa lite på. Vi har honor, och valde det för att minska risken för testosteronhöga hanar som börjar bråka med varandra. Vi har två flockar, en med fem råttor och en med fyra. Båda två fungerar bra ihop, men de äldre kan gnabbas lite mer än de yngre. Tänk på att det är väldigt intelligenta djur som behöver en del mental stimulans, liksom att få springa fritt. Vi har ju rovdjur hemma också, så när det är dags för råttorna att vara ute åker hundarna in i sovrummet och katten in i badrummet. Sedan får de härja runt i köket, en flock i taget.

Vette tusan varför bilden blev sne O.o

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Mintie
0

#1 Tack för svaret! Jag tror jag ska skaffa 2-3 råttor, åtminstone till att börja med;) Jag kommer troligtvist ha råttorna ute i mitt rum några timmar per dag, och ibland även i andra delar av huset. Själv har jag undulater i huset också men jag tror inte råttorna och undulaterna kommer komma åt att dkada varandra iallafall:) Men har du kastrerat honorna?:) Gullig bild<3

Magrat
1

Jag skulle rekommendera tre, blir någon sjuk, eller något händer så finns det ju en kompis kvar ändå.

Nej fåglar och råttor ska väl inte vara något problem, de lär ju inte komma åt varandra.

Nej, det vågar jag inte. Och har heller aldrig sett behovet av det, de är friska och bråkar inte på allvar. Bara lite smågnabb om vem som ska ligga underst i sputniken, typ =P

Ja, det är Björk, min lilla skata. Hon är otroligt söt och kelig. Dessutom är blänkande smycken det bästa som finns i hennes värld =P

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Novachan
3

Har du läst bland Vanliga råttfrågor? https://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1

Du hittar en massa information du söker + saker du behöver veta där

Mintie
2

#3 Tack för svaren! Det blir väl tre om jag skaffar råttor då:) Tror inte heller jag vågar kastrera, känns inte riktigt värt att riskera:) #4 Jag ska absolut kolla igenom det, tack!:)