Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1183 ggr
Chinesecrestedlover
0

Tips på veterinärer i Örebro?

Hej!

Boende i Örebro och andra med koll :-) Vilken veterinär är bra med råttor som ligger centralt i Örebro (måste gå lätt att ta sig dit med buss)? Gärna med bra priser och så klart med kompetens för smådjur. 

Någon som varit till Veterinären Bra Zoo?  Ligger bra till eftersom det är centralt och nära till buss och det skulle ta mindre tid för mig att ta mig dit (än Djursjukhuset Analysen, där jag varit med hundarna…) = antagligen en fördel med en nervös råtta. Lite skillnad på att åka buss med hundar mot en nervös (ej tam och antagligen lätt stressad) råtta liksom… Jag har ju dock ingen aning om de är bra eller inte, så är det någon som har koll? Eller är Analysen bättre även om det är krångligare/tar längre tid att komma dit (har ju bara varit där med hundarna så kan inte bedöma deras smådjurskompetens)?

Tack på förhand!

/Chinesecrestedlover

[AnimeV4]
0

Örebro har jag inte koll på. Däremot är jag nöjd med Solstadens smådjursklinik i Karlstad, dock med marsvin. De var mycket duktigare än vad jag trodde.

Itchy
0

jag har bara haft bra erfarenheter av veterinären Bra zoo, var dock försiktig med annalysen, har fått flertalet djur gravt felbehandlande av dom

You can't spell Bitchy without Itchy

Chinesecrestedlover
0

#1 Ok, bra att du fick ett gott intryck…men dit kommer jag inte åka, verkar lite långt, särskilt utan bil (har ej körkort) :-) 

#2 Ok, skönt att höra om Bra Zoo. 

Angående Analysen: Har det handlat om smådjur då eller? Har som sagt bara varit där med mina hundar och det har fungerat bra (förutom när Ianto - min unghund, skulle öronmärkas, då klantade de sig rejält och siffrorna hamnade uppochner samt så syns en siffra knappast alls; alla mina hundar har både chip och öronmärkning = få hem de snabbare om olyckan skulle vara framme). Väldigt sorgligt att höra om dina erfarenheter av felbehandlade djur.

Itchy
0

#2 det har varit smådjur som blivit felbehandlade där ja, både råttor och kaniner

bla råttor som fått antibiotikakurer utskrivna med doser som var för en stor hund, och en av deras veterinärer som hävdade att de var ett marsvin jag hade, inte en råtta

Novachan
0

#4 Wow det är ju riktigt illa… Hundar är ju olika stora så dosen måste ju anpassas jättemycket därmed så borde ju blivit rätt dos från början - man räknar ju dosen på samma sätt (mängd medicin per kilo)… Då låter det möjligt att de kan ha gett fel dos till en massa hundar också!

Och en veterinär som inte kan hålla koll på vilken djurart den behandlar borde inte jobba med djur…

Chinesecrestedlover
0

#4 Oj, men jösses! Vem ser inte skillnad på ett marsvin och en råtta (framförallt någon som har en djurutbildning eller tillstymmelse till djurintresse)!? De är ju inte direkt lika (vet att vissa människor kan ha svårt att se skillnad på olika smådjur, men förväntar mig verkligen inte det av en veterinär). Herregud…vad är det för utbildning veterinärer går egentligen? Det borde ju anses vara väldigt basic att veta skillnaden på olika djurarter, åtminstone  de vanliga och dit får ju verkligen både marsvin och råttor räknas. Jag har i och för sig varit med om att en veterinär inte ens kunde kolla vilket kön en kanin hade (var med en kompis då hon åkte in med sin kanin), jag undrade om han ville ha hjälp😉 (jag var då 14 år och hade flertal kaniner hemma och absolut inga problem att kolla kön…men han med flerårig utbildning såg ofattbart tafatt ut när han försökte). 

Förfärligt också med överdoseringen, kan ju gå riktigt illa om man ger för höga doser av läkemedel. Hade en liknande skandal med en av hundarna, Cain, (han finns inte längre, inte p.g.a. misstagen dock, tvingades avliva honom p.g.a. sjukdom 2016), men det var i Stockholm. Han fick antidepressiva/ångestdämpande avsedda för människor och han åt en hög dos, p.g.a. hans enorma osäkerhet (klarade av vardagen med hjälp av medicineringen). Vid ett tillfälle fick jag ett recept där de skrivit att han skulle ha 1 tablett/dag; det var väldig tur att jag visste att hans redan höga dos var 1/2 tablett/dag för annars kunde det gått rejält illa. Dubbel dos (med en redan rejält tilltagen dos) blir ju liksom inte speciellt bra.  

Vid ett annat tillfälle så skulle han utredas för allergi och fick då en hemlagad specialmat och när jag följde veterinärens anvisningar (veterinär nr 1, skulle vara en av de främsta i Sverige) så höll mitt lilla hjärta på att svälta ihjäl (han såg ut som ett benrangel)! Jag fick öka hans portioner så att han tillslut åt som en hund på 30 kg skulle gjort enligt deras beräkningar (han var en Chinese Crested, naken, på 5,5 kg)! Dessutom pajjade hans mage ihop totalt p.g.a. den hemlagade maten, så jag fick gå till en annan veterinär (nr 2); för de besvär som orsakades under utredningen för hans allergi (gick till veterinär nr 1, med en hund som hade klåda och trodde sen att jag skulle behöva avliva honom p.g.a. konstanta diarréer = inte världens bästa intryck av den veterinären). Tack och lov lyckades veterinär nr 2 vända hans besvär och han fick äta ett specialfoder (torrfoder) som både förbättrade hans klåda och botade hans stackars mage. 

Man blir ju smått mörkrädd av hur vissa veterinärer behandlar ens små älsklingar. 

Stort tack för informationen och ursäkta att jag svävade ut en massa i mitt svar, blev bara så chockad av den inkompetens som du beskrev. Jag har visserligen "bara" haft diverse olika djur hela livet och är "bara" utbildad djurvårdare (3 årig gymnasieutbildning)…men nog f.. ser jag skillnad på olika djur (vanliga som mer ovanliga). Känns som att en veterinär som inte ser skillnad på olika smådjur som är så vanliga som marsvin och råttor, måste ha gått genom utbildningen med förbundna ögon…hur missar man så enkla saker och vad mer har man då lyckats missa under den över 5 år långa utbildningstiden? Skrämmande verkligen!  

Det får definitivt bli Bra Zoo. Vill ju gärna komma till någon som i alla fall vet vad en råtta är, haha. Kan ju kännas som en bra början att man i alla fall är på samma våglängd gällande vilken djurart man tittar på. 

/Chinesecrestedlover

Itchy
0

#6 insåg att doseringen måste ha varit helt knäpp, så ringde till och med in till Strömsholm för att fråga om det verkligen skulle vara så högt, och hon var riktigt chockad hon oxo att vi fick en så ofantligt hög dosering på en liten råtta, och samma veterinär har tidigare knappt velat ens ta i råttor jag haft med mej dit, men trots detta tagit sej an dom som patienter

jag har sen dessa upplevelser totalt 0 tillit för annalysen.

jag har dock tack och lov bara behövt besöka Bra zoo veterinären ett par gånger med min hund, men veterinären där har alltid haft ett bra bemötande, varit lugn och väldigt noggrann (tittade till och med efter kastreringsärr på min hund då jag förklarade att han hade en kvarlämnad testikel trots kastrering som unghund)

Novachan
0

Kan tillägga: Apotekspersonalen kan också hjälpa till vad gäller dosering, till en viss gräns iaf. Så länge de vet vilken medicin och vikt (bara djurart hjälper inte vid t.ex. hundar) kan de räkna ut dosen, de ska ju kontrollera att de ger ut medicin med rätt doseringsbeskrivning påklistrad på medicinen. De kan reagera/uppmärksamma om en dos verkar alldeles för stor eller liten. Men veterinären måste ju skriva ut rätt medicin och veta dos - apotekspersonalen måste ju kunna kontakta veterinären och kolla dosering om det t.ex. skulle blivit ett datafel eller felskrivning - alltså inte pga inkompetens

Men det finns ju dålig apotekspersonal också…

Itchy
0

hund  kattkliniken i Bista är oxo bra på smådjur, och ligger bakom NetOnNet, så relativt lätt att ta sej med buss