Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1111 ggr
Irland86
0

Normalt eller inte?

Köpte 2 råttor för ca 5 veckor sedan på lomma zoogiganten. Ca 2,5 veckor in börjar den ena råttan och bitas och åt som en galning och svullnade upp. in med henne till veterinären Och efter en kort stund där och en häftig räkning så berätta dom hon var gravid, 3h efter föder hon 7 ungar alltså var hon gravid när vi köpte henne. In och köpa ny bur då hon inte kommer överens med den nya utan går till attack. Nu har hon svullnat upp igen efter hon åt äpple med skal och antagligen kärnor då En kompis kompis la det i buren utan tillåtelse, hon ligger även ofta i en hörna utan hampaströ bara på plasten? Är det normalt? Även boar hon fortfarande upp väldigt mycket till ungarna i huset när hon inte är där inne.

tanglytails
0

Inte normalt alls men dessvärre kan det ha med att göra att dom är från djuraffär.. Dom avlar inte för råttornas bästa. (spec som dräktig, såg inte hon var dräktig först)

Det heter dräktig när det gäller råttor/djur, vill jag bara säga.  Däremot vill jag också säga att råttor inte är dräktiga i fem veckor, snarare tre veckor. Är ni säkra på att båda era råttor är av samma kön?

Hon ska inte bo med andra om hon har bebisar givetvis. Inget fel i att hon boar, hon är antagligen stressad så ung som hon är & redan bebisar. Det ÄR förjävligt & jag hade skällt ut Lommas personal. Det ÄR skamligt. Vart hon ligger är ju en preferens för henne, kan vara att hon ligger bättre där bara..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Irland86
0

Blev fel i texten hade haft råttorna 2,5 veckan när den ena födde, bebisarna är 2 veckor idag 😁 nej dom är bägge 2 tjejer 😂

[Fridiseen]
1

#1 Jag tänkte samma sak angående är ni säkra på att de verkligen är av samma kön? Så hon inte blir gravid snart igen…😕 Riktigt dåligt av djuraffären, jag hade anmält dem.

Irland86
0

Dom sa bara dom gjort fel att dom lät just henne vara kvar med dom andra i ett par extra dagar så hon har blivit dräktig direkt när hon kunnat bli det. Hon bor själv med bebisarna nu, då vi seperade henne direkt från den andra när hin började bita. Men häftigt att betala veterinär för och veta hon är dräktig fast vi sagt just därför vi köpte 2 tjejer för inte få bebisar så ny bur plus veterinär blev mycket extra kostandes och det enda dom säger är oj förlåt det har Aldrig hänt Men lite konstigt Hon nu för några dagar sedan hon ligger på platsen i buren under något under?

tanglytails
2

Jag hade begärt att dom betalade för det. Det här är helt fel gjort av dom. 

Inget konstigt alls att dom ligger på olika ställen. Har råttor som sover på bottnen ibland, på hyllplanen ibland, i hängmattor ibland. 

Ni har koll så dom får bra foder, när dom ska flytta osv va?
I Vanliga råttfrågor finns en del läsvärt.

[Fridiseen]
2

#4 Det kan vara riktigt dyrt att ha råttor, har behövt betala för många sjukhusbesök för mina då de alla fick ohyra från djuraffären, tumöroperation, lunginflammation och sövas ner som gamla gubbar pga stroke och cancer. Har nog lagt minst mer än 20 tusen totalt på mina råttor och har då bara haft 4. Men det är så värt det. Dock var det troligen pga jag köpte av en oseriös uppfödare samt först från djuraffären som drog med sig sjukdomar, jag anmälde dem senare och det gjorde flera andra råttköpare också så de har tagit bort råttor helt från deras sortiment nu efter anmälningarna och mössen också, vilket jag tycker är underbart. The key för att undervika detta är att köpa från bra uppfödare som avlar fram friska råttor, men även dem kan behöva dyra sjukhusbesök ibland. 

Bra att du separerat mamman, jag skulle ta henne till vetrinären igen för att se att hon är okej/inte gravid igen,samt be dem extrakolla könet på den andra råttan. Men det kanske är för att jag är nojig.

Hoppas allt går bra för er nu! Glöm inte att separera ungarna i tid så att det inte blir incestparty / fler graviditeter senare. 😂

Lycka till!❤️

tanglytails
0

Är den andra en hane så har den synliga bollar by now.  Hane på 7 v.

Irland86
0

Nej då vi vet den andra inte är en hane 😂 det är en tjej och dom har inte varit i samma bur på över 2 veckor nu, dom har erkänt dom seprade hon som blev dräktig någon dag försent för hon var så liten. Jadå vi har läst på väldigt bra nu men det är mer vad mamman ska äta och vad barnen ska få för mat sen för dom ska må så bra som möjligt 😁

Irland86
0

Men har du bra tips som är utav intresse så meddela gärna då vi är lite nojig för vill göra det bästa 😂

tanglytails
0

Dom behöver mer protein än råttor i vanliga fall & färskfoder dagligen. Vad ger ni för foder nu? Tyvärr brukar djuraffärer lura på en skit. Vad har ni för bottenmaterial? Tänker så ni inte har kutterspån

Irland86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har hampaströ och Torrfoder som är bilden som vi fick rekommenderat. Vad är det för färskfoder som är bra? Vi vill inte ge något som är farligt för dom 😁

Novachan
0

Vem var det som rekommenderade er det? Djuraffären? har bara lärt dåliga saker om Vitakraft… inte bara till råttor. Finns andra märken av färdigt Torrfoder som anses bra, eller bland de bästa för att vara färdigt. Man kan också blanda eget, vilket de flesta brukar rekommendera.

Borde stå i diverse artiklar och ev. i vanliga frågor vad man kan ge dem som färskfoder. Finns en egen artikel för vad man inte ska ge råttor.

Hur har ni tänkt göra nu när ni har fått ungar? Behålla alla, några, eller inga?

Du får gärna visa bilder på bebbarna 🙂

tanglytails
0

Absolut inte det fodret.. Kolla zooplus.se som har selective (okej, det är tråkigt foder så hade inte valt det) eller JR farm råttkalas eller rat special. Hade inte gett rat special till vuxna dock pga för mycket fett bl.a. men till bebisar går det bra. Kan blandas med torkade örter/grönsaker från ex JR farm. 

Dom ska äta & kan äta samma färskfoder som ni ger era honor.

Irland86
0

Vi har fått svar på allt nu så kan detta inlägg plockas bort tack 😁

tanglytails
1

Inläggen raderas inte, dom ligger alltid kvar. Du får gärna hålla oss uppdaterade samt säga åt Lommas på skarpen.

Novachan
2

Tråden kan ju låsas men jag tror det är bra om den fortsätter vara öppen så att du kan ställa fler frågor som relaterar till dina råttor om fler frågor skulle dyka upp. Samt om du bara vill uppdatera oss med info eller bilder

tanglytails
1

Håller med. Vill gärna höra hur det går för er men iofs kan ni göra en ny tråd för det med ex. annons om ni inte ska behålla alla.