Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 758 ggr
Vasji
0

Grymtande efter antibiotika?

Hejsan!

Jag har två stycken små sötnosar på 3 månader och 1år. För ca 2 månader sedan så märkte jag av att speciellt den äldre utav dem började nysa en del, men den yngre var fortfarande helt normal. Pigg, aktiv, åt och drack osv. Så tänkte att det inte var något farligt - förrän den äldre var alldeles röd runt ena ögat, den yngre gjorde ifrån sig något rosselliknande ljud i 2sec, samt att jag hörde dem vissla på morgonen/kvällen.

Då var det raka vägen till vet.

Hos vet sa hon att gamlingen utav dem inte hade några missljud ovs, och det ända felet de märkte på honom var att han hade polifyrin runt ögat och från nosen.

Plutten - däremot - hörde de ett "pipljud" från lungorna på. (Jag fick också lyssna. Hördes endast ibland från vissa vinklar.)

Jag kom iallafall därifrån med recept på 14dagars antibiotikakur (vibranord), samt metacam för gammelgubben.

Så jag gav dem detta. De blev genast mycket bättre - nysningarna försvann och de slutade vissla. Så kom det tillbaka efter några dagar, så jag startade om kuren i 10 dagar, samt gav metacamet till Plutten. Anledningen är att jag hörde "grymtljud" från henne - hon lät rent ut sagt som en gris! MEN det hördes BARA när hon var på min axel, väldigt nära örat. Kan inte heller uppfatta att det skulle komma från lungorna…

Grymtandet har fortfarande inte försvunnit, utan återkommer varje gång hon blir exalterad och springer runt. Vissa dagar är det värre än andra, men den gemensamma faktorn är aktivitet. 

Under helgen hade jag dem lösa på golvet, och la mig hos dem. Var gång Plutten sprang fram till mig lät hon som en gris. "grymt grymt grymt grymt" och sprang runt runt runt runt. Försökte filma, men det låter för lågt för att fångas upp på film. När de sedan släpptes in i buren igen sprang hon raka vägen och drack som en galning - vilket fick jag fundera på om det handlade om andfåddhet? Jag vet faktiskt inte. 

Läst på äldre sidor om att det kan vara brunst osv. Vissa sidor säger att det är helt normalt och andra att det är luftvägsinfektion - men om det skulle vara en infektion, borde inte det ha försvunnit med antibiotikan och metacamet då? Och inte bara försvunnit; låtit bli att uppstå?

Båda två är fullt friska, vad jag vet. Gamlingen nyser någon gång ibland, bägges intensivsniffning kan "vissla" mot örat, och sedan så grymtar hon till och från väldigt lågt när hon håller låga och/eller är exalterad. Men de äter, dricker osv. Ingen av dem har några andra "typiska" sjuksymptom.

Jag undrar alltså ifall det är någon som kan dels svara på pipljuden i lungorna och dels grymtandet som uppkom EFTER antibiotika… Kommer ringa vet, men förhoppningsvis finns det kanske någon kunnig här också

tanglytails
0

Om det är myco så försvinner det aldrig men det kan vara bättre beroende på medicinering osv. Dom kan leva ett gott liv. Vet du skriver hon är frisk men jag vet inte om jag håller med pga det.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mymlan&Vifs
2

Anledningen till att man får olika svar beroende på vilket forum man ställer frågan i är för att man inte kan översätta ljud till text.

Din råtta är ung och i hormonell ålder så det kan mycket väl handla om brunst. Råtthonor kan löpa väldigt ofta, ungefär 1gg/vecka hos vissa. Andra råttor jag haft har aldrig löpt särskilt mycket alls.

Många av råttornas ljud kan ha dubbla meningar; på ett sätt är deras "språk" kontextbaserat. Det är därför väldigt svårt ibland att tolka signaler när de beskrivs i text utan tillräckligt med detaljer. Här är ett par råttljud så som jag har tolkat dem:

Lågt brummande
Råttor kan brumma när de är uppspelta. Det kan också ha samma betydelse som när katter spinner. Man kan ibland känna hur råttan vibrerar svagt.

Grymtande
Råttor kan grymta som en gris när de löper. Händer ofta när de "juckar" på en annan råtta.

Knastrande tänder
De kan knastra tänder när de är arga, sjuka eller nöjda.

Nysningar
Råttor kan nysa när de är på upptäcksfärd i ny miljö eller när deras luftvägar irriteras.

Fnysningar
Råttor fnyser när de varnar andra råttor att hålla sig på avstånd.

Låga utdragna pip
Ett väldigt lågmält pip som oftast hörs från råttor som är rädda eller undergivna. Kan höras om en råtta ligger på rygg och erkänner förlust i en brottningsmatch. Jag har även hört det från mycket sjuka råttor som inte haft mycket tid kvar.

Höga skarpa pip
Hörs oftast när råttor brottas, och den ena ger sig och säger stopp.

Kraxande pip
Påminner lite om hur en skata låter. När råttan säger ifrån på skarpen. Tex, om en annan råtta nyper till eller om en människa lyfter råttan mot dess vilja.

Gnäll-pip
Ljust fallande pip som har en bedjande ton. Ofta när råttan blir berövad på god mat som den inte vill ge ifrån sig.

Rossel
Rossel låter antingen som en kaffebryggare eller som en kuttrande duva/marsvin. I ett tidigare stadium kan man höra att det "täpps till" när råttan andas, precis som hos en människa med nästäppa. Man kan även höra hur det visslar vid ut- och inandning. Framför allt kan man se ifall en råtta har andningsproblem då den tar i med hela kroppen vid varje andetag. Vid normal andning vidgas buken åt sidorna; vid ansträngd andning ser det nästan ut som att råttan vaggar fram och tillbaka.