Att spåra med sina råttor!
Att spåra med hund kanske man har hört talas om men att spåra med råtta är kanske inte allt för vanligt. När man spårar med råtta går det ut på ungefär samma sak, som när man spårar med hund. Självklart är det väldigt svårt att få råttorna att leta reda på pinnar, som de sedan lämnar till sin förare, som man gör med hundar (men det är säkert inte allt för omöjligt), men däremot kan man gömma godis, som de sedan får leta reda på. Man börjar genom att dra en godbit längst golvet för att göra ett spår, som råttan sedan ska leta reda på och följa med hjälp av nosen. I slutet av spåret så gömmer man godbiten men dock inte för svårt i början och spåret ska heller inte vara för långt när man börjar. Då blir det för svårt för råttan och den kommer inte att orka fortsätta utan tycker att det är tråkigt och struntar i det. Därför ska man göra det lätt för råttan i början så att den får självförtroende när den ser att den kan och då vill fortsätta eftersom det blir roligt. Därefter kan du utöka spåret och kanske gömma godbiten lite mer. När du börjar ska du locka på råttan och visa den spåret genom att ta den till det ställe där du började att dra godbiten. Förhoppningsvis känner den av spåret och börjar att nosa. Vissa råttor struntar totalt i spåret och vill helt enkelt inte medan andra följer spåret direkt och tycker att det är jätte - kul. Varför inte prova?
Jag har funderat på att lägga riktigt spår till min iller faktiskt.
Att nosa efter saker och ting (mat) är ju helt naturligt för djur som råttor, möss, hundar och illrar. Så det är ganska lätt att få dem att nosa efter saker. Råttor och illrar motiveras av något gott som luktar mkt.
När mina råttor sprang lösa brukade jag gömma godis i deras rum åt dem. Det var sällan några problem att nosa fram godbitarna. Digestive och pannkaka var favoriterna att leta efter. Nu får de dock nöja sig med att leta godis i små kartonger och i buren. Till flera av mössen har jag skippat matskål och strör runt maten i buren så att de får leta efter den.
Ja, det finns ju rådisar som används till att spåra minor m.m. Som Grodan säger så är det ju naturligt för dem att leta upp mat, himla bra stimulering också.