Kull på gång..
Jag är kanske blind men jag har inte hittat några regler för annonsering. Bryter jag mot några så är det bara att radera eller hojta till!
Jag har en kull på gång och har väldigt många intresserade, fast dom flesta vill ha råttflickor verkar det som.
Därför vill jag nu annonsera lite efter intresserade av råttkillar!!
Mamma Gondul är 8 mnd. och vägde drygt 320 gram vid parningen, hon är slät toppörad black iris mm (bärer blue).
Pappa Råtz Scorpio fyllde 1 år nu i nov. och vägde ca. 635 gram vid parningen, han är toppörad blue rex.
Det förväntas black och blue, helfärgade och iris i första hand, ev. eubk. 50% rex..
Säljes enligt Srs rekommendationer som ni kan läsa om här:http://www.rattsallskapet.se/ (under uppfödare).
Ungarna förväntas komma på tisdag och Gondul har hittills gått upp 140 gram. (lägger till en bild tagen i fredags).

Va fin hon är :) Synd att ni bor så långt bort :(

Ingen som är intresserade av några små pojkar?

Grattis till kommande kull!!! Hoppas allt går bra! Du får gärna ge alla pojkar till mig 
Jag som är på jakt efter två hanar! Men jag bor i Malmö så det är lite för långt bort. Men grattis till kullen!

Åh, jag vill ju så gärna ha en till pojke… Men har bestämt mig för att jag inte ska ta hem någon till bebis :/

Det kom 16 små bebbar idag 

En kompis är ev intresserad av två pojkar. Hon kontaktar dig på zoonen i så fall :)
#0 vi hade regler men slopade dem
#7 GRATTIS till kullen!

Konstigt! Har du gått igenom henne ordentligt? Hade hon en svår förlossning? En av ungarna ser ut att ha klämskador eller är de inte ordentligt rentvättade?

Jag kan inte känna några flera i magen på henne… Förlossningen verkade inte så svår, det gick hyffsat snabbt iaf. Kanske för snabbt för henne? Jag var hemma på lunch och kollade till henne, under tiden började hon föda. När nr. 6 hade kommit var jag tvungen att sticka till jobbet igen…då hade hon hållit på en dryg halvtimme. När jag kom hem ett par timmar senare hade alla kommit.
Ett par av bebisarna hade tidningspapper som fastnat på skinnet, tror Gondul försökt slita loss det eller nåt. Jag tog bort det försiktigt sen och såg att den ena hade lite "skador" på skinnet…
Jag har bäddat om bebisarna ordentligt så dom kan hålla värmen så länge som möjligt iaf. Får bara hålla tummarna nu!
men gadd, har de inte fått nån mjölk?
Hejsan. Är det så att du kommer sälja bebisarna sen om allt går bra och att hon godtar dem? Kanske lite tidigt att tänka på nu när hon nyss har fått dem ^^ För om det är så så vill jag gärna köpa en hona :)
Hur har det gått? Lever de fortfarande????

Första bebisen dog imorse…en slät, blå hane på 6 gram.
Dom andra 16 lever och är varma men Gondul diar inte..
Nej vad synd :( Går det inte, om det inte funkar, att hitta någon hona som kan ta hant om dem?

#16 fy vad tråkigt
#16 tvinga henne till det! Sätt henne i en liten box med ungarna, sätt ungarna vid juvren. försök få igång mjölkproduktionen… etc…
#19 Ja, hoppas det går bra. Är det hennes första kull?

Vet du färgerna på dem ännu? Jag är intresserad av 3 hanar. När är de leveransklara isåfall?
Jaja, vill bara säga att om det klarar sig en blue hona med slät päls så vill jag ha henne :) Spelar ingen roll om hon är dumbo eller inte :) Eller en hona som ser ut som sin mamma :) Alltså typ, brun?

Jag blir lite ledsen när ni försöker tinga bebisar trots att det är en så otroligt jobbig situation. Kanske bara jag som är känslig, Babett kanske inte tar illa upp men just nu är det väl viktigast av allt att antingen lyckas som Grodan säger, tvinga mamman att låta dom dia eller efterlysa en "amma"
Ja jag vet, men jag ville bara säga :) För att jag tänkte att jag äntligen är ute i god tid ^^
Men visst, det är säkert jobbigtm, men du hon har inte svarat på ett tag så det kan ha gått bra :) Man kan hoppas på det bästa iallafall :=

#23 Jag tar inte illa vid mig av att folk lever i tron på att det ska gå bra. Jag tar väldigt illa vid mig av att Gondul inte vill vara mamma dock…
Som det ser ut just nu så är inte chansen så stor att ungarna klarar sig.

Det var tråkigt att höra, jag hoppas att mamman tar till sig ungarna snart. Alltid jobbigt när en massa bebbar dör. :/
#25 men har du inte flera råttor? Kanske någon som har haft bebisar? Eller bara någon i huvetaget. Jag vet inte hur råttor fungerar när de hittar bebisar som inte är deras, men kanske de får mjölk och börjar ta hant om bebisarna? Eller så kan du skicka hem dem till mig kan jag sköta dem ^^ Mata dem och ge dem värme, nee, skojja :) Men skulle vilja ;)
Gud så synd om de inte klarar sig… :(

gud vad jobbig situation :(
ja gör som grodan sa, hon och bebisarna i en liten box.
men att hon inte tar hand om den är kanske att hon vet att något är fel på dem allihop? en sorts instinkt? en mamma tar ju annars han om sina bebbar..
säg till om du vill ha hjälp med något. kan gärna ta en och försöka mata med mjölkersättning om det nu kommer fungera..har gjort det med vildråttor förr och det gick bra.
#22 Pappan är en Råtz, det betyder att det inte blir några dumbos.
Kan meddela, för alla som är oroliga, att Babbett har skaffat ESBILAC och fått tag i en "fostermamma".
Jag håller en tumme för di små bebbsen! Gör det ni också!

Nu hag har hämtat hem 2 honor från en ormmatsuppfödare i Uppsala och delat upp ungarna i 2 högar i 2 olika burar. Nu kan vi bara hålla tummarna hårt och hoppas de 2 honorna lyckas ta fram moderinstinkten och att det inte är för sent för bebisarna!!

*håller tummarna*, hoppas det ordnar sig för bebisarna. Och håll oss uppdaterade om hur det går (:

Hoppas verkligen att det går bra!!!
Tänker på er!
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Jag håller både tummar och tår! Hoppas att det går bra och att alla överlever <3
#31 vad bra!
Håller tummarna för de små..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Får ont i magen av att läsa hur det gick med de små bebisarna. Hoppas nu bara att allt går som det ska!

Tack för omtanken!
Tyvärr lever bara 3 av 17 idag, en av honorna jag hämtade hem tar väl hand om ungarna och boar om dom och värmer dom. Om dom är tillräckligt pigga för att dia vet jag inte….jag kan bara hoppas. Ville inte störa…
Går det inte vägen nu så känns det iaf. som jag gjort det jag kunde…jag borde bara agerat lite snabbare. Fast det är lätt att vara klok i efterhand!
Det känns också bra att dom 3 som är kvar får värme och omsorg…om det så blir deras sista dag i livet.

Usch vad tråkigt att höra att så många gått bort. Håller tummarna för att de sista klarar sig.
Oj, så många som dog :( Det måste kännas jobbigt för dig. Hur blir det med mamman? Ska du ha kvar henne som sällskap eller ska du testa med en kull till? Det kanske går bättre då om detta var hennes första kull.
Jag måste bara säga att det är en rörande historia och att det kanske gick bra med de tre som överlevde tack vare en råtthona som inte ens fick dem :) Hoppas ingen missuppfattar mig nu.

Nu är det bara 2 som lever, och för att vara ärlig så trodde jag även dom var för svaga att dia sin fostermamma. När jag kom in i badrummet i eftermiddags så pep det från buren. Jag blev förvånad eftersom jag var så inställd på att det var över…
Jag tittade in i buren och flyttade på lite bomatrial så jag kunde se honan och dom 2 små… Då hade dom mjölk i magen och såg ut att må bra, iaf. efter omständigheterna! Hoppas bara dom kommer över den kritiska fasen och växer till sig som nyfödda råttbebisar ska göra!

Alltså, det är lite skumt…
Imorse var det 3 ungar, sen dog 1. 3 minus 1 = 2
Fast ikväll var det plötsligt 5 bebisar… Undrar var den duktiga fostermamman hade gömt dom andra tidigare idag.
En av de 5 är rätt liten och svag, de andra är runda och fulla av mjölk!!

Va?? 
Räknade du inte hur många du tagit bort??? ;)
Eller var det egentligen 19st bebbar?? *skratt*
De kan inte vara så att det är mammans egna ungar? Att hon var dräktig när du fick henne? Endel foder uppfödare håller ju sina råttor i grupp…
åh men de är ju bra att några "dök upp" =)!
*håller tummarna för att de går bra med de som lever nu*
Nej men vilken upptäckt :) Vilken rolig upptäckt :D Hoppas de klarar sig galant, och de kommer dem att göra ;)

Jag räknade dom jag tog bort och konstaterade att några fattades. Jag tänkte väl att honan hade ätit upp dom som var klenast…
Tanken att det kan vara honans egna har slagit mig….fast eftersom det fattades några imorse när jag räknade så finns det en chans att jag missat dom om hon hade gömt undan dom ordentligt.
Det lär visa sig när jag kan se färgen…om dom nu klarar sig (vilket det verkar som om 4 gör iaf.)

Hah, nej men vilken trevlig överaskning! Hoppas dom klarar sig nu då.

vad ska en hane på cirkus 3-4 månader väga ?
åååååh kan det vara det?? gud vilken lycka isåfall, min favvofärg hihi, kanske därför hon e så villig att ta hand om dom, hon kanske känner av sånt 

#50 Egen tråd kanske??
#52 Ja det kanske du ska göra ^^ För att få det exakta svaret.