Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1030 ggr
[nancymaddo]
0

Slöa råttor

Hej jag skulle behöva tips på vad detta kan vara.

Det är så att mina råttor brukar vara väldigt trötta på dagen och vakna på natten (Då de är nattdjur) och jag försöker ändra det. Men i alla fall så har de varit slöa i två nätter nu, plus att de är trötta på dagarna. De äter som det ska, går på låda som de ska, och allting, de är bara slöa. Det ser ungefär ut som när vi människa är förkylda och vi är lite slöa. Kan råttor bli förkylda eller något liknande som kan göra att de är såhär slöa? Jag kan ju inte tänka mig att alla mina råttor skulle bli allvarligt sjuka samtidigt liksom. Jag har tre stycken hanar och de är nästan 1 år gamla.  De kan ju också bara vara trötta av någon anledning, men tänkte jag kan få svar om någon kan tänka sig att det är något annat. 

[nancymaddo]
0

De andre två har börjat springa runt igen men den ena ligger fortfarande stilla. Min mamma försökte klappa honom innan och han bet henne riktigt djupt. Det brukar de aldrig göra, de biter i alla fall aldrig hårt, de brukar bara nafsa lite. Men min mammas finger började att blöda. Jag är rädd att han ska bita de andra två om de kommer för nära honom.

Mymlan&Vifs
1

Hej,

Råttor är vakna periodvis; även om de är s.k. nattaktiva så betyder det inte att de är vakna 8 timmar i sträck under hela natten. Av alla djur är det nästan bara människor som är vakna så länge i sträck.
Mina råttor t.ex. är i grova drag vakna mellan 02-04, 06-08, 17-22. Däremellan är det vila och sömn som gäller för dem.

Vad gäller förkylningar kan det mycket väl hända att samtliga råttor i en bur blir sjuka. Råttor är väldigt duktiga på att dölja att de är sjuka och när vi människor märker att djuret är sjukt kan det ha gått lång tid. Om dina råttor faktiskt är sjuka eller inte är svårt att avgöra baserat på text.

Frågor att tänka på:
Visslar/piper/rosslar det från råttornas andningsvägar?
Är ögonen slutna/halvt slutna även när råttorna är vakna?
Är pälsen uppburrad som på en igelkott?
Har de dålig balans?
Andas de oregelbundet?
Äter/dricker råttorna dåligt?
Finns det spår av porfyrin runt om i buren?

Om svaret är ja på frågorna ovan så kan man misstänka förkylning. Du kan boka en tid hos veterinär för undersökning om du är väldigt osäker. Börja med att kolla var du har råttkunniga veterinärer i din närhet; bättre att du vet det nu än när du behöver åka in akut med råttorna. 

Lite rooibosté med honung och blåbär i är nyttigt för sjuka hängiga råttor. Tänk dock på att huskurer inte botar sjukdomar.

tanglytails
0

Hejsan. Jag tycker att råttor ska få ha sin dygnsrytm men det är en annan diskussion.. Givetvis kan alla bli sjuka samtidigt i samma hem & om dom bor ihop, sällan en olycka kommer ensam. 

Kan vara att dom mognat & kommit upp i åldern. Vissa blir ju lugnare med åldern. Att ena bits däremot kan vara för han kanske har ont.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)