Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 678 ggr
Kaktusar
0

Introducera ensamråtta med andra?

Hejsan!

Finns det någon med bra tips eller erfarenhet av att introducera en äldre hane med två bäbisar om han nu har varit ensam ett bra tag. Jag har inte riktigt vågat köra carrier method då den äldre har varit ensam ett tag. När vi placerade dom i en neutral zone så började han fnysa ganska högt så vi backade ett steg med den övningen. Annars agerar han inte jätte aggressivt när jag byter burmaterial mellan burarna. 

Hade ju varit skönt för oss, och för den äldre råttan om han bara kunde acceptera nya råttvänner. Men jag vill inte stressa honom i flera månader om han nu vill vara ensam. Men då vill jag 100% veta att han vill vara ensam. Tycker sånt här är så svårt att veta. ._.

Novachan
0

Du kan testa metoden om The Rat Guru beskriver, bara att söka på youtube. Går i princip ut på att man byter mer och mer saker och strö mellan de två burarna med råttorna så att de sakta får vänja sig med varandras dofter

Kaktusar
0

Det låter som något jag håller på med nu. Jag bytte nyss ut deras sputnikar med varandra, dom brukar sova i den mest. Speciellt den äldre hanen - han älskar att sova i sin. Jag blev överraskad att den äldre inte brydde sig ett dugg och bara somnade i den direkt. Men tack! Det måste jag titta upp :)

tanglytails
0

Ha inte burar bredvid varandra men det går att byta råttorna mellan burarna ist :) 

Tråklådemetoden är också poppis. Det är den jag föredrar själv men förstår den kanske inte alltid fungerar i alla fall.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kaktusar
0

I första början hade jag det, mest för att det blev en nödlösning då dom hamnade i sovrummet och en hund fick vara i resten av lägenheten. Men nu står burarna längre bort från varandra. Jag har börjat byta råttor mellan burar :) Det verkar fungera mycket bättre.

Jag försökte googla på det men får ingen beskrivning vad det är. Är det carrier method?

tanglytails
0

Ja, nog enklare att byta råttor mellan burar än att byta allt mellan burarna ist. 

Ja, carrier method! :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kaktusar
0

Ja :) jag vet inte om det är ett bra tecken att den äldre tar deras mat och går o lägger sig i deras hus efter någon minut, men bättre det än att han springer runt o stressar.