Päls på råttor
Hej alla!
Jag har ju en kull på ca 17 stycken bebisar (finns på bild under min profil) det jag undrar nu är ifall en kull kan utveckla päls vid ett senare stadie? Dessa ungar är nu 1 vecka gammla och har ingen päls och som jag lärt mig av andra uppfödare så ska en bebis för päls när den är 1 vecka gammal. Kanske låter patetiskt men man kan ju alltid fråga ….

men de syns ju lite mönster på dem alle fall….ja vet inte exakt hur snabbt de ska få päls men ja tro de kan variera beronede på klimat å så…å gener….sötisarna kommer no å få päls snart :)

Eftersom det är råttor från Savannah och från Djurmagasinet som båda högst troligen bär på nakengener så är det mkt möjligt att det kan bli naket i kullen.
Kommer du inte ihåg hur lång tid det tog innan dina A B C och D kullar fick päls?
Finns det så kallade riktiga nakenråttor ute i handeln nu? Kostar säkert multum för en sjuk råtta som antagligen bara lever i knappt ett år. Va hemskt!:/
#3 nej då, dom kostar nog lika mycket… Men det har en tendens att dyka upp väldigt många nakna råttor i släta parningar här uppe…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tänkte lite på skinnymarsvin som nästan kostar det dubbla jämfört med de "vanliga", antog att det var samma sak där.
Daydreams: På ett ungefär. Ibland kunde det dröja till mitten av andra veckan. Men jag såg nu ikväll att alla småttingar blivit fjuniga, ser nästan möggliga ut 
… Det finns inte en ända som inte är fjunig dessutom Blitzie, mamman, kommerfrån Nikita och Othello och Egors mamma/pappa var också pälsigt liksaså hans morföräldrar. Men nakengener finns ju i alla råttor och oavsätt bakgrund kan det ju dyka upp men jag hoppas på pälsiga ulltottar. Det tyder på det i alla fall.
Förlåt men jag bara måste :D
"Det finns inte en ända som inte är fjunig"
Ända? Det är rumpa ^^ Du menade nog enda.

"Men nakengener finns ju i alla råttor och oavsätt bakgrund kan det ju dyka upp men jag hoppas på pälsiga ulltottar."
Var har du fått det ifrån?
KickanW: OOPPS … Sorry för felstavningen , har alltid haft problem med att skilja mellan ä och e i meningar men ute på nätet tänker jag inte på svenska grammatiken.

Nutiz: Vad en annan uppfödare sagt till mig kan en råtta, trotts sin pälsiga bakgrund, få en naken i sin kull. Men jag tyckte själv det lät lite konstigt för om det var så så skulle man heller inte kunna avla bort nakengenerna.
Fråga den uppfödaren vad mer jag sa
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#9 Det är ju himla svårt det där med ända eller enda eftersom de låter precis likadant. Man får för sig att ä-ljudet i ända är bredare men det är inte det! (möjligtvis inom vissa dialekter fast knappast troligt). Det är bara för att vi ser ordet framför oss när vi säger det som vi tror det! :) (ONÖDIG INFO)
Om nakengenen är recessiv(vilket jag förmodar) så kan den ju finnas hos vilken råtta som helst. Det betyder inte att den definitivt finns hos vilken råtta som helst.
Älskar mina stora små vänner..

Jo nog är det så att det kan ligga latent lite här och var, och plötsligt uppträda.. Dock inte så vanligt om man har en lång bakgrund på råttorna… men det "kan" ju hända…

Läs lite grundläggande enkel genetik, typ naturkunskap B. (absolut ingen pik mot någon!)
Men vill man förstå det på riktigt så bör man sätta sig in i det först och främst iaf. Kan vara vettigt att ha koll på om man avlar. Det går säkert att googla till sig men en vanlig lärobok från gymnasiet kan vara en bra första väg eftersom de är pedagogiskt utformade.
Älskar mina stora små vänner..