Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 702 ggr
wild_child__
0

Behöver hjälp med färg/teckning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver hjälp men färg/teckning på en av mina pojkar från kullen i september, jag har pratat med Absinth här inne på iFokus och hon har haft massa teorier men båda hamnade i en enda stor förvirran :P

Så nu vänder jag mig till alla er andra här inne som är duktiga på färg/teckningar, för jag tillhör verkligen inte en av dom..

Hans bakgrund består mestadels av Agouti, även silver Black

Hans båda föräldrar är Agouti iallafall och det är även Agouti i far/mor föräldrar, men det finns silver black däribland också!

Har inte hur långt bak som hälst dock.

Men sedan är en annan stor fråga, vart har han fått sina jätte röda ögon ifrån??

Skall fylla i papper på han idag, så de är därför jag vänder mig hit så jag förhoppningsvis får fram vad de är för färg/teckning på han…

Glad för all hjälp

Ninja
0

Teckningen är ju husky roan. Eftersom roan bleker ögonfärg så får även agouti lite rött blänk i ögonen i vissa ljus, samma med black och andra svartögda färger.
Har han mink i släkten? Han kanske kan vara cinnamon tänkte jag.. mink bleker ju, och det kan ju ge ännu ljusare ögonfärg. Eller kanske något rubinögt?

CamillaS
0

hmm svår färg… men som ninja säger så är teckningen husky roan. färgen var svårare cinnamon eller mink, agouti? blue agouti?
men jätte söt råtta!!Kyss

wild_child__
0

Han är jätte söt men just nu ett problem :P eftersom att jag inte vet vad jag skall skriva på hans papper :P

Eftersom att jag inte har stamtavla så långt bak, eller ah en stamtavla kan ju stärka sig hur långt som hälst egentligen, men jag har bara föräldrar, och mor/far föräldrar + ett steg till, och där är de bara agouti och silver black.

Så de kan mycket möjligt finnas men de är ju jätte långt bak då. För han ser ju ut att ha Agouti färgen i "hårrötterna" om så säga.

Han har alltså RÖDA ögon, som bilden visar, det synd i alla ljus och mörker :P Nästan som en albino har fast pytte lite mörkare, men rubinögd tycker jag inte han är, nu är de kanske skillnad på rubinöga råttor och igelkottar :P men min kotte är rubinögd, och då skiftar de bara i rött i ljuset, alltså mörka ögon annars, och de har inte han…

wild_child__
0

putt

wild_child__
0

puttar igen och hoppas på svar…

Mephostapholis
0

Färgen ser ut som en Lilac agouti (också kallad Lynx), Burmese, Russian Burmese eller Wheaten Burmese men eftersom den är så liten än är det svårt att säga.

Daydreams
0

#6 lol knappast

Mephostapholis
0

Säger bara att färgen har samma ljusbruna nyans som dem.

Allamej
0

Nope

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

wild_child__
0

okej då har man ännu fler valmöjligheter på färg nu då :P

ingen mer som har förslag på va de är för färg? haha

Mephostapholis
0

Efter kamerans ljus så ser råttan ljusbrun ut för mig och jämfört med NFRS så ser nyansen likadan ut. Men men…. den kanske är cinnamon eller till och med fawn.

Allamej
0

Kan vi få en bild på ryggen?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

wild_child__
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har ingen bra bild på ryggen =( min kamera suger, men här är en om de hjälper, dom är båda ungarna i samma färg…

Mephostapholis
0

För mig är dem fortfarande lite ljusbruna men tycks ha en släng av mink i sig.

wild_child__
0

dom är ljusbruna men har agouti färgen i "hårbotten" alltså mörkade i botten…

Daydreams
0

dom ser ut som minkar som rostat men eftersom dom är så unga lär dom inte ha rostat. Så mink är nog uteslutet. Men vi får väl vänta tills ngn av de riktiga experterna loggar in:)

wild_child__
0

haha aah! :P jag väntar ivrigt, för mina ider är helt uteslutna :P Så jag har faktiskt ingen aning vilket för mig är pinsamt :P

Nidnal
0

Jag tycker det ser mest ut som agouti, men de har ju inte röda ögon :P

wild_child__
0

dom ser ut som 2 blekta agouti, alltså en kass färg av just agouti. sedan kommer ju de röda ögonen på killen som gör mig förvirrad

Grodan
0

på den senare bilden avslöjas att de INTE är rödögda utan rubinröda, så cinnamon med en rubinögonsgen bör kunna stämma, dvs även kallad lynx … om den som är roan har ljusare ögon så är det väldigt naturligt

tänkbar genotyp (för färgen) alltså A-mmRr

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mephostapholis
0

Trodde väll att det kunde vara Lynx…

wild_child__
0

Wie, äntligen fick man svar =) hihi

tack för all hjälp

Bullerbytjejen
0

hihi den till vänster på sista bilden där ser himla rolig ut i den vinkeln, så himla söta!

Grodan
0

Fast det är viktigt att veta att det är den "gamla" lynx… dvs inte den som är lilac agouti (A-bbdd)… varför de nu har samma namn… hm… mitt fel säkert

kort och gott en cinnamonvariant… mink är ju en väldigt speciell färg

Grodan
0

#22 men svarade jag inte samma sak i ett pm?

Grodan
0

frågade du i r8forumet förresten?

wild_child__
0

Jo jag tror att du skrev samma sak i Pm:et men som sagt du sa att jag även kunde kolla här och se va andra sa så tänkte att jag kunde göra det med. Men nej jag har inte kollat med r8forumet, kan ju göra det med…

Grodan
0

jupp, trådar kan man ladda upp foton i, men inte i pm - himla synd!

wild_child__
0

jo precis… =)