Råttan bet dottern i örat.
Vi har två stycken fina hanar på 8 veckor. Båda är fantastiskt fina och snälla. Har inga problem alls med att bli hanterade och somnar gärna knastrande i famnen. Nu ikväll var de på upptäcktsfärd i min 9-årings luvtröja och var runt och nosade henne i håret. Plötsligt bet den ena henne hårt i örat så det började blöda (är stelkrampsvaccinerad). Hon blev såklart jätterädd då det kom så plötsligt. Ingen förvarning om att Sigge (råttan) var rädd eller upprörd eller så. De har inte bitit oss en enda gång sedan vi fick dem så detta var vi ju inte direkt beredda på.. Kan han ha tagit fel på hennes öra och en matbit eller något? Han var precis lika gosig som vanligt efteråt..
Aj, hur är det med henne?
Kan ha varit så att örat blev misstaget för gottis, ja, ingen av syskonen som bitit? Tänker om ni frågar uppfödaren! Men kan ha varit så enkelt att det blev misstaget för gott.
Hon hämtade sig ganska fort och vågade hålla och gosa med honom igen, dock vågade hon inte ha honom på axeln mer ikväll men det är en ganska tuff tjej så imorgon tror jag att hon vågar igen. Ingen av syskonen har bitits,mer än det vanliga "bebisbeteendet" att jätteförsiktigt smaka på fingrarna innan man fattar att det inte är mat. Det gör våra ibland också men aldrig att det ens gör minsta lilla ont. Jag tror att han nog bara misstog sig, men vi blev ju båda rätt överraskade kan lugnt säga! Förmodligen Sigge också när han upptäckte sitt misstag! :-)
Det brukar enligt min erfarenhet vara vanligt hos råttor i ung ålder att de nafsar till. De har ganska dålig detaljsyn till skillnad från oss människor. Mycket av deras intryck, bortsett från hörsel och lukt, kommer via morrhåren som känner av texturen på deras omgivning. Er råtta är ännu mycket ung och har sannolikt inte ett särskilt stort "texturbibliotek". Mycket sannolikt att han misstog din dotters öra för något annat.
Barns hud är ju så mycket mjukare och tunnare än vuxna dessutom, så han kan ha suttit på din axel utan att reagera på ditt öra, därefter suttit på dotterns axel och märkt en mycket stor skillnad i sin omgivning.
Min egen erfarenhet är att råttor oftare beter sig oväntat mot människor de inte hunnit läsa in.