debatt om naken råttor
Naken råttor..? ja, det har diskuterats mycket hit och dit, varför dom inte är bra i avel och att dom har deffekter och sånt…
så det här är en tråd som vi medlemmar kan prata ut i om vad som hälst som rör naken råttan efter som det blir såå urspårat i dom andra trådarna.. så börja debbatera.. själv så är jag emot avel på naken råttor men visst vissa är gulliga men varför avla på ett djur som inte har det helt bra med temperatur och livs längden o.s.v….
jag håller mig till pälsade råttisar:)

Japp pälsade råttisar för min del med, och helst inga rexar heller. Släta råttor tycker jag bäst om. Förutom problemen med sjukdomar, värmehållning mm, så tycker jag helt enkelt att nakenråttor ser hemska ut. Lite skrämmande. Med den stora respekt jag redan har för gnagare, behöver jag inte ha en nakenråtta att bli rädd för varje gång jag ser den ;)
mm.. varför ska man avla på en deffekt, det e ju inte bra, varför började dom aveln på sånna här råttor överhuvud taget? tycker bara det är fel och som sagt livslängden varför ska man ha en råtta som har ett kort liv när våra riktiga pälsade redan har så korta liv
Jag har inget emot de nakna råttisar som finns, däremot ser jag helst att det inte blir några fler. Detta är ett experiment som gått överstyr. På samma sätt som yorkies och andra pyttehundar blev accessoarer så har nakna råttor fått en coolstatus i vissa kretsar.
De som stödjer och bedriver avel på dessa har absolut ingen tanke på råttornas väl, dom gör det enbart för att fortsätta tjäna pengar på de mindre vetande som ser nakna råttor som en kul grej.
Varför skulle någon som älskar råttor vilja utsätta ett djur för de komplikationer som kommer av att inte ha en skyddande päls?
Varför skulle någon som älskar råttor stödja den oseriösa avel som har vuxit fram ur buskarna? bara för att ha ett djur som är coolt att visa för polarna?
Nä, visa att ni bryr er mer om djuren än om vad som är tufft för tillfället. En trend försvinner men en råtta lever förhoppningsvis i 2½-3 år…
Låt inte en girig buskavlare tjäna pengar på att leverera ännu fler nakendjur in i världen. Pälsen fanns där av en anledning, låt det vara så.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ytterligare en tråd om nakenråtta finns redan flera såna trådar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#4 Jamen eftersom det gnälls så envist om hur vi kväver de trådarna med våra diskutioner så gjorde trådskaparen en särskild tråd just för detta ändamål. Läste du ens vad hon skrev innan du tyckte att det var jobbigt?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det enda positiva jag kan se med nakenråttor är för råttälskande pälsalergiker. Men inte på råttornas bekostnad.
Föresten, bra initiativ StormillaGirl! 
Jag tror att meningen aldrig var att den hårlösa råttan skulle hamna ute i handeln, hos oss, utan strikt vara ett laboratoriedjur.
#6 Nakenråttor är INTE allergenfria. Det är en myt.

#8 Nej, förmodligen inte, men för de som är pälsalergiker borde det vara ett bättre alternativ än en bepälsad råtta.
Men det brukar väl inte vara pälsen i sig som man är allergisk mot? Utan kvalster som finns i pälsen…
Och när pälsen inte finns där så är kvalstren ännu snabbare på att ta sig in i folks luftvägar… För även om råttan är naken så finns dom där…
Ja då var et som jag trodde då :)
4# precis som allamej säger så gjorde jag den här tråden för att dom andra trådarna får man ju inte diskutera om vad man tycker, för då finns det ett huvud ämne som man måste hålla sig till. och med den här tråden så är endast huvud ämnet att vi diskuterar om vad som helst om naken råttan.
6# tackar

Den enda erfarenhet om allergi jag själv har är min far, och han är allergisk mot vissa hårtyper. Och kvalster i allmänhet, men vad gäller djur så är det tydligen olika hårtyper.
Men om allergin mot djur handlar om kvalster borde de som var djuralleriker ha allergiska reaktioner alltid, efter som kvalster finns överallt. Framförallt i de egna sängkläderna.
Jag har en nakenråtta. Jag tog hand om honom av en tjej som inte ville ha kvar dem. Han e supergoo. Men det här med kortare livslängd sa hon att det berodde på hur man avlade dem. Jag tror att hon sa att min nasse var avlad med rex och därför skulle vara precis som en vanlig råtta. Men ja vet inte om det är sant. Det som jag tycker är jobbigt med min nakenfis är att så fort han och kompisen bråkar lite så får han ju sår. Kanske inte djupa men ändå. Har ju ingenting som skyddar.
Men vi människor tror ju att vi härskar över allt på jorden och kan göra som vi vill utan att tänka på djuren i fråga.

#14finns massvis med olika sorters kvalster. Så man kan vara allergisk mot tex djurets hårsäckskvalster , men inte dammkvalster tex

#15: Då är Nasse en dubbelrex, och dubbelrexar har inga andra problem förutom saknaden av hår :)

Mhmm varför uppfödare, arbetar på att få fram nakenråttor är väll egentligen ganska uppenbart. Det finns en marknad, precis som det finns en marknad för andra djur med (för dem negativa) mutationer.
Så länge det finns en efterfrågan så kommer folk att försöka tjäna pengar på det.
Jag tror att det enda sättet att stoppa den här typen av avel är genom att försvåra försäljningen. DSV (Djur SkyddsVerket) borde arbeta för en lagstifning mot försäljning och hantering av defekta råttor. Det finns juh redan regleringar och lagar om så många andra arter. så varför inte en övergripande lag som försvårar handlen med ALLA defekta djur oavsett ART!
Nu ser jag tyvärr alltid på diskussioner ur båda synvinklarna. Och det tyngta argumentet en motståndare till en sån lag har är nog: Vi har ingen förmåga att förstå djurets livskvalite, och vad skall man göra? Avliva ALLA "defekta djur"?
En kompis har t.ex en raskatt (ngt. långhårigt med platt ansikte) med överbett. Pga överbetet skulle uppfödaren avliva den (den gick juh inte att få 6000:- vilket var vad hanns utställningskatter kostade. Och man kan inte avla på den eftersom risken finns att överbettet följer med i linjen… katten är hur mysig som helst mår bra och lever ett (så vitt jag kan bedömma) bra liv. Skulle den blivigt avlivad och kompisen straffad för att han köpte den? Allt för att skydda stammen…
Själv klart borde man kunna förbjuda avel på T.ex Naken råttor, men var drar man gränsen?
#17 Och det bör tilläggas hur VIKTIGT det är med päls för ett pälsdjur!
Ett djur som är skapt att ha päls har mycket svårt att leva utan det och måste behandlas på ett annat sätt än pälsade artfränder. De måste skyddas för drag, kyla, värme, temperaturväxlingar, smuts, bakterier, virus, bett/sår/hudrispor, solljus mm (dvs allt det som en päls skyddar mot!!!). Får de leva i en relativt skyddad miljö där temperaturen är 20-25 grader året om, luftfuktigheten rätt hög, med snälla burkamrater och utfodras med näringsrik mat som är speciellt anpassad till hårlösa råttor kan de ev bli närmare 2 år gamla.
En pälslös råtta behöver i regel äta mer än en pälsad råtta. Det borde vara viktigare med protein, fettsyror och b-vitaminer.
Även skötseln skiljer sig från en pälsad råtta. I regel existerar inte pälsvård på råttor, men på den hårlösa behövs hudvård. Råttan är inprogramerad att tvätta sin päls, inte sin hud, och den hårlösa råttan kan därför ha svårt att göra sig ren. Får den sår, rispor, hudblämmor, eksem el dyl behöver man åtgärda detta omgående. Det är väldigt viktigt att den lever ihop med absolut aggressionsfria råttor så att den inte riskerar att bli biten i huden.
Man kan behöva bada och smörja in sin hårlösa råtta, för att den ska hålla sig frisk och fin i huden.
Flockbeteendet blir förändrat då andra råttor inte kan läsa av pälsen på den hårlösa råttan. Det är omöjligt att se om råttan reser ragg.
En hårlös råtta har alltså svårare att skydda sig mot infektioner, smittor och skador. Är den dessutom en äkta hårlös (Nude) så saknar den även Tymus-Brässen och har då en svår immundefekt som gör att den inte alls är lämplig att hålla som sällskapsråtta pga att den kräver specialskötsel och bör hållas från utställnings- och avelsråttor!
Härligt att se att alla här faktiskt är emot aveln av nakenråttor
men tilläggas måste, att det faktiskt visst finns de vars allergier minskar när djuret ej har hår. Jag känner inte till de biologiska detaljerna, men det finns massor av exempel. Dock tycker jag att de kan skaffa sig ett djur de tål, istället för ett djur som också orsakats ett handikapp, för allergikerns skull. Tex kinesisk nakenhund. Jag tror i alla fall att de mår rätt så bra. De har ju kläder med. Men det är inte lika lätt att få en råtta att behålla tröjan på!

Bara undrar fast det kanske inte hör till ämnet, tappar dubbelrexar alltid pälsen eller är det så att dom kan ha kvar den hela tiden precis som andra pälsade råttor?

alltså.. jag hade inte en jäkla aning om att nakenfisar mår sämre och att de inte lever lika länge.. :o shit.. :/