Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1089 ggr
Händigaråttan
0

Bur anpassad för gamlingar

Har nu fått en kille som börjar få svårt att klättra och röra sig på äldre dagar och nu befinner han sig primärt på bottenvåningen. Jag skulle behöva tips om smarta och säkra lösningar för jag har en smal och hög bur, vilket gör så att han nästan måste klättra för att slippa sitta och uggla på den lilla botten. Har ni något speciellt som ni brukar göra för att anpassa buren till de äldre?

Novachan
1

Jag har inga råttor så andra kan nog komma med bättre förslag/lösningar, men spontant tänker jag om man kan vända på buren? - så att den höjden blir längden på buren istället. Och så får man ju täcka det nya gallerbotten med fleece då jag antar att detta är bättre än att dra sig själv över galler…

Annars kanske du behöver skaffa en ny bur som är låg och mer anpassad från början.

Kanske bra att se bild och mått på buren?

Händigaråttan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Buren är ungefär 60x70x130 troligen bredare. Det är en bur som följde med dem så är inte helt säker. Än så länge har jag försökt att ha breda ramper med bra rampskydd och inte alltför stor lutning men någon som har mer tips?

tanglytails
1

Ev. byta till en bur med mer bottenyta - ex en lämplig kaninbur, ramper, sovplatser lågt ner, hus längst ner, mat nära botten. Mina har knappt lämnat botten när dom blivit gamla.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
0

Tycker detta är jättebra att veta i framtiden om man skaffar råttor.

Är det inte svårt att hitta en lämplig kaninbur? Tänker på galleravståndet… Blir det typ att man måste sätta för extra galler med mindre maskor utanpå buren? Eller känner någon till kaninburar med mindre galleravstånd? ex. ett speciellt märke

tanglytails
0

#4 Går att näta in men ofta så är gamla hanar åtminstone för stora för att komma emellan. Finns några med 2  mellan gallren ist för 2,5 - kan räcka. Vet vissa som haft honor i perfect maxi utan problem, beror ju en del på storleken d;

Novachan
0

Menar du gamla honor eller bara i vuxen ålder?

tanglytails
0

#6 Vuxna honor, dom växer ju inte direkt mellan vuxna & gamla dock så även gamla har inte rymt ur perfect maxi. Men beror ju mycket på storlek d;

Novachan
0

Jo, var gaska självklart när jag tänker efter xD

Men för små vuxna/gamla honor är det ganska för stort samt för unga råttor som kommer bli olika stora.

tanglytails
0

#8 Haha, lätt hänt :) 

Japp! Bästa är att näta in från start om det är så brett för säkerhets skull :)

Händigaråttan
1

Men va bra att få det bekräftat. Hade också tanken på en kaninbur men blev osäker då det är så viktigt att råttor ska ha högt i tak. Min tanke är att använda en större kaninbur och göra två våningsplan i den för att set skall finnas yta att gå på och det skall inte vara högt eller svårt att ta sig emellan. Sen så ska jag ta bort luckan på ovansidan och istället sätta dit en mindre fågelbur. Min tanke med detta är att då har den ena råttan mer golv att gå på än innan och den andra har fortfarande så att han kan klättra och sova högt upp, vilket han fortfarande kan och jag vill inte ta bort den möjligheten. Jag vet dessutom att killen som börjar få svårt att gå är väldigt försiktig av sig så jag behöver inte vara orolig för att han skulle ramla och slå sig för han gör inte saker över hans förmåga.ä

Novachan
0

Ah, jag uppfattade inte att det bodde två råttor i samma bur! Då låter kaninbur + fågelbur som en bra lösning för att få mer bottenyta.

tanglytails
1

Råttor som är äldre behöver inte ha vidare hög bur om dom knappt kan ta sig runt. 30cm är minimum enligt lag men kaninburar brukar nog vara åtminstone 40 - 50 cm i tak.

Händigaråttan
0

Sant. Har fått en idé om hur jag skall lösa det hela och kommer kanske upp en bild här med slutresultatet

Mymlan&Vifs
1

När råttor passeras 5-6-månaderssträcket är de ofta för stora för att klämma sig genom gallret på en kaninbur enligt min erfarenhet. Åtminstone är de inte helt bekväma med det. Jag har aldrig haft svaga gamlingar tidigare, men jag har haft sjuklingar i en kaninbur på 55x80 cm golvyta, ca 50cm hög. Fick plats med allt det nödvändiga, hus, toalett, matskål, vattenskål och flaska + lite annan stimulerande inredning.

Händigaråttan
2

Så här blev resultatet med toalett och hus på bottenvåningen och fem olika våningsplan med mer hus och liknande på där man enkelt kan ta sig till fyra av planen med hjälp av filtinklädda ramper. Har ännu inte ställt in alla hus och kryp in men är rätt nöjd med grunden och killarna verkar uppskatta det enormt. Nu kan min milo ta sig runt i buren utan problem och det är så kul att åter igen behöva leta mer än längst ner för att hitta honom

zickan
2

Jag kör just nu denna. Herre flyttade dit i somras när bakbenen började bli svaga. Fick bo med de nya bebisarna och va lekfarbror. Tänkte flytta åter till flocken efter anpassat deras. Men han trivs så bra med bebispojkar att han får va kvar och de får vänta att flytta in till mina andra äldre tills gubben är borta. Nu börjar det blo dags att säga farväl till mim gubbe. Han har väldigt problem mes bakbenen. Tunnat av. Men han klättrar ännu. Kan äta dricka och tvätta sig. Inte dragit på sig urinproblem eller trycksår. Har sådan livsglädje och låter inte bakbenen hindra honom. Han smiter ännu iväg på egna äventyr. Sista tide. Har han fått hjälp att smita iväg. Vågar inte låta honon lämna soffan själv mes risk att ramla. Men han klättrar upp själv när han fått nog av friheten. Vill inte avliva honom fast kroppen bråkar när han kan sköta sig själv och aå gärna rör på sig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2

Hihi Bil var det ja.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.