Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1507 ggr
Pandae
0

mitt terrarie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ju ett terrarie till mina råttor:-)
Vet inte om det är farligt för råttor att bo i ett terrarie, fick höra att de kan bli allergiska mot metaller/stål?
(Det är iaf i lackat aluminium)

gjorde om det idag:-)
(gör väl om det varannan månad med olika "designer") haha:D

såhär ser det ut nu iaf:)

vill gärna ha tips på hur jag kan göra mer:D!!

Pandae
0

en bild från höger sida

Pandae
0

från vänster sida

RobFrazie
0

Jag tror inte det är någon större fara att ha råttorna där pga metallerna. det ända är väl om det är tillräckligt med luft för dem?

Ninja
0

Har aldrig hört att de skulle få problem med allergi mot metaller, däremot så kan det ju vara lite problem med ventilation.
Jag tycker att terrarium verkar ganska mysiga, om än lite svåra att inreda. Men det var ett smart sätt du löst det där med vattenflaskorna på!

dorkey
0

Mer inredning bara! eftersom de inte har galler att klättra på så kanske du kan sätta dit ett hönsnät som en slags stege eller hitta på något kreativt. Få in någon hylla, och fler tunnlar. Överflöd med inredning! de tycker de om :)

Bild: Tjejernas bur 

Pandae
0

jo röret jag har är 3 m men de liger på balkongen och torkar, ska klippa sönder de i mindre bitar först, var lite jobbigt att duscha med ett tre meter långt rör (skulle rengöra det och har inget badkar) haha:-)

Jag har faktiskt inga glas i, utan det är helt öppet, så luft får de allt…tog bort glasen idag.. har haft glas, men hade det alltid halvöppet. (har haft det så läänge) och mina råttor hoppar inte ut och katterna är inte intresserade av dem, så tycker det funkar kanon:)

Kommer nog dock att köpa en voljär inom en snar framtid, tycker det blir för svårt att inreda det bra:/

Lollo86
0

#6 hur kan du vara säker på att råttorna inte hoppar ut då??

Pandae
0

jag har haft terrariet skitlänge och jag vet att dom inte hoppar ut..dessutom är jag hemma nästan hela dagarna.

Som sagt har det stått halvöppet innan, och de har aldrig hoppat, enda gången jag stängt är ifall jag ska bort länge, men vill aldrig ha de helt stängt iom att jag är rädd att de inte ska komma in tillräckligt mycket luft

det är med bara lite på test, funkar det inte ska jag köpa plexiglas och ha i istället. gillade inte glaset, tyckte kanterna var lite vassa:/
Och jag bevakar mina råttor ständigt så ni behöver inte vara oroliga:)

Pandae
0

Kanske någon har något bra tips på vad man kan ha istället för glas / plexiglas =/?

Grodan
0

Jag hade också ett öppna burar i flera år till mina hanar - ett stort terrarium och sedan en garderobsbur. Burarna var placerade ca 1,5 m ovan golvet så några hopp blev det aldrig. Någon gång kunde det hänga att någon blev nerknuffad vid trängsel. Efter min första och hittills enda tjuvparning (honan klättrade in i hanburen, förlustade sig med grabbsen och gick sedan hem och satte sig i honburen igen…) slutade jag med öppna burar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

RobFrazie
0

Jag vet ju inte hur du fäster ditt glas eller om du tar bort det helt för att ha buren öppen. Men ett förslag är ju att gå o köpa dig ett lite kraftigare galler som inte böjer sig så lätt, så gör du det i samma storlek som glaset och sedan sätter du dit det istället. Då är det ingen risk att de hoppar ut och du får en luftig och bra bur.

Dessutom får dom mer att klättra på om du har galler istället för glas.

Pandae
0

jag har endast honråttor så de är nog inga bekymmer för att de skulle rymma o tjuvpara sig:)
Mitt terrarie står ovanpå min ödlas terrarie, så iom höjden så hoppar de inte:). dom gillar dessutom att sitta o hänga med huvudet ut också står alla på rad:). de är så sött:)

#11 Jo frågan är bara vart jag hittar så tjockt galler, vet ju att de finns som det jag satte på väggen, men det finns inte i rätt höjd, och jag har ingen tillgång till verkstad eller liknande (bor i centrala malmö) så kan inte fixa så mycket själv heller:(
men det var en riktigt bra idee:-)..ska försöka kika runt efter galler, men tror de kan va svårt att hitta i rätt storlek, hmm:/

RobFrazie
0

#12 åk till närmaste byggcentral eller något annat, t ex en järn andel lr liknande, där ska det nog finnas bra kaller. Och jag tror nog att du skulle kunna få det uppklippt i den storlek du vill om du frågar dem. Jag tror inte det ska vara så svårt att få tag i ett galler iaf. Finns galler som har 4 kantiga hål med måtten 2*2cm eller något, det tror jag ska räcka till råttorna, och det är tjockt och hållbart. hoppas du hittar ett iaf :D

Pandae
0

#13 ska försöka hitta ett i helgen. hade varit toppen om det funnits:D

Grodan
0

RobFrazie du verkar vara en händig person, du kanske kan designa och bygga den ultimata rått/musburen!?

Jag ser gärna material som inte suger åt sig fukt, samlar bakterier i hörn, håller skräp INNE i buren (och inte ute på golvet!!!) etc som glas, rostfritt stål/aluminium och nät/ventilationsgaller av rostfritt stål. Bra med insyn, bra om de är stapelbara och lätta att flytta (inte för tunga, ev med hjul - gärna inga som repar golv).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

RobFrazie
0

Grodan, ja jag går Industri så lite kan man väl Cool

jag vet ungefär hur man konstruerar en sådan bur som du verkar vara ute efter. jag har nämligen planer på att bygga en sådan :D vet bara inte hur jag ska göra den så att den blir både snygg och bra, man vill ju gärna ha en bur som man kan ha i tex vardagsrummet.

Jag har haft många olika funderingar på hur min bur ska se ut, men jag vet inte riktigt hur det kommer att se ut när den är klar så därför har jag inte påbörjat bygget ännu. Men när jag har byggt den så låvar jag att lägga ut den så att alla kan ta del av min idé.

Men det är ju då OM det blir en sådan bur, och jag inte ligger på latsidan o gör om en byrå eller liknande.

RobFrazie
0

Pandae http://www.akpol.com/html/galler.html

där ser du hur gallret jag menade ser ut. det är både kraftigt och bra :D

så att du vet vad du ska leta efter när du väl är där :D

Pandae
0

Åh kanon:D

tänkte försöka åka till Beijer byggvaruhus imorgon:D får hoppas dom har, var det bästa jag kom på.
finns ju bauhaus, silvan, k-rauta osv men vet inte om de kan ha sånt?

RobFrazie
0

OKej, ja men bara åk runt o kolla på de olika ställerna om de har sånt galler :D lycka till!

Daydreams
0

Tror det är sällsynt att djur utvecklar allergi mot metaller, men däremot ska man inte ha matskålar i rostfritt stål då det enligt forskning av Staffan Wadström bla leder till ökad foderallergi bland många djur.

lolaisdenied
0

#0 Supersnyggt! Drömburen helt klart!^^

#5 är det bara jag som tycker att hönsnät verkar vasst för råttornas tossingar?

dorkey
0

#21, Det är ingen fara. Mina har en stege gjord av hönsnät, har aldrig varit några problem. Sedan klättar de JÄMT upp på hönsnätet från Sans (GP-råttan) bur upp till tjejerna ><'

Mymlan
0

.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Elma_vip
0

#0 Jätte fin verkligen :D Hur stor är den? :D Och måste fråga, den gråa "ställningen", är det en sån man köper på ex. ikea? Det ska egentligen sitta nätkorgar i som man kan ha t.ex kläder i, är det rätt? :P

Pandae
0

#24 japp precis en sån på ikea, tror den kostade 119:- , den är superbra:)

terrarier jag har är 120*115*73 cm (höjd,längd,bredd)

Elma_vip
0

#25 Okej :D Kanske ska införskaffa en sån :P

Pandae
0

Jo alltså fördelen med det är att det är så jäkla lätt att städa, det ser rätt snyggt ut o sådär
men det kostar 70kr varje gång jag ska byta bottenmaterial och där är inte likamycket att klättra på.

Jag hade rekomenderat dig till att köpa en voljär (finns på hornbach för 995:-) ;P
Själv ska jag köpa en sådan har jag tänkt…=)

Men visst terrariet funkar ändå ok, och om man vill kan man klä hela insidan med galler, men då blir det helt plötsligt jättesvårt att städa=P

finns både för och nackdelar=P
ska du ha ett terrarie iaf så sätt det högt upp, eller fixa gallerdörrar, det är dåligt med ventilation om glasskivorna står helt slutna nämligen:/

Taci
0

Jättesnyggt, o bra lösningar på råttsens klätterbehov med klätterställningen där o gallret :)

Pandae
0

=) tack