Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 806 ggr
Byxans
0

Söker Hane För Parning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har bestämt mig för ta en kull på min älsklingsråtta Shadow. Hon är black hooded och världens mysigaste, snällaste och nyfikna råtta. Jag söker nu någon på Lidingö eller i Stockholmsområdet som har en hane som de skulle vilja låta Shadow para sig med. Utseendet är inte jätteviktigt utan jag letar efter en snäll, kelig och gosig kille.

tanglytails
3

Hur gammal är hon? Vikt?
Hur gammal tycker du hanen ska vara & hur mycket bör han väga?
Hur ser stammen ut? Gärna länk eller bild! Vem är uppfödaren?
Finns där fuzz i tavlan? Hur är syskonen & föräldrarna?
Vad heter din uppfödning? (om du inte har uppfödning eller prefix,
hur kommer det sig?)
Vad är dina mål? Hur ser etiken ut?
Vad får dig att anse att hon har något att tillföra råttvärlden
& isf, vad har hon att tillföra?  
Vart ska parning, förlossning & uppfödning ske? Vilket prefix ska dom säljas under (ditt - som är ägaren - eller personen som lånar ut hane)?
Vad säljer du bebisarna för? Säljes dom 2 - 3 åt gången?
Vilken ålder anser du råttor är tillräckligt gamla att flytta vid?
Några krav på vikten innan dom flyttar? 

Det blev lite av en hel intervju här men jag vill ha svar på följande innan jag går vidare med att erbjuda någon hane.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
1

Såg att jag inte är i rätt område men svaren intresserar mig ändå & säkert andra uppfödare med. 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
2

Jag bor i Västerås. Har flertalet hanar. Men samma där lånar inte ut hur som. Inte många seriösa som gör. Kan låta lite hårt att få massa frågor för den som inte är van med råttvärlden. 
Råttor är en av de tuffare mer normala djuren att föda upp. Råttägare kan överlag mycket och vet att de kan kräva mycket.
Frågor ställs för mycket för att det skall passa på så många håll som möjligt.  Man bör även kunna mycket för att stötta sina köpare råttans liv ut. Ansvaret försvinner inte när de säljs. Om jag lånar ut en hane för avel. Vill jag inte va den som åker på att få stötta en annan persons kulls köpare. 

* Hur gammal är honan, vikt. Och ungefär när vill du ta en kull på henne?
* Var kommer hon ifrån. Har hon stamtavla? isf vill jag gärna se den. Gärna även veta om du kan några av de saker som släkten bär på. Finns inga felfria linjer mer på hur mycket man kan om dom. Om det finns stam/släktinfo. Hur är de flesta syskonen, föräldrarna. Deras föräldrar ev syskon. Hur ser hälsan, livsåldern, psyket ut på ett ungefär. Ligger det tumörer eller temperaments/homronella problem nära bakom i släkten?
* Vad har du för mål med kullen?  
* Vad är det för drag hos din hona du gärna vill föra vidare?
* Hur är hon till sättet. Är hon mer aktiv, mer lugn, mer lat. Normal kropp, mer mot runda hållet eller kanske avlång slank?
* Har du introducerat henne till några nya råttor? ifall du gjort, vilken ålder på den och henne då. Hur gick det?
* Vid vilken ålder planerar du släppa iväg bebisarna och kommer du försöka hålla kontakt med dessa hem efteråt? dvs följa upp då och då på hur kullen utvecklas?

Som sagt så har jag nån hane. Eventuellt flera beroende på när du planerar en parning. Vet inte om någon skulle passa dock. Hur mycket dom är släkt. hur mycket negativa saker de delar från släkten bakom som inte bör dubblas så det blir större risk att det dyker upp dom problemen i kullen. 
Vore även lättare att kanske hitta någon passande hane om man fick höra lite mer vad du är ute efter att försöka avla fram. Förutom nu det alla vill ha. Snälla goa råttor. Men det finns så mycket mer. 

Pojkarna jag har just nu som snart är eller är över 1 år. Och som kan tänkas lånas ut till rätt hona. 
Shinx - Russian blue agouti eubk dumbobärare
Blåeld - Russian blue velveteen 
Silver - Russian silver
Gray - Silverad blue
Silver bells - Silverad black
Tinkle - Black velveteen dumbo
December - Russian blue variegated headspot dumbo
Popcorn - Russian blue variegated headspot velveteen dumbo
Mot början av nästa år har jag även hopp om att dessa håller sig bra nog för avel. Casper - Pearl blazed dumbo
Pixel - Burmes eubk dumbo
Arbuz - Russian blue db  (dock lär jag först höra med hon som lånade min hane och hade hans kull, om hon är okej med det)
Casumo - Russian blue blazed variegated downunder dumbo
Ni - Agouti variberk headspot dumbobärare (dock lär jag först höra med hon som lånade min hane och hade hans kull, om hon är okej med det)
För rätt hona och kunskap kan jag även tänka mig att låna ut Dynamitrii. Black ambk headspot harley.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.