Råttor iFokus

Råttor

Etikettråtthjälpen
Läst 467 ggr
zickan
6

Sommarkatter och Hitteråttor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ordet ”sommarkatt” känner, tyvärr, de flesta till. Familjer som under semestern skaffar sig en liten kattunge för att när hösten sedan nalkas lämna den kvar på campingen eller kolonistugan. Många känner sig trygga i argumentet ”en katt klarar sig fint utomhus” eller ”en katt kan alltid fånga sin egen mat, bara den är tillräckligt hungrig". Som ny kontaktperson för Råtthjälpen blev jag dock snart varse om att detta fenomen inte endast är begränsat till katter, ordet hitteråtta skulle jag snart vara alltför välbekant med.

Att man släpper ut sin råtta i det fria var ingenting jag tidigare hört om, och för att inte tala om i vilken utsträckningen detta sker. Under sommaren har vi fått in flera rapporter om lösspringande råttor, ibland har samma ställe till och med används som dumpningsplats. Och precis som med våra tamkatter klarar sig inte en domesticerad råtta utomhus. Om dom inte fryser ihjäl, blir uppätna eller sjuka är chansen stor att dom så småningom kommer att svälta till döds. Det är aldrig försvarbart att, med avsikt, släppa ut oönskade råttor. Det är, förutom moraliskt och etiskt förkastligt, även ett brott mot lagen. Så jag ställer mig frågan gång på gång, varför gör människor såhär?

Vi lever i ett samhälle uppkopplade dygnet runt, där vi med några få klick kan beställa/köpa/sälja det mesta. Vi behöver inte längre vänta på någonting vilket bidrar till att impulshandlingarna ökar. Detta i kombination med att råttor, och de flesta andra smådjur, är billiga i inköp bidrar till en slit-och-släng marknad där dom snabbt kan skickas vidare om intresset svalnat. Och ibland orkar en del inte ens bemöda sig med att försöka omplaceras sina djur, utan helt enkelt ut slänger ut dem.

Så låt oss tillsammans verka för att höja tamråttans status. Hjälp till att sprida information och kunskap så att flera människor får upp ögonen för dessa fantastiska djur. Låt oss lära andra att kärlek, empati och glädje även kommer i de minsta av format!

/ Therese Bergöö, kontaktperson

(I fotografierna nedan syns några av våra hitteråttor).

Orginaltext publicerad på facebook, Råtthjälpen

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.