Undrar om egentillverkade burar
Jag har funderingar/undringar (om ens ett ord) om egentillverkade burar. En hel del egentillverkade burar jag har sett bilder på som t.ex. olika typer av skåp och bokhyllor tänker jag att en del inte ser så djupa ut (mindre än 30 cm i innermått) så dessa borde ju ändå inte vara okej som burar trots flera våningar? En Ikea Billy-bokhylla är ju typ 27-28 cm i innermått…
Och en annan sak som jag har tänkt på med burar som är byggda av skåp eller bokhyllor med gallerdörrar… Borde inte dessa ge sämre ventilation än en gallerbur? Är ju bara en sida som är öppen. Speciellt om buren faktiskt skulle vara rätt så djup, luften längst in i buren borde väl vara sämre eftersom det är så instängt där? Och av denna anledning borde väl inte kanin-utomhusburar fungera bra som råttburar?
Har både hört från videos på youtube och flera trådar här att man t.ex. inte bör använda plastlådor med galler på tak och ena långsidan (eller fler sidor) för att det inte ska ge tillräckligt med ventilation, men då är ju 2 (eller fler) sidor öppna… Så är det något då med plasten som gör en sådan bur till ett dåligt val eller något annat jag inte tänkt på?
I en youtube-videon av "the rat guru" så berättar hon att en plastlåda med galler på alla sidor är ett dåligt val rent ekonomiskt, att ventilationen borde vara okej. Det har har tänkt skulle vara en fördel med ett plastlåda med galler på alla sidor är att då kan man ju öppna hela taket på "buren". Men som sagt finns det andra saker där man bör veta som säger att en sådan plastlåda ändå är ett dåligt val av "bur"? (Jag är medveten om att en plastlåda kan vara lätt/lättare för en råtta att gnaga sig ut ur.)
[Och ja, jag vet varför man behöver bra ventilation, råttor har känsliga luftsystem och en i en bur som inte har tillräckligt med ventilation kommer ha gaser av ammoniak ("tung gas") som stannar kvar i buren eftersom de inte har någonstans att ta vägen, liksom få in ny luft. Därför kan man inte använda t.ex. akvarium med gallertak som en råttbur - oavsett hur stor buren är - den "tunga gasen" kan inte klättra upp för väggar.]
Ja, detta blev lite rörigt och flummigt men var svårt att skriva ner mina tankegångar och funderingar/undringar och jag har inte hittat svar för dessa och kan tänka mig att andra också skulle vilja veta. Gör mig och andra som undrar visare :)