fågel mat till råttor?
Jag undrar om man kan tillsätta fågelmat i råttornas redan gjorda fröblandning? Eller är det farligt? tacksam för svar.
Menar du sånt de finns i lösvikt i affärerna till vintern? Sånt man matar småfåglarna med alltså. Iså fall går det inte. Stor risk att det e mögelsporer i och då dör råttan.
Men papegojblandningar kan va kul att blanda med, men va sparsam då det innehåller mycket feta fröer…
Okej, tack så mycket, Jag menade undulat blandning?
Så det funkar inte alltså?

Jag skulle inte köpa någon mat som finns i lösvikt, men om de är paketerade så går det bra med vilka fröer som helst. Är det feta fröer bör man inte ge för mycket bara.
okej, Blandningen är i förpackning.
det är hirs,kanariefrö och skalad havre i den?
Ta du och blanda i lite i råttornas mat, de brukar tycka det e kul o ha lite mer att välja mellan. Själv har jag provat med papgojblandningar ibland. De älskar det :)
åh tack, va bra det ska jag göra :)

Då har jag bara en liten sak att skriva…Djuraffärerna här säljer olika fröblandningar i lösvilt.Det finns bland annat till fågel, råtta, hamster mm.
När jag var sist inne i djuraffären så kröp det mal på fröblandningarna.
Man tycker ju att en djuraffär borde känna till mögelsporer och annat som kan bli..Särskillt nu när vi har så oerhörd hög luftfuktighet.
#7 sa du inte till personalen?
Jag köper papegojblandning, dock så innehåller min torkade nypon men även torkad chili men den plockar jag bort, tror inte torkad chili är så bra för deras magar.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hur är det med råttblandingar i djuraffärer ?. Säljes i förslutna påsar hörde nåt om att dom inte var så bra ? Men dom ska innehålla allt som råttan behöver ska man ge detta ?. Eller lite av det att blanda med ?. Innehåller protein vilket är bra :P Så behöver man inte ge dom ägg och kött så ofta ?.

Djuraffären som hadde lösvikt fröblandningar med mal i, är tyvärr en sådan djuraffär som inte tar åt sig kritik.Det är den som jag tidigare har skrivit om här i en tråd som heller inte bryr sig om hur deras råttor mår, för de skall ju ändå bara säljas som foder…Jag har kritiserat.Och de är anmälda, men det tysstas bara ner.Sorgligt men sant.
Jag har hittat en annan djuraffär som har special foder åt alla olika gnagare.Där har jag köper jag påsar med mat endast för råttor som verkligen är älskad av mina råttor.
Märket på den påsen är "Prestie" och den heter "Rat nature och innehåller förutom vanlig fröblandning även örter och frukt och torkade grönsaker.Mina råttor älskar den!
Prestiges mat brukar vara så dammig tycker jag… Och så är det väl typ pellets i också? Nä, då föredrar jag att blanda i frön och sånt själv… 

Mvh Stephanie 

Drar upp denna tråden igen,
nån som har svar på frågorna i #10? Funderar också på hur pass nyttiga de färdigförpackade blandningarna till råttorna egentligen är..
Färdigfoder för råttor är inte speciellt bra, ofta är det feta fröblandningar eller pellets gjorda efter näringslära på möss (labpellets)
Lite skadar ju inte, men inte som fullfoder
googla efter råttpellets så kommer troligtvis en massa forumstrådar upp där ämnet diskuterats.
≧◔◡◔≦
jag har fått gratisprover från djuraffären på sån färdig råttmat. Det luktade väldigt skarpt och bestod av små färgglada kex ungefär.. Provade att lägga in lite grann i råttornas redan befintliga Torrfoder de hade i buren. Nästa dag när de tyckte att de hade ätit upp så låg bara dessa små "kex" kvar. Sen dess har de inte fått det mer…
Jag ger inte mina djur något jag inte skulle kunna äta själv - faktum är att jag nallar av deras mat ganska mycket, massa goa nötter o fröer… (fröer och nötter är NYTTIGT! men se till att köpa färska o fina fröer)
Vanliga matvarubutiker handlar jag det mesta som mina gnagare skall mumsa i sig. Utom säden som jag köper från en bonde men det är för priset… Färskt och gott är det - fast jag äter det inte ändå, det får gnagarna ha själva…
Är man lite lat funkar osötade müsliblandningar till människor bra. Faktum är att det finns en massa spännande müsliblandningar till häst som jag är nyfiken på. Dumt bara att de har i pellets o gräs… Fick en provpåse på stora örtpellets till häst en gång (obs! enbart örter) och det gillade faktiskt gnagarna att gnaga på, så det skulle jag vilja ha bara som sysselsättning och nyttigt extra.
Så jag tipsar er att inte köpa sådant som kan var för gammalt och av andra eller tredje sortering och heller inte som någon annan blandat ihop som inte ens vet vad råttor ska och vill äta. Råttor är ju ändå små människor när det gäller mat…

Zooaffären där jag bor hade mal(kryp) i sin lösvikt till hamsteblandning. Ja sade till dem.
Och de sa att det gick inte att undkomma då det följde med från foderfabriken, men att det oftast var under varmare periodet. men de öppnade en ny säck som jag fick köpa ur. (det var till min dotters hamster) Jag fick även tipset att lägga det i frysen.