Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 719 ggr
Grodan
1

Medicinera inte så mycket!

Det verkar som om veterinärerna är väldigt receptglada nuförtiden och det är ju ett stort framsteg, MEN behöver man medicinera råttor så himla mycket egentligen?

Minsta lilla snuva eller rossel och det ska medicineras.

Jag tycker såhär: Om råttan är snuvig eller rosslar så är det en fingervisning till dig som ägare, något är inte helt ok i miljö och/eller utfodring. Alltså något BRISTER I SKÖTSELN!

Nu ska ni inte bli ledsna och tycka att ni är dålig djurägare bara för att ni har sjuka djur! Det händer alla! Alla kan ha sjuka djur. Alla kan få ohyra på sina råttor. Alla kan få rosselråttor, råttor med tumörer och så vidare. Det har absolut inget med DIG som person att göra - även om några personer kanske försöker vinkla det så. Och det är pinsamt! Och man anklagar sig själv.

Fast mitt i den där anklagelsen så finns något du ska ta tillvara: dina djurs bästa!

Ge dina djur en YPPERLIG miljö som inte fattas något av deras behov, inte är för kallt, för varmt och inte har stora temperaturskillnader, inte står nära ytterdörr eller fönster. Rengör OFTA i buren, tillåt inte minsta ammoniak att bildas! Håll strikt på att nya djur ska sitta avskilt i minst 6 veckor och ohyrebehandlas! Och mata dem med det bästa tänkbara. Lägg ner tid och energi på att göra iordning bra, nyttig och god mat till dina pälsklingar. Köp inte någon färdig blandning på zoo - se till att de får lika bra mat som människor och ha 100 % koll på vad du ger dina råttor!

Gå igenom dina råttor ofta och vid minsta tecken - leta varje dag efter någon liten förändring någonstans - på att något är galet, sätt in EXTRA nyttig mat, höj värmen, ge råttorna en extratjock fleecehängmatta etc.

Fixar du bara de sakerna så slipper du sjuka råttor! För tyvärr är det så att går du till veterinären så kan du inte få dessa ovanstående råd - du måste göra detta SJÄLV!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

skojvivi
0

Visst ska man sköta om djuren på ett bra sätt. Men även om man följer dina råd och tips slaviskt kan man ändå få sjuka råttor. Tex cancer som tyvärr är vanligt hos råttor går ej automatiskt att unvika trots bra skötsel.I viss mån gäller detta även sneskalle (beroende på vad som orsakade den…) Vissa andra som tex rossel och förkylningar går att undvika eller lindra symptomen.

Grodan
0

Självklart! Skrattande Jag pratade mest om snuva och rossel!

Jeeey
0

Det klart att skötseln av sina råttor är viktigast och spelar in störst när djuret blivit sjukt.

Men min lilla älskling (som jag skrivit om i en annan tråd) var snuvig och rosslig redan från början då hon kom till mig ifrån ett zoo. Jag höll henne extra varm och under överskikt, såg till att hon fick det mycket bättre än på zoo:t och hade det så bra som möjligt för att kunna friskna till. Men då det inte blev någon förbättring alls så beslöt jag mig för att gå till vetrinären, då jag ansåg att hon behövde extra hjälp för att kunna bli något bättre.

Detta e första gången jag haft en sjuk råtta och jag ansåg att vetrinärbehandling i detta fallet var nödvändigt, vilket jag inte ångrar då min tjej blev bättre av det. Vad skulle jag annars göra när jag gjorde mitt bästa och hon förblev sjuk?

Grodan
0

Vad du skulle göra?

En av de bästa medicinerna är naturen själv, dvs MAT! Du skulle ex ge din råtta en mix av råa grönsaker och inälvor i någon vecka och se att hon blir frisk av sig själv.

Babbett
0

Jag tycker det är bra att påpeka att man kan hålla råttorna friskare med bra mat, rätt plassering av buren, regelbunden städning för att undvika ammoniak (som inte är bra för luftvägarna) och så vidare…

Men vet man att man sköter allt på rätt sätt och får en sjuk råtta som inte tillfrisknar av sig själv så ska man självklart uppsöka vet.!

Grodan
0

Det jag ville poängtera är att man också ska veta att man som ägare kan påverka så ofantligt genom noggrann skötsel och utfodring - inte att man ska strunta i att gå till veterinären. Utan mer att receptbelagd medicin inte alltid är svaret!

Stephanie
0

Fast sen så finns det ju råttor som är sådär extremt känsliga och har dåligt immunförsvar - öppnar man fönstret en sekund så vips har man en råtta som rosslar. Jag tror inte att bra skötsel hjälper för ALLA råttor… Vissa kan helt enkelt vara för känsliga…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ladyinred
0

Men i sånna lägen som om man har en råtta som lite titt som tätt blir småsnorig tror jag mer på huskurer och extra bomaterial.

Grodan
0

#7 öppna fönstret!!!? kallar du det god råttskötsel? Förvånad Flört Räcka ut tungan

Ladyinred
0

Menar du att man inte bör vädra alls?

Stephanie
0

Ja men dörren då Räcka ut tungan Säger till så fort någon håller dörren öppen, men samtidigt måste man ju öppna dörren ibland.

Stephanie
0

Ska inte en råtta klara en frisk vindpust ibland? Flört

Bim
0

Vad är almoniak? Generad

Daydreams
0

#13 ammoniak bildas av djurens urin. Därför är det viktigt med bra bottenmaterial och att byta ofta.

Ladyinred
0

hur lång tid tar det för det att bildas då? undrade lite hur ofta som e tillräckligt…

Daydreams
0

Det beror väl på hur råttorna kissar, mina hanar är duktiga på att kissa i toalådan så det är mest den som behöver bytas och det gör jag varje dag. Honorna däremot:S hos dom får jag byta tyger flera ggr i veckan för dom kissar och bajsar inte i ngn toalåda. Jag vet inte hur lång tid det tar för ammoniakångor att bildas men känner du själv minsta ammoniaklukt så känner ju råttorna den väldigt mycket starkare.

Ladyinred
0

jag e inte så säker på att jag kan urskilja amoniaken från den vanliga kisslukten. men jag byter ju i buren ungefär var tredje dag och en gång i veckan gör jag en mer nogran storstädning för att ytterligare en gång i månaden sanera allting.

annelie-h
0

håller med grodan i huvudpåståendet i denna tråd.. min ena råtta lät galet mycket och i flera minuter i sträck och det lät bara värre ju mer jag väntade, så då vågade jag inte vänta mer.. men nu kan hon "vissla" lite från nosen och fnysa någon gång då och då, men allmäntillståndet är bra/mycket bättre:) dessutom var medicineringen sjukt jobbig för både henne och mig, så det vill jag inte utsätta henne för i onödan igen..

Grodan
0

#18 Skrattande

CamillaS
0

jag byter på mina råttor en gång i veckan och ibland mer.
då duschar jag hela buren i badkaret och skrubbar den med virkon. och möblerar om i buren varje städning och byter hängmattor och korgar o.s.v. då har dom alltid nåt nytt att undersöka när dom kommer in i buren igen :) och ger dom osötat musli med olika godsaker i. och förstås blöt mat varje kväll med olika saker som kyckling, kött, pasta grönsaker räkor barnamat ibland m.m. och hoppas på att dom ska hålla sig så friska som möjligt :)

Grodan
0

Låter som välskötta och välmående rådisar där hos dig, stormmilla

Jeeey
0

#4 Jag försökte, men hon blev inte ett dugg bättre så efter ett flertal veckor ansåg jag som sagt att medicinering kunde vara nödvändigt, och det hjälpte henne så jag ångrar det inte. Annars är jag också av den uppfattning att medicin ofta är överflödig och onödig. Jag drar mig själv från att stoppa i mig en massa medicin och liknande

#18 Din råtta påminner om min :) Bra att hon mår bättre nu!