Min råtta blev inte helt frisk :(
Förra veckan var jag med min ena lilla tjej hos vetten eftersom hon nös konstant samt rosslade lite då å då. Hon fick diagnosen "hosta från nedre luftvägarna" och jag fick Bactrim i orallösning som jag skulle ge två ggr/dag i sju dagar. Då det inte fungerade att ge henne medicinen ur sprutan så blandade jag den med lite jordgubbssylt som hon själv åt upp allt av.
Redan efter nån dag märkte jag att hon slutat nysa så mycket som innan, men nu efter att jag slutat med kuren igår så tycker jag inte att hon är så mycket friskare. Hon nyser inte alls lika mycket som tidigare, bara nån gång ibland, men hon rosslar änna mer än innan när hon ligger och sover. Hon är pigg och äter som hon ska, vilket hon alltid har gjort.
Vetrinären sa att jag skulle höra av mig igen om min lilla tjej inte blev bättre efter behandlingen. Min fråga är, **ska jag ringa nu direkt eller ska jag avvakta, iaf tills efter helgen? Hur pass farligt är det för en råtta att ha rossel?
**

jag har haft nästan exakt samma problem fast övre luftvägsinfekt.. de sa till mig att behamdla med baytril i 7dagar.. vilket jag tyckte lät lite.. och eftersom hon hostade så illa fortsatte jag i tre dagar, sedan ringde jag.. då sa de att jag skulle behandla i tre dagar till (som jag redan hade gjort) och sedan låta henne vila i ca tre dagar och sedan ringa. när jag väntat tre dagar så blev det väl lite bättre och nu två veckor senare mår hon bra och det visslar lite när hon sniffar ibland, men eftersom hon mår bra och inte låter illa så låter jag henne vara.
jag tvingade dock i henne med sprutan.. det var en jobbig period.. jag tycker iofs att om det inte blir bättre få dem att skriva ut baytril och ronaxan i kombination, eftersom det fungerar tydligen bäst.

Okej, tack för din hjälp! Min lilla tjej mår ju bättre, men jag skulle inte riktigt vilja kalla henne frisk..
Jag väntar på att sätta ihop henne med en liten råttbebis som jag också har här hemma. Vetten sa att jag skulle vänta tills den stora blev frisk, vilket jag tänkt göra. Men nu funderar jag på om jag ska bortse från hennes små ljud eller ta henne till vetten igen nästa vecka, jag vill ju inte att den lilla ska bli smittad och sjuk.
Nån mer som har tips på vad jag kan göra?

är allmäntillståndet bra? vill hon ut och leka, käkar och grejar? jag skulle nog kallat min frisk om jag inte vetat att hon var sjuk.. men nu när jag vet så vågar man ju inte riktigt lita på att det håller i sig. om du förstår vad jag menar.. det låter som om hon är torr "i nosen", det visslar lite nät hon andas ibland och hon fnyser en del.. mest när hon vaknat.. allt är ju jämfört med hennes syster.

Ja, det är det. Och nu när det gått några dagar sedan jag slutade med behandlingen så måste jag faktiskt säga att hon verkar må mycket bättre än de sista dagarna under behandlingen :) skönt, men samtidigt känner jag som du och är lite rädd för att min tjej ska bli sämre igen.. hon låter fortfarande ibland när hon sover (nästan som hon snarkar), särskilt på natten/morgonen. Vad jag själv har kommit fram till så är hennes immunförsvar antagligen inte det bästa :/
Frågan är: vågar jag kalla henne frisk nu och låta henne få träffa bebisen som jag ska sätta ihop henne med? Vill ju verkligen inte att minstingen ska bli dålig!