Vad säger lagen?
Jag skulle vilja höra lite bättre och gärna från säker källa om vad som exakt gäller för oss som har sällskapsdjur och bedriver lite hobbyavel utan förtjänst.
Nya lagar träder i kraft hela tiden. Jordbruksverket jobbar över huvudet på oss och jag måste säga att jag nu är riktigt förvirrad.
För ett år sedan blev jag lugn då jag hittade detta:
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
Men nu undrar jag om en ny lag kommit som kräver att alla som bedriver avel och har fler än x antal burar måste ha tillstånd.
Nu har jag läst lite mer och paragraf 7 gäller fortfarande!!!
Alltså vi som bedriver lite hobbyavel som inte är yrkesmässig är undantagna!!!

Har inte läst men fått höra att om man har fler än 6 burar så måste man typ ha spoecial tillstånd eller ngt. (väldigt vagt minne)
grodan: Vad räknas som yrkesmässigt då? De som föder upp djur som foderdjur samt "massproducenter" av djur?
Daydreams:
Har hört samma sak, fast gällande omplaceringsverksamhet. Som privatperson behöver man nog inte tillstånd, vad jag vet? Dvs:
"förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigt och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i syfte att förmedla dem"
Samt: "förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år."
Det är lite förvirrande faktiskt.
Jag tar med paragraf 6 också så kan ni läsa å klia er i skallen lite:
----------------------------------------------------------------------**
6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
**Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.
**
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
**Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
------------------------------------------------------------------------
Den här lagen är dessutom några år gammal redan, sedan 2005 och jag undrar vart jag hittar den NYA lagen… *suck*
#3 ett yrke är något man försörjer sig på (och man har ofta utbildning…)

#2+3 Så ni menar att alla burar/ akvarium/ terarium räknas ihop och att man ej får ha fler än 6 utan tillstånd? (Jag bara frågar eftersom jag inte har en aning själv och jätte tacksam för svar).
#6 Nä, det tror jag väl inte, utan det är sammanlagt per art.

#7 Jaha okej.
Yrkesmässig är något som bedrivs i vinstsyfte, är varaktig och självständig.
Verksamheter som kan vara tillståndspliktiga är t.ex:
- zoobutiker och andra verksamheter som säljer sällskapsdjur yrkesmässigt
- smådjurspensionat
- uthyrning av sommarkaniner
- foderdjur
från jordbruksverkets hemsida!!!
#9: Så hobbyavlare är inte yrkesmässiga bara för att de tar enstaka kullar ibland och därav OFTA inte går med vinst? Man måste ofta vara så kallade "massproducenter" och satsa på detta på minst heltid för att gå med vinst ju. Inte många som gör det?
# 6 och 7:
Jag har hört att om man tex har 3 burar med råttor, 1 utebur med kanin, och 2 akvarium med fiskar som för övrigt uppfyller kraven för omplaceringsverksamhet (tex man är jourhem) eller smådjurspensionat i mindre skala så behövs tillstånd då man kommer upp i totalt 6 burar/akvarier. Det är då man behöver tillstånd, inte då man har 6 burar och eventuellt terrarium och akvarier utöver detta.
Som privatperson (ämnat åt #6 eftersom du tycks vara osäker, rätta mig om jag har fel); gäller inte detta.
Men behöver man inte tillstånd om man har ett omplacetingshem oavsett hur många burar man har. Det räknas väl som företagsverksamhet?
#11; Är själv jourhem för Råtthjälpen, men har inte behövt skaffa tillstånd eller blivit ombedd att göra det. Bara när jag kommer upp i 6 burar eller fler behövs detta. Samtidigt ska samtliga 6 burar vara jourburar. Dock måste själva omplaceringsverksamheten ha tillstångd för att bedriva omplacering.
I alla fall om jag förstått det hela rätt.
#10 Folk som bedriver uppfödning av smådjur på sin fritid är inte yrkesmässiga nej! Det handlar om syftet! Syftet är hobby och inte vinst! Handlar det om vinst så är det yrkesmässigt.
Frågan är bara om detta har ändrats?
Alltså har JBV ändrat lagen så att även vi hobbyuppfödare nu måste ha tillstånd?
I såfall borde det väl nästan vara en sak för enskild komun/länsting? som med ex. antalet hundar.
≧◔◡◔≦

värdelöst vetande: i Lund får en hund skälla 11 skall per dygn om den bor i lägenhet enligt lagen:D
Man får även äga en tupp om man har ett hus mitt i centrum och låter tuppen och hönorna gå fritt på gården:D
(och tuppen FÅR kuckelikua)

Det bästa är att kontakta JBV, eller de inkompetenta djurskydds inspektörerna i din kommun… för jag har hört/läst olika verisioner. Den ena är ju just att om man som omplaceringshem överstiger 6 "förvaringar" måste ha tillstånd, och det har jag kontaktat JBV om tidigare och fått bekräftat.
Efter att burmåttsreglerna skärptes förra året och även blev gällande för privat personer så har jag hört att man måste anmäla till jordbruksverket om man håller fler än 6 burar och det även om det är hobby.
Men man behöver inte skatta om man inte överstiger tillåtna belopp för drivande av hobby verksamhet. Detta har jag inte fått bekräftat för personen jag pratatade med hade själv ingen aning. H*n visste inte ens att burmåtts reglerna nu var gällande för privatpersoner…. *grrrr*

Det är väl bara att maila jordbruksvärket och fråga?!
De brukar vara trevliga och tillmötesgående och de om några ska ju veta vad som gäller!