Ledsen råttkille..
Hej på er alla råttägare :)
Då jag själv inte har några råttor, utan "hänger" mer på gerbiler.ifokus, så tänkte jag ställa några frågor till er som har råttor och kan lite om sånt.
Ligger till som så att jag ev, kommer att ta hand om en liten råttkille som tyvärr inte fått den behandling han förjänar. Han bor ensam i en (i mitt tycke) en aning trång bur, får aldrig komma upp, och verkar må ganska dåligt över detta.
Så nu pågår övertalningskampanj för att jag ska få ta hand om honom och försöka ge honom en drägligare tillvaro.
Till saken då: Han har vad jag kan se ganska långa tänder, han äter, men ganska dåligt tycker jag, antar att det kan vara tänderna som gör detta (erfarenheten av gerbiler säger mig det). Dessutom tycker jag att han pinkar mycket, är det normalt att råttor gör det? Kanske är färgad av mina gerbiler och deras beteende så jag har svårt att avgöra om det är normalt.
Sedan undrar jag, vad gör typ av grenar kan jag ge honom för att gnaga ner tänderna? De är som sagt lite för långa, men han äter ju ännu så det kanske går att få ner dem på den vägen -hoppas jag.
Som sagt är han inte min, tjejen som äger honom säger att hon inte vill ha honom men hon tvekar att ge bort eller sälja honom då hon fått honom av sin mamma.. Men det är ju ingen orsak att totalt ignorera den stackaren som bara sitter där helt ensam utan artfrände eller gosande matte - så jag hoppas att hon ger med sig så att jag kan försöka få till situationen.
Tacksam för att svar och tips jag kan få!

hinner inte svara på dina frågor nu men gör det gärna lite senare om du inte fått svar då, men ville bara snabbt skriva att jag blir jätteglad av att höra att du försöker få ta hand om den lilla stackaren och håller tummarna för att din kompis ger med sig.

:) Tar tacksamt emot alla svar och tips jag kan få.
Tjejen är mitt yngre kusinbarn som är i den åldern då killar är viktigare än annat, visst är hon ju en söt och snäll tjej i övrigt, det är inte mitt syfte att smutskasta henne på något sätt.
Men då jag upptäckte denna söta lilla kille som verkar må så dåligt så ömmade det till i hjärtat på mig -jag hoppas verkligen också att hon ger med sig
Tack för kommentaren.
Eftersom gerbiler är ökendjur och i det vilda behöver behålla det mesta av vätskan de får i sig så kissar de ganska lite. Samma sak med våra tama gerbiler idag. Så ja, råttor kissar mer pga att de inte är utpräglade ökendjur. Sedan revirmarkerar vissa råttor mer än andra, även detta sker sker via urinen. Dock, om en råtta kissar väldigt mycket kan vara vara någon sjukdom. Men att jämföra mängden urin med gerbiler och deras går inte.
Svårt att säga om pojken verkligen äter dåligt, eller om det bara verkar så på grund av tänderna. Är han mager eller är han i gott hull? Hur verkar han må annars, är han verkar frisk och pigg i övrigt?
Olika fruktgrenar, och grenar från lövträd funkar bra. Även hård mat som tex knäckebröd kan ges i kosten för att få ner tänderna.

Okej - som sagt, kan väldigt lite om råttor. Men det låter logiskt, gerbiler är ju som sagt ökendjur och råttor är det inte, tack för svaret!
Han verkar inte må bra iallafall, sitter mest i ett hörn och gör ingenting. Råttor är väl vad jag läst annars väldigt aktiva djur? Han verkar inte väldigt mager men är lite mindre än de råttor jag sett förr. Vad som mest oroar mig är just att han verkar deprimerad, tänderna hoppas jag kunna råda bot på genom att se till att han får mycket saker som gnager ner tänderna bra.
Knäckebröd har jag sett till att han har! Har skällt lite på ägaren som bortsett från hans behov att gnaga, och att hon bör ge honom lite mer uppmärksamhet.
- lövträd, kan jag gå ut och plocka grenar från exempelvis en björk eller liknande?
Tackar för svaren!
Kan du inte fråga om du får ta hand om honom ett tag bara? Till han mår bättre. Så kanske det låter bättre i hennes öron och hon känner säkert sen att han kan få stanna hos dig.
hm..?
håll oss uppdaterade? jag vill veta hur det går med lillkillen :) lycka till ;)

jaha… nu fick jag nyheter här. Tjejen som äger den lilla råttkillen ska ge bort den till sin äldre syster, så jag fick inte ta hand om honom.
Jag hoppas att hon iallafall kan ta hand om honom.
Ligger bortom min kontroll nu.. jag hoppas att hon kollar hans tänder och ser till att han har "gnagisar" och låter honom komma ur buren ibland.
Men hon har alltid varit noga med djur, så bara hon vet hur så kommer hon inte missköta honom iallafall.
Det var verkligen tråkigt att höra…
Ge henne adressen till den här sidan om du har möjlighet.
Tala även om för henne att han blir Väldigt ledsen av att sitta ensam.
Fy vad ledsen jag blir över att det sitter en råttis och är deppig i ett hörn i en bur.

Skälet att hon (systern) tog honom var för att få "slut på gnället" (de gillar visst inte att man påtalar att djuret mår dåligt för gnällt har jag inte gjort, -nåväl jag har inga problem att göra mig obekväm för en sådan sak) så tyvärr lär hon inte lyssna på mig, hon jobbar mycket så hon är sällan hemma, dessutom är hon gravid så- tyvärr - tror jag att hans omvårdnad kommer bestå av byte i buren och fylla på mat/vatten, men jag kan ju inte veta säkert, hoppas jag har fel.
Däremot så har jag utifrån vad jag hittat på nätet skrivit ihop en liten "skötsel-manual" som jag ska ge henne.. så hon får läsa hur en råtta bör skötas. Fetstilat att råttor är flockdjur som mår dåligt av att vara ensamma, och att de om de inte har artfränder behöver mycket uppmärksamhet från sin matte eller husse..och såklart att de behöver stimulans i form av leksaker, gnagisar..
tja ni kan ju redan det där.
Jo det var tråkigt - jag blir också ledsen av att se deppiga djur, och när jag såg hans små ögon så brast ju hjärtat på mig :(
Så som sagt -jag hoppas att de överraskar mig positivt.

Saken är den att råttor ska inte behöva hårda saker för att gnaga ner tänderna då deras tänder ska gå i en perfekt linje och slipas ner av varandra (dvs nederkäkständerna mot överkäkständerna). Många tror att råttans tänder är för långa för när man drar ner läpparna på råttan ser tänderna väldigt långa ut (speciellt på nederkäken). I många fall är det helt normalt. Tänderna i nederkäken kan även ha lite mellanrum då de sitter lite löst i käken.
Har man en råtta med för långa tänder måste man i resten av råttans liv klippa tänderna regelbundet. Det kan man om man kan och vågar göra själv annars får en veterinär göra det. Har råttan dessutom gått med för långa tänder under en lång tid kan det leda till orala abscesser. Att råttans tänder blir för långa kan bero på t.ex genetiska orsaker, skador av t.ex fall, tumör eller cysta.
Är man osäker på hur sin råttas tänder verkar så är det bäst att låta en råttvan person ta en titt på tänderna innan man gör något drastiskt.
Här är en artikel om råttors tänder: http://www.ratbehavior.org/Teeth.htm
Här är en artikel om att klippa sin råttas tänder: http://www.ratballs.com/RatTails/Tails089.html
Här är en artikel om malocclusion: http://ratguide.com/health/digestive/malocclusion.php
Och en till bra: http://ratguide.com/health/figures/malocclusion_figure_4.php
Bifogar ett råttandscollage..

TacoBelle: Tack för de länkarna- ska också skrivas ut så hon kan se. Däremot ser jag att de nog inte är så otroligt mycket för långa som jag tyckte men ändå en smula..övertänderna ser längre ut än vad de på kollaget visar att de ska, om jag inte ser helt fel såklart, novis som jag är.
Men som sagt så är det inte bara tänderna som oroar mig - jag vill ju inte att han ska bli sittandes ensam i ett hörn och vara ledsen 

Givetvis inte -men jag läste att hanar över 5 månader gamla sällan accepterar nya råttor om man försöker introducera -stämmer det? Osäker hur gammal han är men iallafall över ett halvår gammal är han. Då är det väl bättre med en människokompis än ingen alls tänker jag.
Måste bara poängtera - har läst igenom vad jag själv skrivit och inser att jag låter ganska hård gentemot ägarna till denna råtta, har inget emot människorna, tvärtom, de är fina och snälla på alla sätt, bara ovana djur.
Att introducera nya råttor till äldre hanar är sällan något problem. Jag har själv gjort det en gång utan problem. Tror att det är en fördom många dessvärre har, då många tycks tro att det är lättare med honor och att ha dessa i flock.
Men eftersom det är en ensamråtta, och det är osäkert hur länmge den levt ensam kan det vara svårt att hitta nya kompisar. Risken finns att hanen nu har glömt vanligt "råttspråk" och därför kan få det besvärligt i kommande introduceringar. Det är vanligt att ensamråttor därför kommer att få tvingas vara ensamma, men det kan också gå bra.