Annons:
Etikettråttägare
Läst 8409 ggr
Lexi
2007-11-02 14:28

Hane eller Hona? Skillnader? För och nackdelar?

Hej, ja ni ser frågorna i rubriken. Kan ni komma med kloka ord?

Annons:
Ladyinred
2007-11-02 14:42
#1

Enda nackdelen tycker jag e att hanar luktar mycket mer och starkare. Men det väger de upp genom att ha ett urmysigt temperament. Frågan e snarare om du vill ha lugna eller spralliga råttor. enligt min mening kan man ha fler honor än hanar samtidigt innan de kommer upp i samma stinkfaktor…    5 honor=3 hanar. Med den fördelningen behöver man byta i burarna ungefär samtidigt.

Lexi
2007-11-02 15:09
#2

Okej. Jag vill ha snälla råttor :) Nej men på allvar så föredrar jag kanske lugnare råttor. Det beror ju på. Det är nog en smakfråga antar jag. Går hanar runt och pinkar revir?

Jag har också hört att hanar ska vara snällare än honor, det har jag faktiskt hört flera gånger. Är det så?

Ladysoul
2007-11-02 15:12
#3

Tror råttorna kan bli lika snälla.. Men ska jag vara ärlig så föredrar jag hanar.. Har haft honor tidigare.. ska jag välja så föredrar jag pojkarna jag har idag.. Lugna, mysiga, keliga.. Honorna var mest spralliga och kunde inte vara stilla i famnen :P

-> Mina 3 honor luktade mer än mina 3 hanar jag har nu.. 

lolaisdenied
2007-11-02 15:16
#4

Jag föredrar hanar. Lugna och gosigare. Mer att ta på x) Dock lättere att ha fler honor tillsammans än flera hanar.. Tycker hanar och honor luktar lika mycket..
Mina hanar märker revir lite sådär och 2 av mina honor skvätter en hel del ;P

Nemii
2007-11-02 15:18
#5

#2 Mina honor är fruktansvärt snälla! Har ingen erfarenhet av hanar så jag har inget att jämföra med. Men med snäll kanske man menat lugnare/mysigare?
Mina sitter gärna på axeln och gosar en stund, men sen är det full rulle. Dom kan bli helt krejsy ibland och springa runt som två tokar. Himla roliga är dom att titta på ^^

Ladyinred
2007-11-02 15:32
#6

De e tydligen bara jag som har känslig näsa här när det gäller grabbar :/

Annons:
Nutiz
2007-11-02 18:41
#7

**Hanar:
** + Oftast lugnare än honor
 + Större än honor
 + Drabbas sällan av tumörer
 - Luktar oftast mer
 - Lever oftast kortare än honor

**Honor:
** + Luktar oftast mindre än hanar
 + Lever oftast längre än hanar
 + Oftast busigare och mer lekfulla än hanar
 - Drabbas lätt av juvertumörer
 - Kan få livmoderinflammation
 - Ofta gnagigare än hanar

Terato
2007-11-02 21:25
#8

Mina honor markerar en hel del ska jag säga! Fast det luktar absolut ingenting och de markerar mest på händer och allt jag tar ofta på som mobiltelefon, datormusen, etc..

Honor blir ofta lugnare efter året men nu är det full rulle på mina 7-8 månaders! Fast jag tycker det är skoj när de står och tigger vid burluckan och skuttar fram till mig och klättrar upp på mig när de är ute och rockar. Sen hoppar de vidare. Fullt med energi!

Hanarna blir mkt större.

Fast ärligt talat verkar det inte vara SÅÅ himla stor skillnad på honor och hanar. Det handlar mest om individer.

Det bästa vore att ha en honflock och en hanflock!

Tycker både honor pch hanar luktar gott!

Träffa både honor och hanar och gör ditt eget beslut! Det bästa är att träffa kullen du är intresserad av och välja efter individer och inte kön. Det finns spralliga hanar och urlugna honor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nidnal
2007-11-02 21:32
#9

#7 Lever hanar kortare tid än honor? Det har jag aldrig hört tidigare. Vad beror det på?

Nutiz
2007-11-02 23:24
#10

#9: Nä, de flesta råttor blir ju mellan 2-2½ år, men det är oftast honorna som drar iväg uppåt 3-årsstrecket, det var så jag menade med att honor ofta lever längre :P

Grodan
2007-11-03 03:52
#11

I min nallebjörnslinje ska och är oftast skillnaderna väldigt små mellan hona och hane. Detta har jag inte strävat efter egentligen men finner en stor fördel i det. Bägge könen samsas väl i flock, är lugna och trevliga att hantera och pyssla med, är avslappnade när man lyfter upp dem, gosar gärna och är busiga i stort sett hela livet. Storlek och hull är också ganska likt, sammalika rumsrenhet, aptit och revirmarkeringar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gonis
2007-11-06 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

håller med #8. det handlar om individer, vilket lynne dom har och vilken hantering dom fått. min första råtta var hane och jag höll på med honom jämt (var 12 år gammal) och han blev en riktig liten gosgubbe. sen hade jag 2 honor en gång som det var väldigt stor skillnad på. ena honan är den gosigaste och lugnaste råttan jag haft och den andra var den spralligaste. min senaste hane var sprallig som ung men med åldern blev han mycket lugnare. dog för 1 månad sen Gråter blev nästan 3 år gammal. bild på Ben finns bifogad

den här gången blir det två honor. tycker att det går jämt ut mellan könens för och nackdelar. tycker du ska prova båda sorter. SJÄLV GILLAR JAG VARIATION! Skrattande lycka till!

Lexi
2007-11-06 16:30
#13

Tackar hittills för alla ord. Jag har inte bestämt mig än, och tänker inte låsa fast mig vid ett kön. Väntar på rätt råttor (mailar, ringer och annat) och hoppas att de snart finns där till mig.

Fortsätt gärna med era inlägg i denna tråd. Man kan aldrig lära sig för mycket…

Annons:
Bima
2007-11-07 09:20
#14

Jag fastnade för hanar mycket p.g.a. storleken, ju större råtta, desto mer att pussa på. ;)

Terato
2007-11-07 21:00
#15

Storlek kan vara en fördel när man har dem ute också. Hanar kommer inte in, upp och igenom överallt!

Men honorna har mer utrymme i buren.. :)

Men jag har hört att hanar har ett mer komplicerat flockspråk osv och att det kan vara lättare att börja med honor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zandra---83
2007-11-07 21:21
#16

Min hane, som jag tyvärr fick ta bort förra veckan, var extremt mammig av sej,han hatade att vara på golver och gjorde allt för att få komma upp i knät och sen vidare till axeln igen. Han var inte mycket för att klättra på mej,men när jag inte tog upp han när han så väl visade att han ville upp så klättrade han upp hela vägen. ;) Hans värsta plast var golvet och hans bästa var axeln.

Nutiz
2007-11-07 22:20
#17

#15: "Hanar kommer inte in, upp och igenom överallt!" pfft, stämmer inte in ett dugg på mina! ;)

Ninja
2007-11-07 23:02
#18

#15 Hanar har ju samma språk som honor..? Jag har aldrig märkt någon "språkskillnad" på honor och hanar.

CamillaS
2007-11-08 11:45
#19

16# påminner mycket om mina hanar ^^,

jag tycker om hanar, men kan ju bara tala för dom då jag bara har haft hanar.^^

Terato
2007-11-08 13:47
#20

#17 Haha

#18 Oj, gud, vet faktiskt inte ens vart jag läst det. Har för mig att det var i en artikel om skillnad mellan honor och hanar. Har letat lite i mina länkar men hittar den inte. (så ta det inte på för stort allvar eftersom jag inte minns källan)

Grodan, kommentera?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: